گاهی اوقات تماشای خیابانهای شهر برایت سخت و دلگیر می شود و دیگر از اینکه چرا دختران جایگاه خود را فراموش می کنند و در طبقه مردان قرار می گیرند حکایت ما، حکایت سیگار است.

 سیگاری که بین انگشتان دختران قرار می گیرد همان انگشتانی که در آینده باید نوازشگر کودکی باشد.
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران در این سالهای اخیر تعداد دخترانی که به سیگار و مواد مخدر دیگر رو آورده اند به شدت افزایش یافته است و بالا رفتن آمار اعتیاد در جامعه به آشکارا دیده می شود که خود علل های گوناگونی دارد که می توان از این علت ها خانواده، دوستان ناباب، رفتن به پارتی و حتی الگوبرداری را بر شمرد.
یک روانشناس در رابطه با افزایش اعتیاد دختران اظهار داشت: متاسفانه در سال های اخیر شاهد رشد چشمگیری در رابطه با اعتیاد دختران بوده ایم که حدود 7 تا 10 درصد از معتادان کشور را دختران و زنان کم سن در بر گرفته اند و طبق  آمار گرفته شده از کمپ های رهایی از اعتیاد تقریبا مراجعین به این بنیاد ها 2 برابر شده است و آمار زنان و دختران معتاد از خانه های خود طرد شده اند و خیابان ها توسط شهرداری جمع آوری شده اند از سال گذشته 1.5 برابر رشد داشته است.
فرخی منش در رابطه با علل مبتلا شدن دختران به سیگار و دیگر مواد مخدر گفت: خانواده و والدین به ویژه پدر الگوی رفتاری فرزندان خود می باشند که بیش از 50 درصد از والدین معتاد فرزندانی معتاد به جامعه عرضه می کنند به این دلیل که آن فرزند از همان کودکی قبح و زشتی این  کار برایش از بین رفته است و دیگر آگاهسازی والدین و اطرافیان بر رویش تاثیر گذار نخواهد بود.
وی دوستی با پسران و دختران معتاد را علل دیگر مبتلا به سیگار دانست و گفت: دخترانی که با پسرها و یا دخترانی دوست می شوند که اعتیاد دارند آنها خود زمینه ی اعتیاد را فراهم می کنند و باعث تحریک هرچه بیشتر آنان به سیگار می شوند به طور مثال فرد معتاد با به کار بردن کلماتی مانند سیگار کشیدن برای آدم های متمول است، با یک بار کشیدن که انسان معتاد نمی شود، هنوز بزرگ نشدی و هنوز از پدر و مادر و سایه ات می ترسی، زمینه اعتیاد برای دوستانشان فراهم می کنند.
فرخی منش با اشاره به این که بیش از 50 درصد از دختران تازه ازدواج کرده توسط شوهرشان معتاد می شوند گفت: طبق آمار گرفته شده از همکاران بیش از 50 درصد کسانی که به روانپزشکان مراجعه کردند از طریق شوهرشان معتاد شده اند و در تحقیقاتی که در این باره انجام داده ایم به این نتیجه رسیده ایم که بیشتر مردمان برای استفاده راحت از دخانیات همسر خود را به اعتیاد می کشانند.
همچنین دکتر احمد تاجیک در رابطه عوارض ناشی از سیگار گفت: آسیب اعتیاد به سیگار در دختران خیلی بیشتر از مردان است و دخترانی که سیگار مصرف می کنند زودتر دچار امراض ریوی می شوند و در مدت زمان کوتاهی رنگ پوست و تناسب صورتشان تغییر می کند.
وی با اشاره به این که سیگار و اعتیاد به آن تاثیر مستقیم بر روی رحم و نوزاد دارد گفت: مصرف زیاده از حد سیگار و یا حتی حشیش در دختران موجب می شود تا فرزندان خود در آینده با اسم و یا حتی نقص عضو به دنیا بیایند و حتی در دخترانی که نسبت به بقیه ضعیف ترند می تواند موجب نا باروری در آنان گردد.
فرخی منش در رابطه با پیشگیری از اعتیاد به سیگار گفت: کاری که خانواده ها می توانند در رابطه با پیشگیری انجام دهند روحیه ی فرزندان خود به کلمات منفی "نه" تقویت کنند و با آنان رفیق باشند و به درد و دل هایشان و کمبود هایشان توجه کنند و در رفاقت آنان را از اینگونه اعمال و مضراتش اگاه کنند.
وی با اشاره به این که دخترانی که در جمع خانواده حضور دارند 70 درصد کمتر به اعتیاد دچار می شوند گفت: تحقیقات نشان می دهد دخترانی که بیشتر اوقات خود در کنار خانواده و با آنها سپری می کنند کمتر از بقیه دختران به اعتیاد دچار می شوند به طور مثال اعضای خانواده هایی که در ظاهر با هم هستند اما هرگز از نظر عاطفی در کنار هم نیستند و در بسیاری از مواقع به تنهایی غذا میخورند همین مسئله بسیار ساده خود می تواند شدت اعتیاد را به ویژه در دختران افزایش دهد.
گفتنی است که با این همه علت بر ایجاد زمینه ی اعتیاد در کشورها باز هم دخترانی هستند که با گوش و چشم باز به تحصیلات و هدفشان فکر می کنند و می توان گفت این افراد ایمان راسخ به خدا دارند و جایگاه خود را در زندگی به خوبی درک کرده اند./ز
برچسب ها: سیگار ، دختر ، پسر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار