آغاز نبرد زیردریایی‌ها توسط آلمان در آغاز جنگ جهانی دوم ،عملیات فتح 10 در شمال اربیل توسط سپاه،تنفیذ حکم دومین دوره ریاست جمهوری آیت اللَّه «خامنه‌ای»و... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز یکشنبه 12 شهریور 1391 خورشیدی، 15 شوال 1433 هجری و 2 سپتامبر 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

تنفیذ حکم دومین دوره ریاست جمهوری آیت اللَّه «خامنه‌ای» (1364 ش)


چهارمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در تاریخ 25 مردادماه ۱۳۶۴ ش برگزار شد. آیت‌الله خامنه‌ای، حبیب‌الله عسگراولادی و سیدمحمود کاشانی، نامزدهای این دوره از انتخابات بودند. در این دور از انتخابات نیز آیت‌الله خامنه‌ای هم‌چون دوره پیشین، با کسب بیش از ۱۲ میلیون از مجموع ۱۴،۲ میلیون رأی ماخوذه به مقام ریاست‌جمهوری انتخاب شدند.

تصویب منشور ملل متفق توسط مجلس شورای ملی (1324 ش)

مجلس شورای ملی در جریان جنبش مشروطه و بر پایه اولین قانون اساسی ایران تشکیل شد و همراه با مجلس سنا، در حکم پارلمان ایران بود. در دوران‌های آغازین مجلس، به احترام فرمان مشروطیت مظفرالدین‌شاه به مجلس شورای ملی ایران «دارالظفر» نیز می‌گفتند. مجموعه مجلس شورای ملی و مجلس سنا را اغلب به نام «مجلسین» می‌خواندند. از صدور فرمان مشروطیت در سال ۱۲۸۵ ش تا انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ ش کلاً ۲۴ دوره مجلس شورای ملی تشکیل شد که البته در میان برخی از این دوره‌ها ایام فترت پیش می‌آمد و کشور بدون مجلس می‌ماند.

برپایی نخستین تظاهرات میلیونی مردم تهران علیه رژیم پهلوی (1357 ش)

علی‌رغم اختناق ایجاد شده توسط رژیم پهلوی، پیگیری نهضت از طرف امام خمینی (ره) و روحانیت معظمٌ، در روز عید فطر سال 1357 ش تجلی نمود و مردم در شهرهای تهران، قم، خمین، کرج و ایلام و دیگر شهرها پس از برگزاری نماز عید به حرکت در آمده و شعارهای کوبنده بر ضد رژیم سردادند. در تهران، ده‌ها هزار نفر برای شرکت در نماز عید فطر در منطقه قیطریه گرد آمدند و نماز عید را به امامت آیت‌اللَّه مفتح به جای آوردند. آن‌گاه حجت‌الاسلام باهنر سخنرانی مبسوطی پیرامون اوضاع کشور ایراد نمود. از آن پس، راهپیمایی با شکوه مردم آغاز شد. راهپیمایان در تهران با ابراز محبت به سربازان ارتشی، خواستار پیوستن ارتش به ملت شدند.

روز تعاون

به منظور ایجاد این همکاری، در اصل 44 قانون اساسی، بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران، مطرح و شرح و تفصیل آن در 13 شهریور 1370، به تصویب مجلس رسید. در این راستا، وزارت تعاون به منظور اعمال نظارت دولت و حمایت و پشتیبانی از بخش تعاونی در تاریخ 10 دی 1370 تشکیل گردید. ایجاد و تأمین شرایط و امکانات کار برای همگان؛ پیشگیری از تمرکز ثروت در دست افراد و گروه‌های خاص؛ جلوگیری از کارفرمای مطلق شدنِ دولت؛ پیشگیری از انحصار، احتکار و تورم؛ توسعه و تحکیم مشارکت و تعاون عمومی بین همه مردم و قرار دادن وسایل کار در اختیار افراد کاری و بیکار، از اهداف بخش تعاون می‌باشند.

وفات «حضرت عبدالعظیم حسنی» در شهر ری (252 ق)


حضرت عبدالعظیم بن عبداللَّه که با پنج واسطه به امام حسن مجتبی (ع) می‌رسد. ولادت وی را در حدود سال 173 ق گفته‌اند. خَفَقان دوران عباسی و دشمنی سختی که با علویان روا می‌داشتند، عبدالعظیم را به هجرت واداشت و او راهی ری گردید و ساکن آن دیار شد. سرانجام این سلاله پاک خاندان حَسنی و این زاهد پرهیزکار در نیمه شوال سال 252 ق در 79 سالگی در ری درگذشت. آن حضرت را شهید و مسموم نیز می‌دانند. مرقد حضرت عبدالعظیم در ری، زیارتگاه مشتاقان اهل‌بیت است.

روز بزرگداشت «ابوریحان محمد بن احمد خوارزمی بیرونی» دانشمند نامدار جهان اسلام

ابوریحان بیرونی در سال 362 ق در شهر بیرون جمهوری ازبکستان امروزی به دنیا آمد. 25 سال نخست عمر خود را در خوارزم گذراند و علوم مختلف را آموخت. سپس به بخارا، پایتخت سامانیان رفت و در آنجا، از حمایت معنوی امیر منصور بن نوح سامانی برخوردار گردید. ابوریحان در زمان حکومت سلطان محمود غزنوی به دربار راه پیدا کرد و در سفرهای جنگی محمود به هندوستان و مسافرت‌های ممتد او به آن دیار، همراه وی بود. او در ضمن این سفرها علاوه بر فراگیری زبان سانسکریت، علوم و عقاید هندوان نیز آگاهی یافت و کتاب مالَلهِند را نگاشت.

آثار ابوریحان بیرونی، محدود به مرزهای تخصصی رشته‌های دانش بشری در آن روزگار نگردیده، بلکه با اندیشه وسیع خود، همه ابعاد معرفت را در برگرفته است. اگر دانش‌های نقلی را کنار بگذاریم، وی در معارف عقلی، خصوصاً در شعب علوم اثباتی و انسانی، صاحب نظر و موثر است. آثارش در فنون گوناگون از قبیل ریاضی، نجوم، جغرافیا، فیزیک، مکانیک، طبیعی، گیاه‌شناسی، طب، ادبیات، تاریخ، دین و فلسفه به رشته تحریر درآمده‌اند. وی سرانجام در 2 رجب سال 440 ق در 78 سالگی در غزنین درگذشت. در جمهوری اسلامی ایران، 13 شهریور، به پاسداشت مقام‌علمی آن یگانه‌روزگار، به نام ابوریحان‌بیرونی مزین شده‌است.

آغاز نبرد زیردریایی‌ها توسط آلمان در آغاز جنگ جهانی دوم (1939 م)

در 3 سپتامبر 1939 م جنگ نامحدود دریایی و زیردریایی را آغاز کرد. در این روز یک‌صد فروند زیردریایی آلمان موسوم به «گرگ‌های هار»، با هدف غرق کردن کشتی‌های متفقین، عملیات تهاجمی خود را آغاز نمودند. می‌توان گفت مشکلات انگلستان در برابر حمله زیردریایی‌های آلمان کمتر از مشکلات نبرد هوایی نبود. بنابراین، دولت انگلستان برای حل این معضل، در ازای به دست آوردن پنجاه اژدرافکن امریکایی، در چهارم سپتامبر 1940 م، پایگاه‌های دریایی خود را به مدت 99 سال به اجاره امریکایی‌ها درآورد.

ورود نیروهای متفقین به ایتالیا در جریان جنگ جهانی دوم (1943 م)

با شکست‌های پی‌درپی نیروهای ایتالیایی از متفقین در جریان جنگ جهانی دوم در روز سوم سپتامبر 1943 م، متفقین وارد خاک ایتالیا شدند. از این رو، دولت ایتالیا در هفتم سپتامبر فرمان تسلیم و ترک مخاصمه را صادر کرد. به موجب قرارداد تسلیم ایتالیا، نخست وزیر جدید این کشور، تسلیم بدون قید و شرط ایتالیا را پذیرفت و بدین ترتیب یکی از مهم‌ترین متحدین آلمانِ نازی در جنگ جهانی دوم، از صحنه عملیات خارج شد.

عملیات فتح 10 در شمال اربیل توسط سپاه (1366 ش)


عملیات فتح ۱۰ در چنین روزی از سال ۱۳۶۶ هجری شمسی با مشارکت معارضان کرد عراقی به مرحله اجرا گذاشته شد. عملیات فتح ۱۰ نیز مانند سایر سلسله عملیات‌های فتح در عمق جبهه شمالی دشمن و مشخصاً در محور شمال شرقی استان کردنشین اربیل عراق، با مشارکت معارضان کرد عراقی به اجرا درآمد. رزمندگان سپاه اسلام با رعایت اصل استتار و غافل‌گیری، هم‌زمان با اعلام رمز عملیات،‌ به نابودی سی و شش پایگاه حفاظتی و مقر فرماندهی گردان «خفیفه» در بلندی‌های منطقه پرداختند.

هم‌چنین قوای ایرانی و معارضین عراقی توانستند پانزده دستگاه خودروی نظامی، سه قبضه توپ ضد هوایی، سه زاغه مهمات، چهار دستگاه خودروی مهندسی و چندین قضبه انواع سلاح‌های نیمه‌سنگین دشمن را نابود نمایند. در جریان عملیات فتح ۱۰،‌ ده‌ها دستگاه خودرو، ده‌ها قبضه سلاح انفرادی، مقداری مهمات و چند قبضه توپ ضد هوایی دشمن توسط رزمندگان اسلام به غنیمت گرفته شد. علاوه بر این‌ها،‌ تعداد پانصد نفر از نیروهای دشمن بعثی کشته و زخمی شدند و ده‌ها نفر نیز به اسارت درآمدند.

برخی از رویدادهای 3 سپتامبر

1651: شکست سربازان وفادار به چارلز دوم پادشاه به دست نیروهای ضد سلطنت در انگلستان.

1833: انتشار «نیویورک سان دیلی» نخستین نشریه روزانه آمریکا آغاز شد.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار