از مشكلات شايع كودكان شب ادراري است كه برخي از والدين با آن دست به گريبان بوده و آنها را با ناراحتي مواجه كرده است.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران در سن شيرخوارگي ادرار كردن كودكان كاملا رفلكسي و بي اختيار بوده ولي با بزرگتر شدن كودك و تكامل مراكز عصبي كودك، مي‌‌تواند پر شدن مثانه خود را درك كند.
خيس كردن رختخواب كودكان در هنگام خواب اتفاق مي‌افتد و كودك هيچگونه دخالتي در آن ندارد و به خاطر تنبلي كودك نمي‌باشد.
شايد يکي از كابوس هاي كودكان در سنين پائين عدم كنترل دفع ادرار در خواب شبانه باشد كابوسي كه باعث خجالت كودك هنگام خارج شدن از رختخوابش مي شود.
شب ادراري مشكلي است كه برخي از والدين كودكان را به خاطر آن تنبيه مي‌كنند غافل از اينكه اين امر كاملا بدون اختيار كودك رخ مي‌دهد.
خندان دل روانشناس در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: شب ادراري كودكان مي‌تواند ناشي از عدم تكامل مثانه كودك باشد يا شايد کودک اين كار براي جلب توجه والدين انجام دهد.
وي ادامه داد: شب ادراري كودكان مي‌تواند واكنشي باشد به وجود اختلاف و كشمكش بين والدين در خانه كه در اين مواقع كودكان دچار اضطراب شده و امكان شب ادراري وجود دارد.
خندان دل اظهار داشت: والدين بايد تمامي عوامل روحي و عاطفي كه منجر به اضطراب ،‌نگراني با هيجان شديد مي شود را از بين ببرند و عواملي را كه موجب دلخوري كودكان شده را پيدا و آن را رفع كنند.
وي تصريح كرد: براي مدتي والدين بايد كودك را نيمه شب بيدار كنند و به دستشويي ببرند و در مسير اتاق كودك تا دستشويي چراغي قرار داده تا كودك از رفتن به آنجا هراسي نداشته باشد.
وي خاطرنشان كرد: بايد فضاي خانه را آرام نگه داشته و وقت بيشتري را با كودكان گذراند و در هيچ  مواردي شب ادراري او را نزد ديگران مطرح نكنند تا كودك شرمنده و نگران نشود.
شب ادراري يك مشكل رفتاري نيست اضطراب كودك مي‌تواند باعث شب ادراري شود و اين اضطراب ممكن است ناشي از عصبانيت والدين،‌جدايي از والدين از دست دادن يكي از اعضاي خانواده باشد./ل

برچسب ها: کابوس ، کودک ، شب ادراری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار