نجات حوزه سلامت این است که به سمت طب ملی حرکت کنیم و بخش خصوصی و دولتی را همسان ببینیم و اگر با دید بیمه ای آنرا می‌بینیم پس تعرفه‌ای را که اعلام می کنیم باید واقعی باشد.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ دکتر ثبات، نماینده بیمه مرکزی ایران در برنامه نبض که شب گذشته پخش شد در خصوص بیمه های تکمیلی گفت‌: ما با یک مقوله ای به نام صنعت بیمه کشور روبرو هستیم و یکی از خدمات بیمه ای‌، بیمه درمان است، در بیمه درمان شرکت های بیمه ای تابع مصوبات شورای عالی بیمه بازرگانی هستند و تحت نظارت بیمه مرکزی فعالیت می کنند.

وی گفت‌: ما بیمه‌های تکمیلی را ترتیب دادیم با این رویکرد که کیفیت خدمات بهتر باشد این شرکت ها به سراغ مراکز درمانی رفته و با آنها قرارداد منعقد می کند و طی چانه زنی ها سعی می کنند ارائه خدمات درمانی را با کمترین تعرفه ارائه دهند، آنچه که شرکت های بیمه انجام می دهند در چارچوب مصوبات شورای عالی بیمه صورت می گیرد . اگر مراکز درمانی رعایت تعرفه مصوب را نمی کنند ، عرضه کننده خدمت تخلف کرده و نهادی که باید جلوی تخلف را بگیرند وزارت بهداشت است‌.

ثبات تصریح کرد : سال 90 ضریب خسارت شرکت های بیمه ای در درمان 100 درصد بود و اگر به این عدد خسارت کارمزد نماینده و سود قابل انتظار شرکت بیمه را هم اضافه کنیم می بینیم که شرکت های بیمه همچنان ضرر ده هستند به گونه ای که 2 سال است که وضع بیمه درمان از وضع بیمه شخص ثالث بدتر شده است.

 تعریف درستی از بیمه تکمیلی نداریم

دکتر موسوی، کارشناس سلامت در اضافه فرمود: تا زمانی که ساختار اصلی حوزه سلامت معلوم نشود مشکلات همچنان ادامه دارد .حوزه سلامت اشکالات زیادی دارد زیرا اهرم ها در آن به درستی به کار برده نمی شوند ما اصلا تعریف درستی از بیمه تکمیلی نداریم و ساختاری که برای حوزه سلامت تعریف کرده ایم ساختاری عجیب و غریب است به گونه ای که وزارت بهداشت ما هم مسئول رستوران ها است هم مسئول تولید دارو و هم باید به سلول های بنیادی برسد یعنی وزارت بهداشت ما مسئول ، پاسخگو و مجری است بنابراین هر مشکلی که ایجاد شود همه به سمت آن هجوم می آورند.

وی گفت : برای قوانینی که تصویب می کنیم ضمانت اجرایی نمی گذاریم . ما معتقد نیستیم که بیمه های تجاری در حوزه درمان ضرر ده هستند حتی اگر آمارها این را نشان دهد

 نجات حوزه سلامت حرکت به سمت طب ملی است

موسوی در ادامه افزود : نجات حوزه سلامت این است که به سمت طب ملی حرکت کنیم و بخش خصوصی و دولتی را همسان ببینیم و اگر با دید بیمه ای آنرا می بینیم پس تعرفه ای را که اعلام می کنیم باید واقعی باشد در غیر اینصورت هرازگاهی مشکلات تکرار می شود . ما باید بلد باشیم که بیمه های تجاری را کجا وارد کنیم الان بیمه های تکمیلی در جای درست خود استفاده نمی شوند و همین باعث می شود که مردم و بیمه ها ضرر کنند .

وی خاطر نشان کرد : پرداخت از جیب مردم به شدت بالا رفته و این وظیفه بیمه های پایه است که باید این پرداخت را به 25 درصد برسانیم و معتقدیم اگر پزشک خانواده به درستی اجرا شود و بیمه های تکمیلی را به درستی مداخله کنیم پرداخت از جیب مردم پایین می آید .

بیمه های تکمیلی خلاف قانون هستند

دکتر پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه افزود : مظلومیت سیستم سلامت این است که هر کسی هر چه خواسته در این سیستم اعمال کرده ، بحث بیمه های تکمیلی به این شکلی که ارائه خدمت می کنند خلاف قانون است . بازار بیمه تکمیلی به دنبال سودآوری است به گونه ای که پول را برای تصادفات مشخص می کنند اما مسیر را برای به دست آوردن آن به گونه ای ایجاد کردند که دستیابی به آن سخت است .

وی گفت : ما حتی بازار سلامت را هم به هم زدیم به گونه ای که هرکس هر جا که دلش خواست در امور سلامت دخالت می کند . یعنی آن کسانی که فقیر هستند در حاشیه قرار می گیرند و دچار صدمه می شوند و آقایانی که پول دارند به منفعت می رسند. ما همگی خلاف قانون عمل می کنیم  زیرا در قانون گفتیم که آن دسته از خدماتی که تحت پوشش بیمه پایه قرار می گیرد نباید در خدمات تکمیلی هم تعریف شود اما بر خلاف این عمل شده است .

وی تصریح کرد : قانون باید اجرا شود و رقابت در سیستم بهداشت و درمان یعنی هزینه ، اما متاسفانه دیده می شود که دولت 10 درصد از هدفمندی یارانه ها را باید به بخش بهداشت و درمان وارد کند و هزینه را پوشش دهد. اما با گذشت 6 ماه از سال هنوز این اتفاق نیافتاده و این به این معنی است که بیمارانی که صعب العلاج هستند باید بمیرند.

خدمات بیمه تکمیلی سود آور نیست

تاجگردون، دبیرر کل سندیکای بیمه مرکزی در ادامه افزود : دستگاه های دولتی در پرداخت هزینه ها باید قانون را رعایت کنند . ما به دلیل افزایش قیمت ها دچار چالش جدی شدیم و بیمارستان های خصوصی طلب قیمت های بالاتر را دارند . سال گذشته شرکت های بیمه ای ضرر های زیادی کردند و سندیکای بیمه مرکزی وارد عمل شد و تعرفه هیئت دولت را اجرا کرد اما متاسفانه افزایش تعرفه ها همگام با قیمت ها نیست و همین باعث شده شرکت های بیمه ای به خط پایان خود برسند بنابراین خدمات بیمه تکمیلی سودآور نیست .

وی تصریح کرد : متاسفانه ناکارآمدی دولت حاکم بر کل خدمات بیمه ای است و دولت اگر یارانه اش را می داد و بیمه بازرگانی را در خدمات بیمه ای پایه ای وارد می کرد و فضای رقابتی را ایجاد می کرد این مشکلات وجود نداشت./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.