یکی از دلایلی که سرقت خودرو جز جرایم رایج در کشور محسوب می‌شود، بی احتیاطی مالکان اتومبیل‌ها در رعایت و به کارگیری تجهیزات ایمنی است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، سرقت خودرو یکی از جرایم رایج در بین جرایمی است که سارقان مرتکب می‌شوند و در ارتکاب آن شیوه‌های متفاوتی رابه کار می‌برند در ارتکاب این جرم خیلی مواقع سرقت به راحتی انجام می‌شود آن هم دلایل مختلفی دارد.
صادق زارع جرم شناس در خصوص این گونه شیوه‌های سرقت می گوید: سرقت خودرو یکی از رایج ترین شیوه سرقت ها در کشور محسوب می‌شود این بدان علت است که در ارتکاب این نوع جرم به نوعی دست سارق برای سرقت باز است چرا که می تواند با جعل پلاک از آن برای ارتکاب دیگر جرایم استفاده کند، می‌تواند آن را با تغییر پلاک به مال خران بفروشد آن را اوراق و قطعات داخل آن را بفروشد یا از پلاک یا قطعات آن برای خودروهای دیگر استفاده کند.
وی می‌افزاید: یکی از دلایلی که این جرم در سطح کشور زیاد به وقوع می پیوندد خود مالکان خودروها هستند به کرات دیده شده که مالکان خودرو بدون در نظر گرفتن تجهیزات ایمنی لازم اتومبیل را در مکانی خلوت ساعت ها رها کرده و شرایط را برای سارقانی که در کمین این گونه ماشین‌ها نشسته‌اند فراهم می‌کنند.
یکی دیگر از دلایل وقوع این جرم تجهیزات ایمنی غیر استاندارد و بی توجهی تولید کنندگان در ساخت خودروها است.
برای مثال اگر به نوع خودروهای سرقتی در میان سرقت‌های به وقوع پیوسته دقت کنیم می‌بینیم که خودروی پراید بیشترین آمار سرقت ها را دارد، آماری که خود مسئولین نیروی انتظامی بارها آن را به مردم و تولید کنندگان متذکر شده‌اند.
سهولت در سرقت این خودرو کاربردی بودن اتومبیل و تجهیزات آن دلیلی محکم برای بالا بودن سرقت خودرو پراید است چرا که این اتومبیل جز خودروهایی است که حتی زورگیران یا خفت گیران به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند چرا که جز خودروهایی است که مسافر کشی‌ها برای جابه جایی مسافر یا به عنوان تاکسی از آن استفاده و در دیدگاه مردم در رده خودروهایی است که چه شخصی باشد چه تاکسی می‌توان در سطح شهر برای جابه جایی از آن استفاده کرد و متاسفانه هنوز این اتومبیل به ایمنی کافی در بحث ضد سرقت نرسیده است.
زارع در ادامه می‌گوید : از آنجایی که افرادی همچون زورگیرها، خفت گیرها، کیف قاپ‌ها، آدم ربایی ها یا فروشندگان مواد مخدر برای ارتکاب جرم نیازمند اتومبیل هستند تا بتوانند از آن استفاده کنند و در حین حال از سوی پلیس شناسایی شوند در ابتدا دست به سرقت اتومبیل می‌زنند و پس از ارتکاب جرم با رها کردن خودرو متواری می‌شوند و با این ترفند سعی می‌کنند تا ردپایی از خود برجای نگذارند.
به همین دلیل اگر نگاهی بر پرونده‌های مجرمان بندازیم بیشتر مواقع در اموال مکشوفه که از این افراد بدست می‌آید شاهد توقیف خودروهایی هستیم که بیشتر آنها سرقتی بوده و یا متهم به ارتکاب سرقت خودرو برای انجام جرم اعتراف کرده‌است.
برخی مواقع نیز سارق قصد سرقت خودرو ندارد اما بی احتیاطی مالک آن باعث شده تا سارق برای سرقت کیف دستی، مدارک، پول یا هر چیز با ارزش به جامانده در ماشین و رسیدن به آن دست به سرقت خودرو بزند تا در مکانی امن و خلوت به راحتی آنچه را که جستجو می‌کند به دست بیاورد و سپس خودرو را رها کرده و یا حتی برای آن که از سرقت نصیبش شود، آن را بفروشد.
این جرم شناس اظهار داشت: مالکان باید توجه بیشتری به بکارگیری تجهیزات ایمنی ضد سرقت برای خودروها داشته باشند چرا که بعضی سارقان با آنکه خودرو مجهیز به تجهیزات ایمنی بوده است موفق به ارتکاب جرم شده و این به دلیل کارآیی نامناسب این تجهیزات بوده است.
متاسفانه بی توجهی تولید کنندگان در ایمنی خودروها مزدی بر علت این شیوه‌ی سرقت است که البته طی چند سال اخیر بهبود این موضوع وضعیت و روند خوبی داشته ولی آنطورکه باید هنوز کارساز نبوده است./ز

برچسب ها: سرقت ، خودرو ، تجهیزات ، ایمنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار