يک كارشناس تاريخ گفت: حمله به مدرسه فيضيه قم سرمنشاء شكل‌گيري نهضت اسلامي بود زيرا در پي آن قيام 15 خرداد 42 به وقوع پيوست كه روز بسيار بزرگي در سير حركت انقلاب به شمار مي‌آيد.

مسعود رضايي شريف آبادي در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران با اشاره به سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) و مصادف شدن آن با فاجعه خونين هجوم عمال رژيم شاهنشاهي به مدرسه فيضيه قم اظهار داشت: واقعه خونين سال 42 مدرسه فيضيه قم معلول اعتراض حضرت امام خميني (ره) و علماي بزرگ قم در پي مطرح شدن لايحه انجمن‌هاي ايالتي و ولايتي در سال 41 در زمان نخست وزيري اسدالله اعلم بود كه سرانجام رژيم شاه را وادار به عقب‌نشيني از اجراي اين لايحه كرد.

وي تصريح كرد: طبق اين لايحه ننگين قرار بود سوگند خوردن به قرآن مجيد ديگر مطرح نباشد و هركس به كتاب آسماني خود قسم بخورد،‌ هدف از اين امر رسميت بخشيدن به آيين جعلي بهائيت و به شمار آوردن آن در زمره اديان رسمي بود.

رضايي شريف‌آبادي در ادامه افزود: سرانجام در سال 41 رژيم شاه طعم شكست در برابر روحانيت را چشيد و در پي انتقام‌گيري و واكنش به اعتراض شديد حضرت امام (ره) و همراهي علماي قم با ايشان با طرح موسوم به انقلاب سفيد در پي جبران شكست گذشته وارد ميدان شد.

اي كارشناس تاريخ خاطرنشان كرد: روز دوم فروردين 42 مصادف با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)، حضرت آيت‌الله گلپايگاني مجلسي را به همين مناسبت درمدرسه فيضيه قم برپا كردند كه نيروهاي شاه با خشونت شديد به روحانيون، مردم و علما حمله كردند.

وي اظهار داشت: نيروهاي شاهنشاهي مردم و روحانيون را مورد ضرب و شتم قرار دادند و حتي يكي از طلاب را از بالاي بام فيضيه به پايين پرتاب كردند كه منجر به شهادت وي شد.

رضايي شريف‌آبادي گفت: اين واقعه بسيار تلخ و دردناك بود، رژيم شاه فكر مي‌كرد توانسته زهر چشمي از روحانيت بگيرد غافل از اينكه همين واقعه سرمنشاء سخنان بسيار مهم، سياسي و تكان‌دهنده و اعتراض‌آميز حضرت امام در روز 13 خرداد شد كه بازتاب بسياري نيز داشت و خشم و كينه را در دل مردم،‌ علما و روحانيت شعله‌ور كرد، اين روز سرمنشاء شكل‌گيري نهضت اسلامي بود.

اين كارشناس تاريخ خاطر نشان کرد: دو روز بعد به واسطه سخنان تاريخي حضرت امام (ره) ايشان توسط نيروهاي شاه دستگير مي‌شوند و قيام 15 خرداد رخ مي‌دهد كه اين روز، روزي بسيار بزرگ در سير حركت انقلاب به شمار مي‌آيد. 

انتهاي پيام/

برچسب ها: مدرسه ، فیضیه ، قم ، شهادت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار