در یک تحقیق انجام شده در مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، ارتباط فصول سال با خودکشی های موفق ارجاعی به مراکز پزشکی قانونی کشور طی زمستان 1388 تا زمستان 1389 مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره كل روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان پزشكي قانوني كشور، در ايران و بسياري از كشورهاي جهان خودكشي اقدام ناپسند بوده و مورد نكوهش قرار مي گيرد اما با اين وجود آمار افرادي كه ساليانه در جهان از اين طريق به زندگي خود پايان مي‌دهند رو به افزايش است.

هدف از اين پژوهش نيز كه به همت جمعي از پزشكان و كارشناسان سازمان انجام شده‌ تعيين ارتباط فصل با خودكشي از بين موارد ارجاعي به مراكز پزشكي قانوني كشور است.

در اين تحقيق سه هزار و 513 مورد خودكشي بررسی شد كه بر اساس نتايج آن بالاترين تعداد خودكشي به ترتيب با 380 و 345 مورد مربوط به ماه‌هاي مرداد و تير و كمترين آن به ترتيب با 231 و 236 مورد مربوط به ماه‌هاي بهمن و دي بود.

از نظر فصل نيز بيشترين خودكشي ها با يكهزار و 40 مورد مربوط به فصل تابستان و كمترين آن با 726 مورد مربوط به فصل زمستان است.

همچنين استان مركزي با 39.5 درصد بيشترين ميزان خودكشي در فصل زمستان و خراسان جنوبي با 46.4 درصد بيشترين ميزان خودكشي در فصل تابستان را به خود اختصاص مي دادند. اين در حالي است كه ارتباط معني داري بين شيوه هاي اقدام به خودكشي و فصول سال ديده مي شود به نحوي كه استفاده از شيوه خود سوزي در فصل زمستان بيش از ساير فصل ها بوده است.

بر اساس اين تحقيق به طور كلي حلق آويز با 53.7 درصد بيشترين شيوه مورد استفاده در خودكشي ها و كمترين آن با 6.8 درصد خودكشي با سلاح گرم بوده است.

يادآور مي شود در اين پژوهش جامعه مورد مطالعه افرادي بودند كه طي زمستان 1388 تا زمستان 1389 در ايران اقدام به خودكشي كرده‌اند و جسد آنان براي بررسي به مراكز پزشكي قانوني ارجاع شده‌است./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار