مصرف نان سبوسدار در سبد غذایی روزانه در كاهش و كنترل بیماری فشار خون موثر است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، سبوس حاوی مقادیر قابل توجهی فیبرهای نامحلول است كه مصرف مستمر آن علاوه بر پیشگیری از یبوست در كاهش كلسترول و فشار خون تاثیر مستقیم دارد.

به گفته متخصصان تغذیه مطالعات علمی، تاثیر مصرف سبوس در كاهش بیماری های غیرواگیر را ثابت كرده و نظارت برای استفاده از این ماده در نان مصرفی مردم در استان، امری ضروری است. نظارت بر میزان ونوع نمك مصرفی در نان نیز برای پیشگیری از بیماری های غیرواگیر امری اجتناب ناپذیر است چرا كه مصرف نمك های سدیم، افزایش ناگهانی سطح فشار خون را به دنبال دارد و باید نمك های پتاسیمی جایگزین آن شود. افزایش مقادیر استاندارد سبوس به نان مصرفی مردم ارزان ترین راه دسترسی همگانی به فیبرها است و مردم باید از خرید نان های سفید پرهیز كنند.

بر اساس استانداردها، حداكثر سبوس گیری برای نان سنگك هفت درصد ، نان لواش 12 درصد و نان بربری 18 درصد است و سبوس گیری بیش از حد آرد به منظور كیفیت نان به سلامت مردم آسیب جدی می زند. مصرف نان سبوسدار در رفع مشكلات یبوست واختلالات روده ی بزرگ و جلوگیری از بروز بواسیر، سرطان كولون، شقاق، فیستول، شكاف بافت معده و عفونت های دستگاه گوارش موثر است. مردم روزانه از پودر سبوس در مراحل پخت غذاهای خود استفاده كنند.بر اساس نتایج آخرین پایش نظام مراقبت بیماری های غیرواگیر كشور، 13 درصد از جمعیت بالغ استان مركزی از بیماری فشار خون رنج می برند كه شیوع این بیماری در زنان 14 درصد و در مردان 12 درصد است./ع

برچسب ها: نان ، سبوسدار ، فیبر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
ممنون