نرخ رهن و اجاره با توجه به نزديک شدن فصل پاييز کاهش يافته و اين بازار پر تلاطم رنگ آرامش به خود گرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گزارشات ميداني حاکي از آن است که نرخ رهن و اجاره با توجه به نزديک شدن فصل پاييز کاهش يافته و اين بازار پر تلاطم رنگ آرامش به خود گرفته است.

بر اساس اين گزارش بسياري از بنگاهداران معتقد هستندكه اين بازار در فصل تابستان پررونق شده  و ميزان معاملات رهن و اجاره افزايش يافته بود.

 اين در حالي است كه آمار ها حاكي از آن است كه بازار خريدو فروش كم رنگ شده است.

يكي ديگر از بنگاه داران در خصوص وضعيت رهن واجاره در فصل پاييز معتقد است ميزان رهن واجاره در اين فصل كاهش مي يابد.

وي دليل كم شدن اين ميزان معالات را تمام شدن فصل رهن واجاره و پايان يافتن جابه جايي دانست.

بر اساس گزارش مركز آمار از طرح جمع‌آوري اطلاعات قيمت و اجاره مسكن در نقاط شهري كشور در نيمه دوم سال 90 متوسط قيمت خريد و فروش هر مترمربع زمين يا زمين ساختمان‌هاي مسكوني كلنگي معامله شده از طريق بنگاه‌هاي معاملات ملكي در كل كشور دو هزار و 575 هزار ريال بوده است كه نسبت به دوره‌ي قبل 35.2 درصد افزايش و نسبت به دوره‌ي مشابه سال قبل 43.2 درصد كاهش يافته است.

براساس اين گزارش قسمتي از كاهش قيمت زمين نسبت به دوره‌ي مشابه سال قبل به دليل كاهش سهم معاملات در شهرهاي بزرگ به ويژه شهر تهران نسبت به شهرهاي كوچك بوده است.

بنا بر گزارش مركز آمار ايران در ميان استان‌هاي كشور بيشترين متوسط قيمت يك مترمربع زمين يا زمين ساختمان‌هاي مسكوني كلنگي معامله شده 110 هزار و 82 هزار ريال در استان تهران و كمترين آن 587 هزار ريال در استان بوشهر بوده است.

 در همين راستا كمترين ميزان قيمت خريد و فروش يك مترمربع زمين يا زمين ساختمان‌هاي كلنگي مربوط به استان‌هاي كرمان با 38 هزار ريال و بيشترين ميزان آن در استان تهران با 99 هزار و 746 هزار ريال بوده است.

بر اين اساس، مقايسه متوسط قيمت در ميان استان‌هاي كشور نشان مي‌دهد كه بيشترين متوسط قيمت يك مترمربع زيربناي واحد مسكوني معامله شده 20 هزار و 317 هزار ريال در استان تهران و كمترين آن دو هزار و 204 هزار ريال در استان بوشهر بوده است.

از سوي ديگر كمترين قيمت خريد و فروش هر مترمربع زيربناي واحد مسكوني در معاملات انجام شده در اين دوره مربوط به استان بوشهر با 80 هزار ريال و بيشترين ميزان آن متعلق به استان تهران با 126000هزار ريال (12 ميليون و 600 هزار تومان) بوده است.

 همچنين ، متوسط اجاره ماهانه به علاوه سه درصد وديعه پرداختي بابت اجاره يك مترمربع زيربناي مسكوني از طريق بنگاه‌هاي معاملات ملكي 53 هزار و 225 ريال بوده است كه نسبت به دوره‌ي قبل 27.7 درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل 58.9 درصد افزايش داشته است كه قسمتي از افزايش نسبت به دوره مشابه سال قبل به دليل افزايش سهم معاملات در شهرهاي بزرگ به ويژه شهر تهران نسبت به شهرهاي كوچك است.

براساس اين گزارش  يك واحد 80 متري واقع در فلكه دوم صادقيه  60 ميليون ، واحدي 80 متري واقع در شهران 45 ميليون تومان ، و.احدي 75 متري واقع در يافت‌آباد 23 ميليون تومان ،ديباجي  150 متر 150 ميليون تومان  براي رهن گذاشته شده است./عب

برچسب ها: اجاره ، مسکن ، رهن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار