تولد یک فرزند سالم با حفظ سلامت مادر، پایان خوش یک بارداری ایمن است. اما حفظ سلامت مادر و نوزاد کار بسیار دشواری است و به همین دلیل بارداری فرآیندی خاص و بسیار حساس است که طی آن پزشک با جان ۲ نفر سر و کار دارد.

 به گزارش خبرنگار  باشگاه خبرنگاران اراک تولد یک فرزند سالم با حفظ سلامت مادر، پایان خوش یک بارداری ایمن است. اما حفظ سلامت مادر و نوزاد کار بسیار دشواری است و به همین دلیل بارداری فرآیندی خاص و بسیار حساس است که طی آن پزشک با جان ۲ نفر سر و کار دارد.

دسته‌ای از بارداری‌ها، بارداری‌های پرخطر محسوب می‌شود که شرایط را برای مادر و کودک دشوار می‌کند اما با پیشرفت علم پزشکی می‌توان بیماری‌های مختلف را کنترل کرد تا مادر دوره بارداری را با سلامت کامل پشت سر بگذارد. در این گزارش به دلایل وقوع بارداری‌های پرخطر می‌پردازیم. هدف ما از مطرح کردن بارداری‌های پرخطر آگاهی بیشتر مادران جوانی است که با هزاران امید چشم به راه نوزاد خود هستند هم چنین به مادرانی که در آستانه ازدواج و بارداری قرار دارند پیشنهاد می‌کنیم که قبل از تصمیم به فرزندآوری با پزشک خود مشورت و وضعیت سلامت خود را بررسی کنند تا با خیالی آسوده دوران بارداری را بگذرانند.

به طور کلی حاملگی پرخطر چند دسته است و از طریق عواملی می‌توان این نوع حاملگی را تشخیص داد. سابقه بالینی بیمار، سپس شرح حال بیمار و شرایط باروری وی و سپس انجام آزمایش‌هایی به پزشک کمک می‌کند که پرخطربودن حاملگی را تشخیص دهد

در مواردی خانم باردار از تنگی نفس و ضعف و بی‌حالی شکایت می‌کند و در مراجعه به پزشک متخصص عارضه قلبی تشخیص داده می‌شود. نکته اینجاست که در دوران بارداری حجم خون افزایش پیدا می‌کند و دریچه قلب که در حالت طبیعی، عملکرد خوبی داشته است نمی‌تواند حجم بالای خون را عبور دهد. بنابراین بروز بیماری قلبی را در دوران بارداری باید جدی گرفت

حتی در مواردی ممکن است پزشک سقط جنین را تجویز کند زیرا در این موارد جان مادر به خطر می‌افتد. گاهی مادر سابقه دیابت دارد که پزشک متخصص باید از این موضوع مطلع باشد. در این دسته از بیماران دیابت ممکن است عوارض جدی روی جنین بگذارد. بنابراین مادر باید به دقت تحت نظر باشد

دیگر عواملی که در بروز بارداری پرخطر نقش دارد، شامل بارداری در سنین بالای ۳۵ سالگی، اختلال کروموزومی در جنین قبلی، مرگ نوزاد در رحم، زایمان زودرس، پارگی کیسه آب در بارداری قبلی، سابقه سقط در ۳ ماهه دوم و سابقه ناهنجاری رحمی است که در مورد هر یک از این موارد بیمار باید کاملا تحت نظر پزشک باشد

تصمیم گیری درباره نحوه زایمان: زایمان طبیعی به دلایل متعددی از جمله خونریزی کمتر و کاهش عوارض زایمان بر سزارین ارجحیت دارد اما گاهی ممکن است شرایط جنین و مادر این طور اقتضا کند که باید سزارین انجام شود. نکته اینجاست که حتی گذراندن یک بارداری پرخطر به معنای کنار گذاشتن زایمان طبیعی نیست و در موارد بسیاری مادر می‌تواند با وجود بارداری پرخطر، زایمان طبیعی داشته باشد.

بسیاری از مواد آرایشی غیر مجاز دارای فلز سرب هستند. سرب ماده سمی است که سبب کاهش یادگیری، ایجاد اختلالات رفتاری وکاهش بهره‌هوشی در افراد می‌شود.

زنان باردار اگر از مواد آرایشی استفاده کنند سرب از جفت عبور می‌کند و وارد مغز جنین می‌شود و از رشد و تکامل جنین جلوگیری می‌کند. با توجه به این که بیشتر رژ لب‌های موجود در بازار حاوی سرب هستند، به خانم‌های باردار توصیه می‌شود از رژ لب استفاده نکنند.

اگر چه سرب موجود در رژ لب بسیار اندک است، ولی همین میزان کم نیز خطرناک است./س

برچسب ها: بارداری ، خطرات ، فرزند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.