ریزه‌كاری‌ها را فراموش نكنید. این تنها نصیحتی است كه می‌توانیم برایتان داشته باشیم. اگر می‌خواهید به آرزوهایتان برسید و به جایگاهی كه همین حالا در ابر بالای سرتان شكل گرفته دست پیدا كنید.

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از برترین ها: ریزه‌كاری‌ها را فراموش نكنید. این تنها نصیحتی است كه می‌توانیم برایتان داشته باشیم. اگر می‌خواهید به آرزوهایتان برسید و به جایگاهی كه همین حالا در ابر بالای سرتان شكل گرفته دست پیدا كنید، سراغ تصمیم‌های عجولانه نروید. برای كاری كه در یك ساعت قرار است انجام دهید، یك روز فكر كنید و از این طریق راه یك ساعته را تنها در یك ربع طی كنید. شاید شما را با این توصیه گنگ كمی گیج كرده باشیم، حق دارید. پس برای آنكه ریزه‌كاری‌هایی كه می‌توانند شما را نجات دهند را بهتر بشناسید تا آخر این مطلب با ما باشید.



پس‌انداز، پس‌انداز، پس‌انداز كنید

مطمئن شوید كه به اندازه كافی صرفه‌جویی می‌كنید و هزینه‌های جاری زندگی‌تان را پایین می‌آورید. این بزرگ‌ترین قدمی است كه برای ساختن ستون‌های مالی‌تان می‌توانید بردارید. اگر مصمم شده‌اید و این نصیحت ما را پذیرفته‌اید، باید یك قدم دیگر هم برای این كار بردارید. از ریزه‌كاری‌ها غافل نشوید و هیچ خرجی را بی‌اهمیت ندانید. این ضرب‌المثل قدیمی كه می‌گوید  یك تومن هم یك تومنه را مدام در ذهن‌تان زمزمه كنید و سعی كنید كه حتی یك تومن را هم الكی خرج نكنید. از طرف دیگر، سعی كنید از همین حالا، برای دوران پیری و بازنشستگی‌تان پس‌انداز كنید. نمی‌گوییم فقط و فقط برای پول جمع كردن كار كنید. شما هم حق تفریح دارید و باید از پولی كه با  زحمت در می‌آورید لذت ببرید. اما برای آنكه تا ابد چنین لذتی را تجربه كنید، باید یكسری قانون برای دخل و خرج‌تان وضع كنید. مثلا می‌توانید قانون بگذارید كه هر ماه 12 تا 15درصد درآمدتان را پس‌انداز می‌كنید و در هیچ شرایطی هم از این قانون سرپیچی نمی‌كنید.


صددرصد مستقل باشید

سخت است. ما هم قبول داریم. اما تا زمانی كه شرایط‌تان بحرانی نشده از كسی كمك مالی نگیرید. بررسی‌ها می‌گویند كه حتی در دنیای امروز هم 42درصد افراد زیر40 سال از خانواده‌هایشان كمك مالی می‌گیرند. شاید فكر كنید كه چه اشكالی دارد! اما این موضوع در دراز‌مدت نه تنها كمكی به شما نمی‌كند بلكه می‌تواند برنامه‌های اقتصادی‌تان را هم با شكست روبه‌رو كند. پدر و مادرها آنقدر عاشق فرزندان‌شان هستند كه دوست دارند در هر مرحله‌ای دست بچه‌هایشان را بگیرند و از آنها حمایت كنند. اما واقعیت این است كه پدر و مادرها با این حمایت همیشگی‌شان، احساس مسئولیت فرزندان‌شان را كمتر می‌كنند و نمی‌گذارند طرح مالی دقیقی را با توجه به شرایط خودشان بریزند و آینده‌شان را با گرفتن تصمیم‌های كلیدی تضمین كنند. جالب اینجاست كه بچه‌ها هم به این موضوع توجهی نمی‌كنند و گمان می‌كنند كه حمایت بقیه به آنها كمك می‌كند كه زودترجلو بروند، درحالی كه این حمایت‌ها تنها باعث می‌شود سرجایشان درجا بزنند. اما اگر به جایی رسیده‌اید كه بدون كمك دیگران نمی‌توانید قدم بردارید، بهتر است از یك وام كمك بگیرید، وامی كه خانواده‌تان می‌توانند به شما بدهند و شما هم قطعا برای پس دادن آن در یك زمان معین تلاش و برنامه‌ریزی می‌كنید.




كمتر از آنچه دارید، خرج كنید

همه ما ایده‌آل‌هایی داریم كه به‌خاطر‌شان تلاش می‌كنیم. یكی دوست دارد یك خانه سه اتاقه در فلان محله داشته باشد و یكی هم برای خرید فلان ماشین كار می‌كند. این موضوع كاملا طبیعی است اما مشكل از زمانی شروع می‌شود كه شما به پول مورد‌نظر دست پیدا می‌كنید و حاضر می‌شوید چند میلیون هم از داشته‌تان بیشتر خرج كنید و به آرزویتان برسید. اما اگر واقعا می‌خواهید از نظر اقتصادی موفق باشید، باید دست نگه ‌دارید. اگر شما برای تهیه 200‌میلیون تومان تلاش كرده بودید و حالا می‌خواهید 180میلیونی كه دارید را با 20‌میلیون قرض روی هم بگذارید و یك خانه بخرید، سخت در اشتباهید. اگر یك فرد اقتصادی باشید، به جای چنین تصمیمی یك خانه 150‌میلیون تومانی می‌خرید و 30‌میلیون باقی‌مانده را هم در محلی كه مناسب می‌دانید سرمایه‌گذاری می‌كنید. چند سال بعد كه باز هم پس‌انداز كردید و از این 30 میلیون 130 میلیون ساختید، خانه را با نصف این پس‌انداز عوض می‌كنید و باقی‌مانده‌اش را دوباره سرمایه‌گذاری
می‌كنید.


قرض كردن، ممنوع

هرقدر هم برایتان سخت باشد باید تحمل كنید. حتی اگر شده با اتوبوس و مترو سر كار بروید. مهم نیست اگر در این ماه یخچال‌تان خالی باشد، در هر شرایطی كه باشید، سعی كنید قرض نكنید. اغراق نیست اگر بگوییم كه قرض‌كردن شبیه یك باتلاق است. باتلاقی كه تا ماه‌ها شما را در خود فرو می‌برد و نمی‌گذارد لذت پولی كه در می‌آورید را ببرید. اگر هم مجبور شدید چنین كاری را انجام دهید، سعی كنید كمترین پول ممكن را از دیگران بگیرید و با اولین پولی كه دست‌تان می‌آید آن را پرداخت كنید. اگر همین الان مقروض هستید، بدهی‌هایتان را با حقوق این ماه صاف كنید و تاثیرش را روی شرایط مالی‌تان در ماه‌های بعد ببینید.


بانك خودتان را تاسیس كنید

همین امروز به یك فروشگاه لوازم‌التحریر بروید و یك پوشه یا كلاسور قسمت بندی شده و یك بسته برچسب در سایز كوچك بخرید. روی برچسب‌ها پرداختی‌های ماهانه‌تان را بنویسید؛ از قسط و قبض و اجاره‌خانه گرفته تا خرج‌های رایجی مثل كلاس‌های مختلف و حتی هزینه بنزین یا رفت‌وآمد. یك قسمت از پوشه را هم به هزینه‌های درمانی و یك قسمت دیگر را به تفریح، پس‌انداز و حتی خرید اختصاص دهید. وقتی حقوق‌تان را گرفتید اول سراغ پرداختی‌های اصلی بروید و پولی كه باید را در آن بخش‌ها بگذارید. حالا باقی‌مانده پول‌تان را به نسبت متعادلی در بخش‌های باقی‌مانده قرار دهید. هیچ بخشی را نادیده نگذارید. شما به تفریح هم احتیاج دارید و بیماری هم قبلش خبر نمی‌دهد. شاید اول كار فكر كنید كه پول كمی را در بعضی بخش‌ها گذاشته‌اید اما بعد از چند ماه می‌بینید كه بودجه قابل توجهی را در همه بخش‌ها دارید. دلیلش هم این است كه شما در همه ماه‌ها مریض نمی‌شوید، خرید نمی‌كنید و دست به پس‌انداز‌تان نمی‌زنید. اگر نمی‌خواهید دچار بی‌پولی‌های ناگهانی شوید، این بانك كوچك را جدی بگیرید و از همین امروز آن را تاسیس كنید.




به فكر پیری‌تان باشید

تحقیقات می‌گویند جوان‌های موفق، همیشه تصویر دوره پیری‌شان را هم پیش چشم‌شان دارند، حتی بعضی‌‌ از آنها دوست دارند، زمان حال را قربانی كنند تا آینده بهتری داشته باشند. در خیلی مواقع هم افراد نگاهی به وضعیت پدر و مادر و آدم‌های اطراف‌شان می‌اندازند تا از آنها درس بگیرند. شاید بد نباشد كه شما هم نگاهی دقیق‌تر به آنها بیندازید. نمی‌گوییم زمان حال را قربانی كنید بلكه تنها معتقدیم كه نباید آینده را تمام و كمال فراموش كنید. یادتان نرود كه امروز، آینده دیروز است و اگر دیروز بهتر تصمیم می‌گرفتید، الان در شرایط بهتری بودید. برای اینكه موفق شوید، باید از اهداف كوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت كمك بگیرید. در واقع قبل از هر چیز باید هدف بلندمدت‌تان را تنظیم كرده و بعد با اهداف میان‌مدت و كوتاه‌مدت راه رسیدن به این هدف طلایی را هموار كنید.


قبض‌ها را فراموش نكنید

شاید فكر كنید نپرداختن قبض‌های جریمه، تلفن همراه و... می‌تواند یك صرفه‌جویی باشد. اما كنار گذاشتن قبض‌ها، یكی از موضوعاتی است كه باعث شكست مالی‌تان می‌شود. درست است پولی كه در كیف‌تان است، گاهی از برنامه‌های آینده‌تان هم عزیزتر می‌شود اما پرداختن یك قبض بدون آنكه دوبرابر شود، خودش یك صرفه‌جویی به حساب می‌آید. گذشته از صرفه‌جویی در این هزینه‌ها، داشتن یك برنامه مالی بیشتر از هر چیزی به شما كمك می‌كند، پس در روزی كه حقوق‌تان را می‌گیرید، فهرستی از پرداختی‌های ضروری را بنویسید و یكی‌یكی آنها را بپردازید‌. شاید چیز زیادی از حقوق‌تان باقی نماند اما بخواهید، نخواهید اوضاع زندگی‌تان همین است./ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار