سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‌كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری از پیشرفت 80 درصدی مرمت مسجد جامع شهركرد خبر داد.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:   شاهین ایل بیگی‌پور با اشاره به آغاز مرمت و بازسازی این مسجد از اردیبهشت‌ماه امسال گفت: هزار و 400 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی برای بازسازی این مسجداختصاص یافته است.
وی افزود: دفع رطوبت بالا رونده، بام سازی، ساماندهی و احیای كف، استحكام بخشی و احیای بدنه، ساماندهی تاسیسات الكتریكی، مرمت و بازسازی منبر و متعلقات چوبی، مرمت متعلقات سنگی و كتیبه‌ها، پی‌بندی‌، تجهیزات‌، حذف‌الحاقات نامناسب و تجهیز سرویس بهداشتی و حمام از اقدامات انجام شده برای مرمت مسجد جامع شهركرد است.
مسجد جامع شهركرد در سال 1270 به دست یكی از خوانین چالشتری ساخته شده و سبك معماری مسجد، چهار ایوانی و دارای دو شبستان زمستانه و بهاره است و از لحاظ معماری و وسعت، كامل ترین و بزرگترین مسجد تاریخی چهارمحال وبختیاری است.
كاشی های هفت رنگ با زمینه رنگ زرد در ایوان شمالی و درهای گره چینی و منبر شده از جمله تزیینات این مسجد به شمار می رود و در صحن مسجد حوض سنگی و سنگ آب رجامی شكل وجود دارد كه بر روی آن اشعار و نقوش حجاری شده به چشم می خورد.
بنای مسجد جامع شهركرد، پانزدهم دیماه 1356 به شماره 1543 در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است. /س

برچسب ها: مرمت ، مسجد ، جامع ، شهرکرد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.