فشارهای شديد بر ستون فقرات ناشی از نوع كار، ‌زيادی وزن، صدماتی ناشی از حوادث رانندگی و يا حوادث ديگر، ‌حاملگی مكرر خانم‌ها و استعمال دخانيات به ويژه سيگار می تواند زمينه ساز بروز مشكل در ديسك کمر شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد استادیار گروه جراحی اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه شايع‌ترين مشكلات كه منجر به مراجعه افراد به كلينيك مي شود دردهاي ناحيه كمري است و تقريبا بيش از 90درصد مردم دردهاي اين ناحيه را تجربه كرده اند اظهار داشت : دردهاي كمر به سن، جنس، شغل و نحوه زندگي بستگي دارد و يكي از مهمترين علل دردهاي اين ناحيه مشكلات ديسك است كه منجر به دردهاي خفيف تا شديد و حتي عوارض برگشت ناپذير يا عارضه‌هاي مهمتري براي بيمار مي شود كه متغير است.

دکتر محمود میر معزی با بیان اینکه ديسك كمر در واقع يك ماده نرم و ژلاتيني است كه بين دو مهره وجود دارد كه حركت مهره‌ها بر روي يكديگر را تسهيل مي كند، و ممکن است در اثر فشارهاي وارد بر آن حالت نرمي خود را از دست مي دهد و به سمت كانال نخاعي كه محل عبور نخاع و ريشه هاي عصبي است بيرون زدگي پيدا مي كند خاطر ننشان کرد : در اين زمان اگر فشاري به ريشه‌هاي عصبي وارد شود مي تواند ايجاد دردهايي در مسير انتشار آن عصب کند و اين دردها از ناحيه كمر شروع مي شود و در ناحيه كمر به باسن و از آنجا به اندام تحتاني گسترش مي يابد و حتي به نوك پاها هم ممكن است كشيده شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه به علت وجود ديسك در گردن، پشت و كمر اين مشكلات مي‌تواند در هر كدام از ناحيه‌ها وجود داشته باشد اما مشكلات ناحيه كمر بيشتر است افزود: مشكلات ديسك در ناحيه گردن هم منجر به بروز دردهايي در ناحيه گردن، شانه و دست‌ها مي شود و مي تواند اين علايم در يك طرف يا در دو طرف باشد.

این متخصص جراحي مغز و اعصاب، ديسك و ستون فقرات بروز دردهای ناگهانی، کاهش درد در زمان استراحت و افزایش آن در در زمان فعالیت و حرکت ، انتشار درد به پاها و و گاهی اختلال در حس به صورت گزگز و مورمورشدن را از علائم ابتلا به دیسک کمر برشمرد و اظهار کرد: تشخیص ابتلا به دیسک کمر با کمک معاینات بالینی و انجام عکسبرداری و MRI امکان پذیر است.

استادیار گروه جراحی اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد استفاده از درمانهای طبی ، فیزیوتراپی و در نهایت عمل جراحی را از جمله راهکارهای درمانی این بیماری برشمرد و گفت : استفاده از روش‌هاي زندگي صحيح از جمله نشستن، راه رفتن و حتي خوابيدن صحيح در كنار انجام حركات ورزشي مناسب، نشستن بر روی صندلی های استاندارد در محیط کار ، از جمله راهکارهای پیشگیری از ابتلا به دیسک کمر به شمار می رود . /س 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.