بنا به اعلام معاون نظام پزشکي، طبق آمار ارائه شده بيشترين شكايات از پزشک زنان و زايمان شده كه هم اكنون در صدر جدول شكايات مردمي و قبل از ساير گروه‌هاي تخصصي قرار گرفته‌اند.

به گزارش سرويس وبگردي باشگاه خبرنگاران، اين خبري است که معاون نظام پزشکي به تازگي اعلام کرده است سال گذشته دندان پزشکان متهمان رديف اول پرونده‌هاي قصور پزشکي شده بودند و با 291 مورد شکايت بيشترين تعداد شکايات را به خود اختصاص داده بودند.

پزشکان زنان و زايمان و جراحان ارتوپدي هم در مقام‌هاي بعدي قرار داشتند اما گويا امسال اين گوي به دست پزشک زنان و زايمان افتاده است، پزشک زنان و زايمان که سال پيش از نظر رشد تعداد شکايت‌ها مقام دوم را داشتند امسال به مقام اول رسيده‌اند، طوري که به گفته معاون انتظامي سازمان نظام پزشکي ميزان شکايات از متخصصان زنان و زايمان بالاتر از ساير گروه‌هاي تخصصي است، سال گذشته همين موقع‌ها بود که خبر يک بسياري از سايت‌هاي فارسي زبان، گزارش تصويري از زندگي محلا دختر 15 ساله مشهدي بود که قرباني يک اشتباه پزشکي شده بود، بعد از انتشار اين گزارش تصويري بود که مديرکل کميسيون‌هاي پزشکي قانوني کشور اعلام کرد پرونده‌هاي شکايات قصور پزشکي با 12 درصد رشد در سال 89 نسبت به سال 88، از 13 هزار و 614 پرونده به 15 هزار و 241 پرونده رسيده است، خبري که البته به اندازه تصاوير محلا مورد توجه قرار نگرفت ولي شايد روايت زندگي هزاران محلاي ديگر بود.

• تعداد شکايات از 10 تا 20 هزار متغير است

معاون انتظامي سازمان نظام پزشکي معتقد است صرف انجام شکايت دليل بر صحت و درستي آن نيست و ممکن است خطايي رخ دهد که سهوي است و علت‌هاي مختلفي مي‌تواند داشته باشد.

به گفته دکتر نيک‌نژاد تعداد شکايات از متخصصان زنان و زايمان از 10 تا 20 هزار پرونده متغير است البته شکايت از متخصصان رشته‌هاي ديگر هم وجود دارد اما شايد به هزار تا هزار و پانصد مورد برسد، هر چقدر جامعه آماري بالاتر باشد ميزان شکايات هم بيشتر مي‌شود.

دکتر نيک‌نژاد در اين باره مي‌گويد: به عنوان مثال در اورژانس‌ها ابتدا پزشکان عمومي هستند که بيمار را معاينه مي‌کنند در واقع پزشک عمومي سنگربان است، در مراکز بهداشتي هم همينگونه است هرچه جامعه آماري بالاتر باشد مراجعه بيشتر و در نتيجه شکايت بيشتر است.

پزشکان زنان و زايمان که سال پيش از نظر رشد تعداد شکايت‌ها مقام دوم را داشتند امسال به مقام اول رسيده‌اند.

• شکايت در شهرهاي بزرگ بيشتر است

معاون انتظامي سازمان نظام پزشکي درباره ميزان شکايات از جراحان پلاستيک نيز مي‌گويد: شکايات از شهرهاي صد هزار نفر جمعيت به بالا به تدريج شروع مي‌شود تا به کلان شهرها مي‌رسد.

اغلب مردم تمايل دارند بيني‌هاي عمل شده داشته باشند البته جراحي‌هاي زيبايي گسترده است و به عمل جراحي بيني محدود نمي‌شود.

وي افزود: هميشه عده‌اي ناراضي هستند و تصور مي‌کنند اگر عمل نمي‌کردند برايشان بهتر بود اما اينکه چگونه مي‌شود شکايت‌هاي زيبايي در کلان شهرها بيشتر مي‌شود بايد گفت: تعداد متخصصان و جمعيت شهرها در تعداد شهرها دخيل است، به عقيده معاون انتظامي سازمان نظام پزشکي اگر مردم پيش از انجام هرگونه عمل زيبايي از موي سر گرفته تا ناخن پا با يک روانشناس مشاوره کنند قطعا اين آمار کاهش مي‌يابد به ويژه آن دسته از زيبايي‌ها که الزامي نيستند و بيشتر براي به اصطلاح چشم و هم چشمي‌ها انجام مي‌شوند.

• همه شکايت‌ها جسماني نيست

به گفته مدير کل کميسيون‌هاي پزشکي قانوني کشور تمام شکايات مربوط به عوامل جسماني نمي‌شود و حتي در عمده موارد مردم به دليل عوامل رفتاري از پزشک شکايت مي‌کنند، يک اصل در همه جاي دنيا وجود دارد که اگر بيمار در نتيجه اقدامات پزشکي آسيب ببيند شکايت نمي‌کند اما وقتي بيمار آزرده و ناراحت مي‌شود شکايت مي‌کند اين اصل در کشور ما هم صدق مي‌کند، ممکن است يک بيمار به مجموعه درماني مراجعه کند و آن نتيجه دلخواه که مورد نظر بيمار از درمان و اقدامات درماني است حاصل نشود، ولي رفتار خوبي که در آن مجموعه درماني با بيمار صورت مي‌گيرد باعث شود که عدم بهبودي به حساب درمان ناموفق و قصور پزشکي گذاشته نشود، ولي عکس قضيه هم هست نتيجه موفق درماني حاصل شود ولي رفتار مناسبي نباشد.

• آمار چه مي‌گويد؟

طبق آمار در سال 1388، يک هزار و 54 مورد کادر پزشکي مقصر شناخته شدند و يک هزار و 153 مورد راي برائت براي کادر پزشکي صادر شده است که اين آمار در سال 1389 بيشتر شده و يک هزار و 358 مورد از پرونده‌هاي قصور پزشکي به مقصر بودن کادر پزشکي ختم شده است، يک هزار و 567 مورد نيز تبرئه شده‌اند، بيشترين شکايت کننده‌ها در بين 4 رشته دندانپزشکي، ارتوپد، زنان و زايمان و جراحي عمومي در نوسان است.

در سال 88 دندانپزشکي بيشترين شاکي را داشته و بعد از آن زنان و زايمان و ارتوپدي در يک رتبه بوده‌اند، جراحي عمومي هم در رتبه سوم قرار داشته اما در سال 89 قضيه کمي متفاوت است و بعد از دندانپزشکي شاکيان از پزشکان زنان و زايمان دومين رتبه را دارند و بعد از آن ارتوپدي و جراحي عمومي در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند، آمار امسال اما تفاوت فاحشي با سال گذشته ندارد، آماري که پزشکان زنان و زايمان را به صدر ليست آورده و به نظر مي‌رسد بايد يک هشدار براي پزشکان اين بخش باشد تا لااقل سعي کنند سال بعد ديگر در مقام اول ودوم جدول شکايت‌ها نباشند.

نکته:

طبق آمار در سال 1388، يک هزار و 54 مورد کادر پزشکي مقصر شناخته شدند و يک هزار و 153 مورد راي برائت براي کادر پزشکي صادر شده است که اين آمار در سال 1389 بيشتر شده و يک هزار و 358 مورد از پرونده‌هاي قصور پزشکي، به مقصر بودن کادر پزشکي ختم شده است و يک هزار و 567 مورد نيز تبرئه شده‌اند.

در واقع از سال 89 تاکنون بيشترين شکايت کننده‌ها در بين 4 رشته دندانپزشکي، ارتوپد، زنان و زايمان و جراحي عمومي در نوسان است.

امسال هم دانپزشک‌ها مقام اول را به پزشکان زنان و زايمان واگذار کرده‌اند.

در بين مصادق قصور، نگهداري خون و فرآورده‌هاي خوني از حساسيت بالايي برخوردار است، اگر در هر کدام از فرآيندهاي نگهداري، انتقال خون و تزريق خون، فاکتورهاي سلامت خون مورد بررسي قرار نگيرد يکي از مصاديق قصور پزشکي شمرده مي‌شود، خسارت اين قصورها نيز متفاوت است به عنوان مثال، اگر بر اثر زايمان و فاکتورهاي هنگام زايمان در کودک فلج مغزي ايجاد شود منجر به پرداخت تا 5 برابر ديه کامل يک فرد مي‌شود البته فلج مغزي اگر بر اثر نوع زايمان باشد نه مصرف داروهاي خودسرانه مادر در طول بارداري، درصد ديه از پرداخت درصدي از ديه يک عضو تا ديه کامل و مواردي مانند ديه فلج مغزي تا 5 برابر ديه کامل تعيين مي‌شود.

منبع: روزنامه هفت صبح

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار