فرهنگ ها قالب شخصیت ها را می سازند

شکل گیری شخصیتها پیوسته تحت تأثیر نوع فرهنگ حاکم بر خانواده ها بوده و محاسن و معایب آن را رقم خواهد زد که بازتاب آن متوجه تمام اعضای خانواده خواهد بود.

  به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، رفتارهایی که فرد هنگام عصبانیت، حالات فوق العاده حساس، سرکش، دارد شاید همراه بددهنی و به کاربردن الفاظ زشت و رکیک باشد.

نکته مهم اینجاست که با پی بردن به ضعف رفتاری فرزندان یا به طور کل اعضای آن می توان بددهنی هایی را که ممکن است از دو چیز پرخاشگری افراد ناشی شود را به نقاط مثبت تبدیل کرد وقتی که فرد تحت تأثیر هیجانات روحی و روانی قرار می گیرد ممکن است برای تخلیه فشار روحی خود به گفتن الفاظ زشت و رکیک روی بیاورد این در حالی است که تمام این آسیب ها صرفاً از ریشه عصبانیت برداشت نمی شود.

کاظم بازافکن روانشناس در امور تربیتی و خانواده در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران افزود: باید در مواجه با امور تربیت فرزندان دو خانواده از محبوبیت والدین بهره برد، هر چقدر درصد محبوبیت و نفوذپذیری والدین میان فرزندان از میزان بالاتری برخوردار باشد کنترل آنها بر فرزندان در شاخص بالاتری قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه فرزندان از محیط دوستان تأثیر می پذیرند گفت: کنترل فیزیکی والدین امروزه معنایی ندارد و والدین باید چنان حضور و نقش خود را در میان فرزندان تثبیت نمایند که بتوانند بر محیط های متفاوت خارج از خانواده نیز کنترل داشته باشند که جمع دوستان نیز آن را شامل خواهد شد.

بازافکن ادامه داد: از زمانی که فرزند بالغ می شوند و به خود مختاری و خودسری می رسد، نقش مثبت و عمده خانواده وسطره آن بر روی آنان می تواند آنها را از آسیبهایی که موجب شکل گیری شخصیت آنان می شود باز دارد.

این روانشناس با اشاره به اینکه بددهنی ها و بکاربردن الفاظ زشت و رکیک و شوخی هایی که خارج از عرف می باشد و در بعضی مواقع حاصل لطیفه های قومیت و ملیت هایی است که به باد مسخره گرفته می شود گفت: این گونه از خلق و خوهای رایج میان افراد خانواده و مخصوصاً فرزندان می تواند در ابعاد شخصیتی افراد اثر گذاشته و آنها را در ترویج کارهایی که جلوه منکر دارند بیشتر ترغیب نماید.در نهایت و به طور کل خشونت و پرخاشگری بیشتر عامل بیرونی دارد و فقط در موارد خاص به والدین مربوط خواهد شد، بایستی محرک های محیطی را که به علل درونی مربوط می شود شناسایی و متخصصان در خصوص امور رشد و پرورش خانواده ها برنامه ریزی های مدون و بالفعلی را اجرا نمایند./ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار