رييس انجمن برنجكاران خوزستان گفت: مشكل عمده برنجكاران كمبود كود شيميايي است و امسال به هر هكتار فقط يك كيسه كود اختصاص يافت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان؛محمد سواري در گفت‌وگو با خبرنگار ان، عنوان‌كرد: براي حل مشكل كمبود كود شيميايي با نامه‌اي كه به جهاد كشاورزي استان نوشتيم، به هر هكتار يك كيسه ديگر اضافه شد اما تاكنون كيسه دوم به برنجكاران داده نشده است.

وي افزود: قيمت تعيين شده براي كود شيميايي يارانه‌اي 6700  تومان است اما عده‌اي با اين قيمت و عده‌اي ديگر با قيمت 20 هزار تومان كود را تحويل كشاورز مي‌دهند.

رييس انحمن برنجكاران خوزستان تصريح‌كرد: با وجود اين‌كه در حال حاضر كشت در موقعيتي است كه بهترين وقت دادن كود شيميايي به آن مي‌باشد، اما هيچ‌گونه كودي به برنجكاران داده نشده است.

سواري با اشاره به تامين آب براي كشت برنج نيز خاطرنشان‌كرد: كشاورزاني كه اقدام به انعقاد قرارداد براي تامين آب كرده‌اند، در اين خصوص مشكلي ندارند، اما براي ساير كشاورزان ممنوعيت كشت اعمال شده است.

وي اظهارداشت: امسال 70 هزار هكتار از اراضي خوزستان زيركشت برنج رفته است و ميزان برداشت نيز بستگي به رسيدگي به محصولي دارد. دادن به موقع نهاده‌ به برنج در ميزان برداشت ‌آن تاثيرگذار است. انتظار مي‌رود امسال از هر هكتار شلتوك تن برنج برداشت شود.

رييس انجمن برنجكاران خوزستان با اشاره به بيمه محصولات كشاورزي عنوان‌كرد: مقدار كمي از شلتوك بيمه شده است زيرا بيمه‌گري برنج دير آغاز و زمان كوتاهي براي آن در نظر گرفته شد.

وي افزود: هر هكتار شلتوك 14 هزار و 500 تومان بيمه شده و با توجه به اين‌كه بيمه محصولات كشاورزي هر سال به تعهدات خود عمل نمي‌كند، كشاورزان رغبتي براي بيمه كردن محصول خود ندارند؛ سال‌گذشته نيز برخي از برنج‌كاران خسارت محصول خود را دريافت نكرده‌اند./س






برچسب ها: مشکل ، کود ، کشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.