به منظور پيشگيري از خستگي چشم هنگام كار با رايانه ميزان روشنايي مانيتور بايد با نور اتاق هماهنگي داشته باشد.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ مهندس فاطمه صادقي، كارشناس ارگونومي مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با بيان اين كه فاصله مانيتور با چشم بايد ۵۰ تا ۶۰ سانتي متر باشد،‌ اظهار داشت: اگر افراد مجبور هستند كه متناوب به يك صفحه نوشته و مانيتور نگاه كنند (خصوصا در مورد تايپيست ها) ممكن است چشم آنها خسته شود و بايد تطابق خود را تغيير دهند كه برای جلوگيری از اين مسأله بهتر است صفحه نوشته شده را در حداقل فاصله و هم سطح با مانيتور قرار دهند و برای اين كار مي توانند از copyholder استفاده كنند.

مهندس فاطمه صادقي افزود:‌ روشنايی و كنتراست مانيتور بايد به نحو صحيح تنظيم شود، ميزان روشنايی مانيتور بايد با روشنايی اتاق هماهنگی داشته باشد.

وي تصريح كرد: بهترين روش براي تنظيم روشنايی مانيتور اين است كه به يك صفحه وب با زمينه سفيد نگاه كرده اگر سفيدی صفحه برای شما مثل يك منبع نور است روشنايی مانيتور زياد است و بايد آن را كم كنند و در مقابل، اگر صفحه كمی خاكستری به نظر مي رسد روشنايی را زياد كنند.

كارشناس مركز سلامت محيط و كار خاطرنشان كرد: اگر علي رغم رعايت توصيه های گفته شده، باز هم افراد دچار علائم خستگي هستند مي توانند از عينك های مخصوص استفاده كنند. بيشتر افراد به طور معمول كمتر از ديد متوسط استفاده مي كنند زيرا بيشتر اوقات يا اشياء دور را نگاه كرده و يا نزديك ولی مانيتور كامپيوتر دقيقا در فاصله ای از چشم قرار مي گيرد كه مربوط به ديد متوسط است و بهتر است برای دريافت عينك مناسب كامپيوتر به چشم پزشك مراجعه كنند. /ح

برچسب ها: مانیتور ، روشنایی ، چشم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار