شش اثر تاریخی جدید استان شامل پنج محوطه و یك بنا در پنجمین اجلاس شورای سیاستگذاری ثبت كشور به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان ،  مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: این آثار تاریخی شامل محوطه های بیشك آباد شش، هفت، هشت و 10،  متعلق به هزاره های سوم و چهارم قبل از میلاد، محوطه جعفر آباد  متعلق به دوره هخامنشی و اشكانی و منزل صنعت نما در شهر زاهدان است.
حسنعلی شهركی گفت: محوطه بیشك آباد شش متعلق به هزاره سوم و چهارم قبل از میلاد است و دانشمندان داده های مربوط به هزاره سوم از جمله سفال و ابزار سنگی را با بررسی آن بدست آوردند.
وی ادامه داد: محوطه های بیشك آباد هفت (هزاره سوم و چهارم قبل از میلاد)، بیشك آباد هشت (هزاره سوم ق.م دوره اشكانی) و بیشك آباد 10 مربوط به هزاره سوم قبل از میلاد نیز در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است.
وی با بیان اینكه محوطه های بیشك آباد هفت و هشت به لحاظ موقعیت مسیر و ارتباط زمانی و مكانی با سایر مناطق مشابه، از اهمیت خاصی برخوردارند گفت: وجود یك كوره سفال پزی كوچك به قطر حدود 1/5 متر از مهمترین ویژگی محوطه بیشك آباد 10 محسوب می شود.محوطه های بیشك آباد با فاصله حدود یك كیلومتر از یكدیگر در روستای تاریخی بیشك آباد از توابع شهرستان ایرانشهر واقع شده اند.مدیر كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اظهار داشت: همچنین محوطه جعفرآباد چهار كه در فاصله یك كیلومتری شمال رودخانه بمپور قرار دارد و متعلق به دوره هخامنشی و اشكانی است نیز در این اجلاس به ثبت رسیده است.
وی گفت: منزل صنعت نما در شهر زاهدان نیز به عنوان ششمین اثر ثبت شده سیستان و بلوچستان در اجلاس شورای سیاستگذاری ثبت آثار كشور است.شهركی بیان كرد: تا كنون هزار و 625 اثر تاریخی و معنوی در استان به ثبت رسیده است.
پنجمین اجلاس شورای سیاستگذاری ثبت كشور نیمه دوم شهریورماه جاری در استان البرز برگزار شد. /س

برچسب ها: ثبت ، شش ، اثرتاریخی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.