غربی ها بزرگترین مصرف کننده پلاتین هستند و برای تولید این فلز چه راهی بهتر از استثمار مردم ضعیف و بدون پشتیبان آفریقا.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، پلاتین فلزی است بسیار گرانقیمت که مانند طلا برای ساختن جواهرات قیمتی استفاده میشود اما کاربردهای عملی پلاتین بسیار بیشتر از طلا است.

مردمان آفریقای جنوبی در اولین قرن بعد از میلاد راههای استفاده از پلاتین در ساختن جواهرات را ابداع کردند. عده ای از گذشتگان نیز معتقد بودند که پلاتین همان طلایی است که به قدر کافی مدفون نمانده است تا به طلای زرد تبدیل شده باشد و آنها پلاتین را دوباره در رودخانه میانداختند تا گذشت زمان آن را به طلای زرد تبدیل کند.

پلاتین به دلیل رنگ، زیبایی و ارزش آن تحت عنوان "طلای سفید" شناخته شده است.

غربی ها بزرگترین مصرف کننده پلاتین هستند و برای تولید این فلز چه راهی بهتر از استثمار مردم ضعیف و بدون پشتیبان آفریقا. حضور شرکت های بزرگ و قدرتمند غربی در معادن پلاتین همواره با سرکوب و بیگاری کارگران آفریقایی همراه بوده است اما کارگران معدنچی معدن لانمن در آفریقای جنوبی از پنج هفته پیش و با درخواست افزایش دستمزد، شروع به اعتصاب کرده اند و این اعتصاب با برخورد خشن پلیس به خشونت کشیده شد.

بر اساس امارها، حدود 28 هزار کارگر تحت بدترین شرایط و با حداقل حقوق در این معادن زیر نظر گروه معدنی لونمین انگلیس به فعالیت مشغولند و اکنون فعالیت معدن پلاتین ماریکانا که به این شرکت انگلیسی تعلق دارد، به علت اعتصاب کارگران آن به حداقل رسیده است.

این گروه با انتشار بیانیه ای فروش خود را در سالی که سی ام سپتامبر به پایان می رسد، 685 هزار تا 700 هزار اونس اعلام کرد. لونمین ماه گذشته تولید خود را 75 هزار اونس پیش بینی کرده بود.که با اعتصاب و اتحاد کارگران، این هدف به نتیجه نرسید.

بر اساس آمارهای رسمی، هر اونس پلاتین در بازارهای آسیایی حدود 1662 دلار خرید و فروش می شود که با ضرب این رقم در تولید سالانه این شرکت، 1163400000 دلار خواهد شد یعنی 1 میلیارد و 163 میلیون دلار که تنها رقم کوچکی از آن برای کارگران هزینه می شود و بقیه به جیب انگلیسی ها می رود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار