«در حقیقت این اسرائیل است که منزوی شده است نه ایران. آخرین باری که اسرائیلی‌ها میزبان نمایندگان کشورهای دنیا بودند چه زمانی بود؟ پاسخ منفی و دلسرد کننده است.»

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، روزنامه صهیونیستی "جروزالم پست" (JerusalemPost) امروز در یاداشتی به تحلیل و بررسی پیامدهای شانزدهمین اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد در تهران پرداخت و نوشت: «وقتی رئیس جمهور مصر در اجلاس سران غیرمتعهد علیه بشاراسد صحبت کرد، نمایندگان سوری سالن اجلاس را ترک کردند، اما زمانی که آیت الله علی خامنه ای، رهبر عالی ایران، اسرائیل را به شدت کوبید و آن‌ها را "گرگ‌های خونخوار" ی خواند که رسانه های دنیا را کنترل می‌کنند، هیچ کسی از جایش حتی تکان هم نخورد.»


این روزنامه در ادامه تحلیل خود می‌نویسد: «سکوت جهان در برابر چنین رفتاری، برای اسرائیل دلسردکننده است و این اقدام کشورها باعث شجاع‌تر شدن ایران می‌شود. سران ایران علیه سامی‌ها به صورتی زهرآگین صحبت کردند و نمایندگان دنیا در حالی که آرام بر روی صندلی شان نشسته بودند، ترجمه صحبت‌ها را با احترام گوش می‌کردند.»


جروزالم پست تأکید کرد: «هیچ کس بیرون نرفت، هیچ کس صحبت‌ها را قطع نکرد، هیچ کس اعتراض نکرد. مسلماً کسی از بنگلادش، کوبا و آفریقای جنوبی انتظار چنین کاری را ندارد. اما دربارهٔ کشورهایی همچون هند، کلمبیا و تایلند که با اسرائیل پیمانی محکم دارند چطور؟ چرا آن‌ها آرام نشستند؟ این چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟»


این روزنامه در ادامه با انتقاد از حضور "بان کی مون" دبیرکل سازمان ملل، در شانزدهمین اجلاس سران غیرمتعهدها در تهران می‌نویسد: «بان کی مون تنها نماینده سازمان ملل هم فقط به این جمله اکتفا کرد که تهدید کشورهای عضو سازمان ملل برای نابود کردن یکدیگر و انکار هولوکاست را رد می‌کند؛ ولی حضور او در این اجلاس حرف‌هایش را بی اثر کرد.»


این روزنامه صهیونیستی افزود: «به صورت مشخص می‌توان گفت، حضور 120 کشور در ایران به معنای تأیید و اطمینان کشورها از سیاست خارجی ایران است و حضور این کشورها در این برهه از زمان در این کشور، ایران را شجاع‌تر از گذشته می‌کند. حضور 120 کشور در ایران باعث می‌شود از ایران به عنوان کشوری که در بین سایر کشورها دارای احترام و نفوذ است یاد شود، در حالی که اسرائیل، آمریکا و غرب تلاش می‌کنند ایران را کشوری منزوی و منفور نشان دهند.»


جروزالم پست در ادامه این سؤال را مطرح می کند که "آیا ایران واقعاً منزوی است؟" و سپس خود پاسخ می‌دهد: «حضور 2 پادشاه، 27 رئیس جمهور و تعداد زیادی وزیر امور خارجه، خبر از منزوی شدن ایران نمی‌دهد. نه به ایران، نه به مردمش و نه دنیا. حضور بیشتر کشورهای دنیا در اجلاس تهران نمی‌تواند بی معنی باشد. این حضور پیام‌های مهمی را به دنیا ارسال کرد، یکی از پیام‌ها این است که انکار نقش ایران در جهان کاری بسیار دشوار است.»


نویسنده با تأکید بر انزوای رژیم صهیونیستی در میان ملت‌ها، تصریح می کند: «در حقیقت این اسرائیل است که منزوی شده است نه ایران. آخرین باری که اسرائیلی‌ها میزبان نمایندگان کشورهای دنیا بودند چه زمانی بود؟ پاسخ منفی و دلسرد کننده است.»


جروزالم پست با اشاره به بی توجهی کشورهای جهان به ادعاهای اسرائیل و آمریکا مبنی بر "حرکت ایران به سمت سلاح هسته ای" ادامه داده: «با وجود اینکه تعداد زیادی از کشورها با سیاست ایران موافق نیستند، بر خود لازم دانستند که در اجلاس تهران شرکت کنند. آن‌ها طوری بازی می‌کنند که انگار چیزی رخ نداده. انگار ایران به سمت داشتن بمب هسته ای قدم برنداشته و انگار رهبران آن حرف از نابودی اسرائیل نزده‌اند.»


این روزنامه صهیونیستی درباره پیام این اجلاس به سران اسرائیل آورده است: «حضور بیشتر کشورهای جهان در ایران یک پیام هم برای اسرائیل داشت. زمانی که نتانیاهو به صورت رسمی از بان کی مون خواست این اجلاس را تحریم و بین ایران و اسرائیل یکی را انتخاب نماید، بان کی مون و دیگر نمایندگانی که در اجلاس حضور یافتند ایران را برگزیدند و پیامی که انتخاب آن‌ها برای اسرائیل داشت این است که پذیرش استدلال‌های اسرائیل علیه ایران را دشوار و سخت‌تر خواهد کرد.»


جروزالم پست در پایان با لحنی حسرت بار نوشته است: «اگر حداقل بعضی از کشورها در کنفرانس "نم" شرکت نمی کرند و دبیرکل سازمان ملل هم این اجلاس را تحریم می‌کرد و می‌گفت که "در این زمان جای من در ایران نیست" ، آنگاه اسرائیل می‌توانست نتیجه بگیرد که دیپلماسی پاسخگوست و ایران منزوی شده است. اما امروز؟ امروز بعد از اینکه پادشاهان، رهبران و شخصیت‌های مهم کشور های مختلف به سمت ایران حرکت کرده‌اند، دیگر استدلال‌های اسرائیل علیه ایران رنگی نخواهد داشت و کار دشوارتر خواهد شد.»

منبع: جام نیوز
برچسب ها: نم ، انزوا ، اسرائیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار