همان‌طور که می‌دانید ROM مخفف “حافظه فقط خواندنی” است و اطلاعات ذخیره شده روی آن به راحتی قابل تغییر نیستند و معمولا اطلاعات اولیه مورد نیاز جهت راه‌اندازی سیستم در آن ذخیره می‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، حامد همائی راد در وبلاگ یک پزشک اورد:داستان از این قرار است که گروهی هکری در شهر بروکلین، کامپیوتری قدیمی از نوع Macintosh SE در کنار جاده پیدا می‌کنند و با انتقال آن به کارگاه متوجه می‌شوند که هنوز سالم است و بوت می‌شود.


اعضای کنجکاو با علم به این که حقه قرار دادن کُدهای تصویری درون حافظه‌های ROM در میان کارمندان اپل معمول بوده است، و با انجام ترفندهایی می‌شد این تصاویر را روی مانیتور مشاهده نمود، تصمیم می‌گیرند به جستجوی محتویات آن بپردازند.

همان‌طور که می‌دانید ROM مخفف "حافظه فقط خواندنی” است و اطلاعات ذخیره شده روی آن به راحتی قابل تغییر نیستند و معمولا اطلاعات اولیه مورد نیاز جهت راه‌اندازی سیستم در آن ذخیره می‌شود.


گروه ROM را جدا نموده و تمامی کُدهای ذخیره شده روی آن را استخراج می‌کنند و با وارسی داده‌ها متوجه بخش قابل توجهی از کُدها می‌شوند که از نوع دستورات اجرایی نیست. پس از دیکُد بخشی از کدها، تصویر اولیه ظاهر می‌شود:

این تصویر سرنخی می‌شود برای جستجوی دقیق‌تر و دیکُد نمودن کامل این قسمت از داده‌ها؛ با این هدف که بشود سورپرایزهای دیگری نیز در میان داده‌ها بدست آورد. در گام اول تصویر بالا به طور کامل کشف رمز شد که حاوی عبارت زیر نیز بود:
«Thu, Nov 20, 1986»


گروه کاشف در مطلب خود علاوه بر شرح مفصل جستجوی کُدها اشاره کرده است که در میان کُدهای بررسی شده، رشته کُدهای دیگری نیز هست که ساختارشان شبیه به داده‌هایی از نوع صوتی است؛ چیزی که هنوز موفق به دیکُد آن نشده‌اند و در صورت صحت احتمالی آن، مجبوریم مشتاقانه جهت شنیدنش منتظر بمانیم.

لازم به توضیح است که کامپیوترهای Macintosh SE از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۰ فروخته شدند، فاصله‌ای زمانی که قبل از آن استیو جابز از اپل کنار گذاشته شده بود و این شرکت در سراشیبی سقوط قرار داشت. معلوم نیست که چقدر از این افراد هنوز کارمند اپل هستند، مخصوصا این که در دوره‌ای در این شرکت بوده‌اند که اپل دوران افول خود را می‌گذراند و جابز پس از بازگشت‌اش عذر بسیاری از کارمندان را خواست. هر چه باشد می‌توان مطمئن بود که مشاهده این تصاویر چقدر می‌تواند برای هریک از آنان خاطره‌انگیز باشد.

در ادامه تمامی تصاویری را که از ROM این کامپیوتر بدست آمده مشاهده می‌کنید:






اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.