سخنرانی مهم آیت اللَّه «خامنه‌ای» در اجلاس سران عدم تعهد در زیمبابوه، انتخاب آیت اللَّه «مهدوی کنی» به نخست وزیری، آغاز ساخت برج معروف «پیزا» در شهر پیزای ایتالیا و... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز جمعه 10 مرداد 1391 خورشیدی، 13 شوال 1433 هجری و 31 آگوست 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

سخنرانی مهم آیت اللَّه «خامنه‌ای» در اجلاس سران عدم تعهد در زیمبابوه (1365 ش)




هشتمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان عدم تعهد در هراره پایتخت زیمبابوه برگزار شد و حضرت آیت‌اللَّه خامنه‌ای رییس وقت جمهوری اسلامی ایران در رأس هیئتی بلندپایه در این اجلاس شرکت کردند. ایشان در سخنرانی مهم خود در جمع سرانِ این جنبش، ضعف اراده در رهبران، ترس از رویارویی صریح با استکبار، تکیه بر کمک قدرت‌ها، باور نداشتن قدرت مردم و تکیه نکردن به آنان را مایه‌های اصلی انفعال و ضعف کشورهای جهان سوم و کمک اصلی به توسعه قدرت استکبار دانسته و نفس به وجود آمدن جنبش عدم تعهد را عصیان و طغیانِ کشورهای مستقل جهان سوم علیه نظام سلطه عنوان کردند. 

نطق تاریخی و پرمحتوای آیت‌اللَّه خامنه‌ای در این اجلاس، در واقع نقطه اوج تلاش ایران برای تحقق اصول اولیه نهضت به شمار می‌رفت. این نخستین بار بود که جمهوری اسلامی ایران در این سطح در اجلاس سران عدم تعهد شرکت می‌کرد و اولین بار بود که رییس جمهور کشوری مواضع یک انقلاب را در این مقیاس وسیع و به نحوی عملی، صریح، ملموس و قابل اجرا برای جنبش عدم تعهد تشریح می‌نمود. حضور نیرومند ایرانِ اسلامی توانست در مقیاسی وسیع، ابرهای تیره ناشی از تبلیغاتِ استکباری را از میان بردارد و جو تبلیغاتی دشمنان اسلام و انقلاب را تحت الشعاع قرار دهد.

وقوع زلزله وحشتناک در بویین زهرا و کشته شدن بیش از 25 هزار نفر (1341 ش)



ساعت یازده صبح روز یازدهم شهریور 1341، زلزله بسیار شدیدی بخش وسیعی از ایران را لرزاند که مرکز اصلی آن در بویین زهرا از توابع قزوین بود. در اثر این زلزله که در یک قرن اخیر در نوع خود منحصر به فرد به شمار می‌رفت، متجاوز از بیست و پنج هزار نفر کشته و ده‌ها هزار نفر دیگر نیز زخمی و بی خانمان شدند. در زلزله بویین زهرا که در سرزمینی به وسعت چهل هزار کیلومتر مربع روی داد، بیش از یکصد و ده روستا با خاک یکسان گردید.

انتخاب آیت اللَّه «مهدوی کنی» به نخست وزیری پس از شهادت رجایی و باهنر (1360 ش)
پس از انفجار دفتر نخست وزیری و شهادت رجایی و باهنر، شورای ریاست جمهوری وظیفه اداره کشور را به عهده گرفت. در همان ساعات اولیه پس از انفجار، مذاکره و مشاوره برای تعیین نخست وزیر آغاز شد. سرانجام پس از صحبت‌های طولانی، شورای موقت ریاست جمهوری، آیت‌اللَّه محمدرضا مهدوی کنی را به عنوان نخست وزیر به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد و ایشان با کسب 148 رأی از 179 رأی به نخست وزیری رسید.

شهادت سردار «محمود کاوه» فرمانده لشکر ویژه شهدا (1365 ش)


محمود کاوه در خرداد 1340‌ در مشهد به دنیا آمد. بر اثر شرکت در جلسات علمای مبارزی همچون شهید هاشمی‌نژاد وشهید کامیاب، تفکر مبارزاتی او شکل گرفت. سپس با تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عضو این نهاد و با شروع جنگ تحمیلی، وارد عرصه نبرد با ضدانقلاب داخلی شد. وی در سمت فرماندهی عملیات سپاه سقّز، با اجرای عملیاتهای‌چریکی، دشمنی را که بر شهر سیطره یافته بود، آواره کوه‌ها نمود. همزمان با تشکیل تیپ ویژه شهدا توسط سرداران شهیدمحمدبروجردی و ناصر کاظمی، به عنوان مسؤول عملیات تیپ‌معرفی گردید و ضربات مهلکی را بر پیکر ضدانقلاب وارد ساخت.

 آزادسازی شهر بوکان و سپس جاده مهم و حیاتی پیرانشهر سردشت، از جمله عملیاتهای گسترده‌ای است که با فرماندهی و جانفشانی او انجام‌گرفت. با شهادت شهیدان کاظمی، گنجی‌زاده و بروجردی، سکان فرماندهی‌تیپ ویژه شهدا در سال 1362 به او سپرده شد. با حاکم شدن آرامش و امنیت بر کردستان، تلاش خود را معطوف‌مبارزه با ارتش عراق نمود و در عملیاتهای بدر، قادر، والفجرو کربلای‌صحنه‌های غرور آفرینی را آفرید. محمود کاوه در یازدهم شهریور ماه 1365 در سن 25 سالگی، هنگامی‌که به منظور تصرف ارتفاعات مهم 2519، پیشاپیش رزمندگان اسلام درحرکت بود، در اثر اصابت ترکش خمپاره، به فیض عظیم شهادت نایل آمد.

وقوع زمین لرزه عظیم توکیو (1923 م)
یکی از حوادث بزرگ طبیعی که در نیمه نخست قرن بیستم در ژاپن به وقوع پیوست حادثه زمین لرزه‌ای بود که در اول سپتامبر 1923 م در منطقه کانتو در شرق ژاپن اتفاق افتاد. در این زمین لرزه که به مقیاس 8/3 ریشتر رخ داد بیش از 140 هزار نفر کشته شدند. قدرت این زلزله به حدی بود که گستردگی آن تا مناطقی از توکیو و یوکاهاما را دربرگرفت. علاوه بر آمار سنگین تلفات، جمع کثیری از مردم ژاپن بی‌خانمان شده و خسارات بسیاری اعم از تخریب و آتش‌سوزی به منازل مسکونی وارد شد.

آغاز ساخت برج معروف «پیزا» در شهر پیزای ایتالیا (1174 م)


در اولین روز سپتامبر 1174 م عملیات احداث و ساخت برج معروف پیزا در شهر پیزای ایتالیا آغاز شد. هدف از ساختن برج پیزا در شهر پیزای ایتالیا، نصب یک ساعت بزرگ بر بالای آن بود. اما مدتی بعد از شروعِ کار، این برج 55 متری در حدود 5 متر از خط مستقیم منحرف شد. به همین دلیل، این بنا به بُرج کجِ پیزا شهرت یافت. هم اکنون با تلاش مهندسین و کارشناسان کشورهای مختلف، انحراف این برج که منبعی مهم برای صنعت گردشگری ایتالیا محسوب می‌شود، تا حدی اصلاح شده است.

آغاز سلطنت طولانی «لویی پانزدهم» پادشاه فرانسه (1715 م)
لویی پانزدهم در 22 اکتبر 1710 متولد گردید و از پنج سالگی بر تخت سلطنت نشست. سلطنت 59 ساله وی از اول سپتامبر 1715 م آغاز شد و تا پایان حیات وی ادامه یافت. این پادشاه در این دوره از سلطنت خود، ابتدا زمام امور را به مدت 15 سال در اختیار کاردینال دوفلوری قرار داد. با مرگ دوفلوری، امور مملکت از طرفی به دست زنانِ حرم سرا افتاد و از سوی دیگر عدم تعیین جانشینی مقتدر برای صدارت عظمی باعث شد تا فرانسه روز به روز ضعیف‌تر گردد. 

در این زمان، سوء استفاده از قدرت مطلقه به عنوان میراث لویی چهاردهم و اسراف و تبذیر در اموال دولتی مشکلات فراوانی برجای گذاشت و اعتراض مردم و پارلمان را فراهم نمود. دوره سلطنت طولانی لویی پانزدهم، عصر روشن‌فکری بود و نظراتِ اصلاحی بزرگانی چون مونتسکیو، روسو، ولتر و... در این دوره مطرح گردید و همراه با حوادث داخلی و خارجی، مقدمات انقلاب کبیر فرانسه را فراهم نمود. لویی پانزدهم سرانجام در دهم ماه مه 1774 م در 64 سالگی درگذشت.
 
تشکیل کنگره ملل ستم‌دیده شرق در باکو (1920 م)

بعد از پیروزی انقلاب کمونیستی در روسیه در سال 1917 م و تشکیل اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی، حزب کمونیست این کشور، اتحادیه‌ای از احزاب انقلابی کشورهای دیگر به وجود آورد که اصطلاحاً کُمینْتِرْنْ خوانده می‌شد و وظیفه آن حمایت از انقلاب کارگری بود. در همین راستا، در اول سپتامبر 1920 م در حدود دو هزار نفر از کشورهای روسیه، ترکیه، ایران و چین در کنگره‌ای تحت عنوان کنگره ملل ستم‌دیده شرق در باکو گرد هم آمدند. 

کودتای سوسیالیستی در لیبی به فرماندهی «معمَّر قذافی» (1969 م)
در اول سپتامبر سال 1969 م سرهنگ معمّر قذافی و گروهی از افسران ارتش لیبی، طی کودتایی ملک ادریس سنوسی، پادشاه لیبی را از سلطنت خلع نمودند و در لیبی، جمهوری سوسیالیستی اعلام کردند. قذافی که رهبری کودتا را بر عهده داشت، در نخستین اقدام، پارلمان را منحل نمود و بانک‌های خارجی در لیبی را، ملی اعلام کرد. او بر خلاف ادریس که روش مماشات با اسرائیل را در پیش گرفته بود، با شعارهای تندِ ضد اسرائیلی، قدرت را به دست گرفت و تا سال 2011 که در جریان انقلاب مردم لیبی بر ضد دیکتاتوری 40 ساله او کشته شد حکومت کرد.

برخي از رويدادهاي 1 سپتامبر
1687: هنري مور Henry More فيلسوف انگليسي که از فلاسفه نئو پليتونيک (افلاتوني نوين) بود در 73 سالگي درگذشت.

1951: آمريکا، استراليا و نيوزيلند يک پيمان دفاع مشترک امضا کردند که به آنزوس ANZUS معروف شده است.

1914: شهر سن پترزبورگ روسيه به پتروگراد تغيير نام داد. نام اين شهر در 1924 و پس از درگذشت لنين و برغم توصيه او «لنينگراد» شد که پس از انحلال حزب کمونيست و فروپاشي شوروي در سال 1991 به نام نخست خود سن پترزبورگ بازگشت داده شده است.
اين شهر به دست پتر يکم، تزار روسيه ساخته شده است. 

1991: ازبکستان اعلام استقلال کرد. اين کشور از تقسيمات سياسي ترکستان روسيه ساخته شده و چند دهه از اعضاي جماهيريه شوروي بود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار