بیشتر ریزگردهای استان زنجان از سمت رودخانه دجله و فرات می‌آیند.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مرکز زنجان عضو هیئت علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم‌پایه زنجان گفت: ذرات مختلفی در هوا وجود دارد که ممکن است یا منشأ آن فعالیت‌های انسانی مانند سوخت و سوز ماشین‌ها یا فعالیت‌های طبیعی مانند آتشفشان‌ها باشد.

خالصی افزود: رودخانه‌ها حجم مشخصی از آب دارند که با طغیان رودخانه حجم آب رودخانه کم می‌شود در حالت عادی طغیان روخانه مشکلی به وجود نمی‌آورد، ولی زمانی که طغیان باعث شود حجم زیادی از خاک رس خشک شده تولید شود مشکل ریزگردها آغاز می‌شود و تأثیر آن حتی بیشتر از ذرات کویرها است.

وی تصریح کرد: منطقه‌ای در کره زمین که از غرب آفریقا آغاز می‌شود و تا شرق چین می‌آید کمربند غباری کره زمین را تشکیل می‌دهد که ما دقیقاً در وسط این کمربند قرار داریم و در این کمربند 3 هزار میلیارد تن غبار جابه‌جا می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم‌پایه زنجان ادامه داد: برای تصوراگراین حجم غبار را در یک استادیوم فوتبال بریزیم، ستونی به ارتفاع 100 کیلومتر تشکیل می‌شود. در کشور ما چشمه غبار چندان فعالی نداریم، ولی باد معروفی به نام باد شمال که از سمت مدیترانه می‌وزرد می‌تواند تمام غبار دجله و فرات را به ایران بیاورد، ولی چون رشته کوه‌های زاگرس مثل یک دیوار جلوی آن قرار دارد باد دو شاخه می‌شود که یکی از پشت دیوار زاگرس به جنوب و دیگری از سر زاگرس به غرب کشور وارد می‌شود.

خالصی گفت: راه‌حل قطعی در این خصوص وجود ندارد و باید با این پدیده کنار بیاییم و زمان اتفاق افتادنش را تشخیص دهیم تا بتوانیم مسایل جانبی‌اش را حل کنیم و برخی راه‌حل‌هایی مانند مالچ‌پاشی یا درخت‌کاری را پیشنهاد می‌دهند، ولی این جلگه‌ها آن‌قدر حجم بالایی دارند که این کار به آسانی قابل حل نیست.

وی خاطرنشان کرد: داده‌های آماری نشان می‌دهند که بیشترین میزان پدیده‌های غباری در اواخر بهار و اوایل تابستان و در زمستان کم‌ترین فعالیت را دارند و بعضی اوقات نیز در اواخر تابستان شاهد این پدیده هستیم./س

برچسب ها: ریزگرد ، زنجان ، دجله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.