قديمي ترين اثر تاريخي خراسان جنوبي با هزار و 100 سال قدمت مرمت شد.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران مسجد جامع تاريخي قاين با هزار و 100 سال قدمت ، قديمي ترين اثر تاريخي شناخته شده در خراسان جنوبي است که به عنوان اثر ويژه مذهبي با خصوصيات معماري به شماره 295 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است .
اين مسجد در مرکز شهر قاين قرار دارد که به صورت 2 ايواني با 2 قبله متفاوت در زميني به مساحت 2 هزار و 470 مترمربع ساخته شده است .
صرافيان ، سرپرست اداره ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري قاين گفت : در اين مرحله از مرمت ، بازسازي محراب ، دست نوشته هاي توپزه هاي ايوان و تثبيت آن ، تنظيف تزئينات منبر چوبي ، بندکشي ديوارهاي بنا از خارج و احياء تزئينات گچي ورودي مقابل ايوان ، تثبيت منبر چوبي ، اجراي کانال دفع رطوبت و کف سازي صحن مسجد جامع تاريخي قاين انجام شد .
ايوان اصلي جبهه غربي اين مسجد با پوشش چهار طاق و سه فضاي گنبدي ايجاد شده و گنبد مياني با جذابيت خاص مزين به مقرنس کاريهاي بسيار ظريف و زيبا با رنگهاي متفاوت ، از شاهکارهاي معماري مسجد جامع تاريخي قاين است .
کهن ترين نوشته تاريخي مسجد جامع قاين ، کتيبه اي سنگي است که در بخش فوقاني محراب ضلع جنوبي قرار گرفته و نام جمشيدبن قارون ، سنه 796 هجري قمري  روي آن حک شده است .
هزينه هاي اين مرحله از مرمت مسجد جامع قاين از محل اعتبارات تملک داراييهاي سرمايه اي سال 90 خراسان جنوبي تأمين شده است ./م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار