معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: مصرف خودسرانه داروهای نیروزا سلامت جوانان و ورزشکاران را تهدید می کند.

به گزارش خبرنگار  باشگاه خبرنگاران اراک، دکتر دلاور افزود: مصرف گروه های متنوع داروهای نیروزا در مقطع زمانی کوتاه و موقت با پیشرفت سریع و پرورش توده عضلانی و نشاط آوری همراه است اما استمرار مصرف آنها عواقب وخیمی چون اعتیاد، افت سریع شرایط بدنی و نیازهای کاذب دارویی را به همراه دارد.
وی گفت : یکی از گروه های دارویی نیروزا استروئیدهای آنابولیزان است که مصرف آن در کوتاه مدت باافزایش کارایی جسمی، حجم قدرت عضلانی، ایجاد ظاهری درشت و خشن نما و افزایش حالت تهاجمی و کاهش احساس خستگی همراه است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود : مصرف خودسرانه این داروی نیروزا عوارض جدی مثل کاهش میل جنسی و تحریک پذیری، کچلی، بروز جوش های صورت و تنه، بروز صفات مردانه در زنان، تسریع در بسته شدن صفحات رشدی استخوان ، رکود رشد مفاصل ، نارسایی کبد و کیسه صفرا، بروز یرقان و افزایش سکته های مغزی و قلبی را همراه دارد.
دکتر گفت : داروهای محرک سیستم عصبی مرکزی نیز گروه مهم دیگری از نیروزاها است که اگرچه میزان انرژی، دقت تمرکز و ضریب هوشیاری را به طور موقت افزایش می دهد اما مصرف خودسرانه و بدون نسخه پزشک این دارو ضریب ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، بی خوابی، اضطراب و جنون را بالا می برد.
وی افزود: هورمون های پپیتدی به عنوان گروه دیگر داروهای نیروزا با تجویز پزشک برای افزایش خون سازی و ارتقای قوای جسمانی کاربرد دارد و استفاده آن به صورت خودسرانه موجب بروز عوارضی چون رشد بیش از حد استخوان های نواحی صورت، مچ دست و پا ، بروز خستگی مفرد و دیابت در شخص می شود./س

برچسب ها: داروها ، نیروزا ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.