رييس مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي كشور از تقویت ناوگان امداد هوایی در حوزه فوریت های پزشکی و ایجاد امداد هوایی در هر 300 کیلومتر جاده خبر داد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر غلامرضا معصومی ضمن بیان این مطلب گفت: بر اساس طرح جامع امداد هوایی کشور، در شعاع 250 تا 300 کیلومتر باید یک پایگاه امداد هوایی ایجاد شود که برای تحقق این مهم حداقل به 50 بالگرد نیاز است.
 
وی ادامه داد: هم اکنون تنها یک بالگرد امداد هوایی در کشور وجود دارد و امسال نیز در صورت تخصیص اعتبار سه بالگرد دیگر به ناوگان امداد هوایی کشور افزوده می شود.
 
رييس مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي كشور بیان کرد: هر بالگرد امدادی حداقل 150 میلیارد ریال هزینه دارد و در طرح امداد هوایی، نگهداری و خدمات پشتیبانی بالگرد با شرکت های هواپیمایی است.
 
وی در ادامه در خصوص اتوبوس آمبولانس های موجود در چرخه مدیریت بحران کشور نیز اظهار داشت:در حال حاضر 50 دستگاه اتوبوس آمبولانس در حال خدمت رسانی در سراسر کشور می باشند که افزایش آن به 100 دستگاه در دستور کار است.
 
دکتر معصومی ادامه داد: در حال حاضر هیچ یک از راه های فرعی و روستایی کشور مجهز به پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی نیست و اعتبار لازم برای ایجاد و تجهیز هر پایگاه در این زمینه نیز یک میلیارد و پانصد میلیون ریال می باشد.
 
وی گفت:پیش بینی شده است یکهزار پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی در راه های فرعی و روستایی کشور تا پایان برنامه پنجم توسعه مستقر شود.
 
رييس مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي كشور افزود: در کشور ما 33 هزار کیلومتر جاده اصلی و 180 هزار کیلومتر جاده فرعی و روستایی وجود دارد که میانگین پوشش اورژانس پیش بیمارستانی در حوادث ترافیکی در جاده های اصلی 95 درصد و جاده های فرعی 44 درصد است.
 
وی بیان کرد: تعداد ماموریت های پیش بیمارستانی در سال 90،دو میلیون و 240 مورد ثبت شده است که نسبت به سال قبل از آن 18 درصد افزایش داشته است.
 
دکتر معصومی اظهار داشت: همچنین در شش ماهه نخست سال جاری نیز تعداد ماموریت ها به یک میلیون و 250 مورد رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش 15 درصدی را نشان می دهد.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر 2 هزار و 100 پایگاه شهری و جاده ای با 15 هزار نیروی متخصص در کشور فعالیت دارند.
 
رييس مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي كشور در پایان گفت:میانگین زمان حضور اورژانس پیش بیمارستانی در محل وقوع حادثه در کلان شهرها حدود 8 دقیقه، جاده ها زیر 15 دقیقه و شهرهای کوچک زیر 8 دقیقه است./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.