رييس مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي كشور از چگونگي وضعيت مديريت بحران كشور خبر داد.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دکتر غلامرضا معصومی در همایش مدیریت بحران قطب تهران در اراک با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبري که می فرمایند: " هرچقدر در زمان آرامش و صلح عرق بريزيم در بحران جنگ كمتر خون ريخته خواهد شد"، گفت: كاهش و پيشگيري از خطرات ناشي از سوانح طبيعي و حوادث غيرمترقبه از اصول اساسي مديريت بحران است.

رييس مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي كشور افزود: از ديگر اصول مديريت بحران مي توان به افزايش و گسترش آموزش، آمادگي، فرهنگ ايمني و آماده سازي مسئولان و مردم براي رويارويي با عوارض ناشي از سوانح طبيعي و حوادث،گسترش و تقويت مطالعه علمي و پژوهشي و حمايت از مراكز موجود به منظور شناسايي ايجاد و مديريت واحد با تعيين رييس بحران براي آمادگي دائم و اقدام مؤثر و فرماندهي در دوره بحران اشاره کرد.

وی گسترش نظامات موثر جبران خسارت نظير انواع بيمه ها،حمايت مالي و تشويقي، تسهيلات ويژه و صندوق هاي حمايتي، ضريب ايمني در ساخت و سازهاي جديد، كاهش آسيب پذيري وضعيت موجود در كشور با محوريت حفظ جان انسانها،شناسايي پديده هاي جوي و اقليمي و بهبود نظام هاي هشدار را از دیگر اصول مدیریت بحران عنوان کرد.

دكتر معصومي تصريح كرد: با ايجاد كارگروه بهداشت و درمان با مسئولیت وزارت بهداشت در امر مديريت جامع بحران و براي ايجاد آمادگي و مقابله با بحران،تدابير و اقداماتي لازم و ضروري مي باشد از جمله تشكيل واحد سازماني مناسب در امر مديريت بحران با تصويب هيأت وزيران، تشكيل كارگروه بهداشت و درمان با  مسئوليت رياست دانشگاه در دوره بحران (كه در حال حاضر در فرآيند بحران تشكيل EOC به صورت 24 ساعته در وزارت بهداشت را داشته ايم)،تشكيل شوراي هماهنگي مديريت بحران به رياست رييس سازمان و در استان ها به رياست استاندار و در شهرستان ها نیز به رياست فرماندار و در شهر تهران نیز به رياست شهردار تهران مي باشد.

وی با اشاره به ایجاد 5 كميته در  ساختار داخلي ورازت بهداشت،گفت:اين 5 كميته شامل كميته هاي درمان،بهداشت،پشتيباني، آموزش و پژوهش مي باشند که برای مواقع بحران در نظر گرفته شده اند.

رييس مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي كشور در ادامه گزارشی از زلزله اخیر در استان آذربایجان را تشریح کرد و گفت: در دو شهر ورزقان و اهر دو فاکتور اساسی زمان زلزله و تخریب در بافت روستایی باعث شد که تلفات نسبت به زلزله چندین سال قبل در شهرستان بم کمتر شود.

وی ادامه داد: زمان زلزله در استان آذربایجان تقریباً در ساعاتی بود که بیشتر مردم در بیرون از منزل به سر می بردند همچنین از نظر تخریبی نیز بدلیل اینکه بیشتر بافت روستایی بود کمتر از آهن آلات در ساختمان ها استفاده شده بود.

دکتر معصومی در پایان گفت: خوشبختانه و به لطف خداوند میزان تلفات در زلزله آذربایجان یک صدم زلزله شهرستان بم بود./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.