از اهداف پروژه زاگرس نهادینه کردن مقوله هایی همچون حفاظت و بهره برداری پایدار از منابع تنوع زیستی، اکو سیستم ها، گونه ها و تسهیل عادلانه و برابر منافع حاصل از بهره برداری از منابع ژنتیکی است.

 
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پناهی مسئول طرح حفاظت از تنوع زیستی زاگرس در این خصوص گفت: اجرای طرح هایی نظیر طرح تنوع زیستی با رویکرد نوین سیمای سرزمین در قالب کنوانسیون تنوع زیستی که اولین موافقتنامه الزام آور جهانی دولت های متعهد در زمینه حفاظت و بهره برداری پایدار از منابع تنوع زیستی به شمار می آید، در گستره وسیعی از خاک پهناور کشور با مسائل فراوانی مواجه است.
وی افزود: معاهده ای که از جمله اهداف اصلی ان مقوله هایی همچون حفاظت و بهره برداری پایدار از منابع تنوع زیستی، اکو سیستم ها، گونه ها و ژن ها، تسهیم عادلانه و برابر منافع حاصل از بهره برداری از منابع ژنتیکی در راستای تامین منافع انسان به شرط عدم کاهش تنوع زیستی در دراز مدت است.
وی ادامه داد: استفاده از رویکرد تلفیق حفاظت از تنوع زیستی و بهره برداری پایدار از منابع زیستی از طریق همسو سازی فعالیت های بخشهای کشاورزی، منابع طبیعی شامل جنگل و مراتع و آبخیزداری، آب و گردشگری به منظور اجتناب از کارهای بخشی است.
پناهی خاطر نشان کرد: دستیابی به اهداف مدنظر طرح، از جمله حفاظت از تنوع زیستی با تکیه بر توسعه اقتصادی و اجتماعی از طریق ارتقا و معیشت مردم، همسو نمودن تلاش های دستگاه های مختلف مسئول و مشارکت بخشی دولتی و مردم کار دشواری است و دستیابی به آن مستلزم همکاری همه جانبه تمامی مسئولین و صاحبنظران و همه ذی نفع هاست./ل
برچسب ها: حفاظت ، پایدار ، منابع ، تنوع ، زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار