دبيرکل سازمان ملل از پاسخ به سئوالي درباره امکان بازديد بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي از تجهيزات اتمي رژيم صهيونيستي خودداري کرد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ، نشست خبري بان کي مون به مناسبت آغاز شصت و هفتمين دوره مجمع عمومي سازمان ملل، عصر چهارشنبه در مقر اين سازمان برگزار شد.
در اين نشست مطبوعاتي خبرنگاري از دبيرکل سازمان ملل سئوال کرد: همه اعضاي شوراي امنيت از ايران خواسته اند تا اجازه دهد از تجهيزات اتمي اش بازرسي شود، آيا به نظر شما اسرائيل نيز نبايد اجازه بازديد بازرسان از تجهيزات خود را بدهد؟
بان کي مون بدون کوچکترين اشاره به حتي نام اسرائيل در پاسخ به اين سئوال گفت: موضوع کنوني اين است که جامعه بين المللي چگونه بايد به مسئله هسته اي ايران توجه کند.
وي افزود: شوراي امنيت چندين قطعنامه تصويب و آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز شماري از گزارش ها، پيشنهادات و قطعنامه ها را فراهم کرده است، در نتيجه نخستين اولويت، همکاري ايران با شوراي امنيت و آژانس بين المللي انرژي اتمي است.
بان کي مون گفت: از ديدار اخير بين گروه پنج بعلاوه يک و ايران در استانبول نيز استقبال مي کنم و اميدوارم آنها همچنان به حل موضوع از طريق مذاکره ادامه دهند.
خبرنگار يادشده بار ديگر سئوال کرد: ولي آيا اسرائيل هم نبايد اجازه بازديد از تجهيزات خود را براي بازرسان آژانس بدهد؟
بان کي مون بار ديگر و با وجود صراحت در سئوال اين خبرنگار بدون نام بردن از اسرائيل گفت: اکنون موضوع اتمي ايران مطرح است و شوراي امنيت و آژانس درباره برنامه اتمي ايران اقدامي را اتخاذ کرده اند.
دبيرکل سازمان ملل در پاسخ به سئوال ديگري درباره تنشهاي اخير مرتبط با فيلم موهن آمريکائي برضد پيامبر اسلام (ص) نيز گفت: در گذشته نيز واکنش خشمگينانه مردم براي مثال پس از نمايش کاريکاتوري شاهد بوديم و اين بسيار خجالت آور است که به ارزشها و باورهاي مردم توهين مي شود.
بان کي مون گفت: من و ديگر رهبران اين مسئله را محکوم کرديم و اين قبيل اقدامات بايد متوقف شود.
وي افزود: ضرورت دارد همه مردم در سراسر جهان به باورها و ارزشهاي ديگران احترام بگذارند و درعين حال از کسانيکه به تنشها دامن مي زنند نيز تحمل و گذشت را خواستارم.
دبيرکل سازمان ملل به اهميت گفتگو ميان اديان و  تمدن ها اشاره کرد و افزود: آزادي بيان و گردهمايي حق همه مردم است ولي نبايد از آن سوء استفاده شود.
بان کي مون گفت: برخي از مردم از آزاديهاي بنيادين براي توهين به ارزشها و باورهاي ديگران سوء استفاده مي کنند و در آن زمان است که ديگر نمي توان از اين عده حمايت کرد.
دبيرکل سازمان ملل گفت: بار ديگر کساني را که ديگران را از طريق نفرت و توهين تحريک مي کنند، محکوم مي کنم.
وي افزود: در عين حال به ديگران در سخن گفتن برضد کساني که در واکنش به چنين اقدامات فتنه انگيزي، به تنشها دامن مي زنند، ملحق مي شوم.
بان کي مون گفت: هم اکنون زمان آرامش، خويشتنداري و  رهبريت مسئولانه سياسي و اجتماعي است.
وي در ادامه به لزوم اصلاحات اساسي در سازمان ملل با روشهاي ابتکاري توام با همکاري همه کشورها اشاره کرد و افزود: اين مسئله نيازمند همکاريهاي بيشتر از سوي رهبران جهان است.
دبيرکل سازمان ملل گفت: در نظر دارم در ديدارهايي که با رهبران کشورها خواهم داشت به آنها به طور واضح بگويم چرا مردم در  سراسر جهان حق دارند تحمل خود را از دست دهند و ما چگونه مي توانيم اقدامات بهتري انجام دهيم.
وي گفت: در زمان افزايش نابرابري و بيکاري، افزايش تنش ها و بي تحملي ، سازمان ملل بايد به همه اين مسائل توجه کند.
دبيرکل سازمان ملل متحد در بخش ديگري از اين نشست خبري درباره شصت و هفتمين نشست مجمع عمومي سازمان ملل نيز گفت: انتظار مي رود صد و بيست و سه نفر از سران کشورها و دولتها در اجلاس عاليرتبه اي که قرار است به زودي در مجمع عمومي سازمان ملل برگزار شود، شرکت کنند.
وي درباره سوريه نيز با وخيم خواندن اوضاع در اين کشور افزود: موضوع سوريه از مهمترين مواردي است که در نشست شست و هفتم مجمع به آن توجه مي شود.
بان کي مون گفت: اخضر ابراهيمي نماينده ويژه مشترک سازمان ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه ، همچنان به تلاش هاي ديپلماتيک خود به منظور ايجاد روند انتقال سياسي به رهبريت مردم سوريه ادامه مي دهد.
وي بر ضرورت ادامه امدادهاي انساندوستانه در سوريه و نواحي اطراف آن نيز تاکيد کرد و گفت: من از دولت سوريه و گروههاي مخالف در آن کشور درخواست کرده ام تا از امکان دسترسي مردم به امدادها اطمينان حاصل کرده و به کمکهاي سخاوتمندانه خود نيز ادامه دهند.
دبيرکل سازمان ملل تاکيد کرد: خشونت ها بايد از سوي دو طرف متوقف شود و کشورهاي داراي نفوذ بايد کمک کنند و همزمان تسليح کنندگان گروههاي مخالف نيز بايد اين اقدام خود را متوقف کنند تا دو طرف وارد مذاکرات شوند.
وي افزود: بيش از دو و نيم ميليون نفر از مردم سوريه تحت تاثير درگيري ها قرار گرفته اند و يک و نيم ميليون نفر نيز از خانه و کاشانه خود آواره شده اند.
بان کي مون گفت: با وجود تلاش آژانسهاي سازمان ملل هنوز هم امکان رسيدگي به همه نيازمندان در سوريه وجود ندارد و تا کنون فقط چهل درصد مبلغ درخواست شده براي کمک به مردم سوري فراهم شده است.
وي کمکهاي جامعه بين المللي در اين راستا را خواستار شد.
دبيرکل سازمان ملل گفت: در زمان اجلاس عاليرتبه که به زودي در مجمع عمومي سازمان ملل برگزار مي شود با صد و بيست و سه رهبر جهان درباره سوريه نيز سخن خواهم گفت و هيچ راه حلي به جز حل اختلافات با مذاکرات ديپلماتيک در داخل و يا خارج سوريه وجود ندارد.
وي در بخش ديگري از سخنانش گفت: ما همچنان به بحث و گفتگو درباره تهديدات تروريسم اتمي و فشار براي ورود زود هنگام و اجرايي شدن معاهده جامع منع آزمايشات هسته اي ادامه مي دهيم.
وي افزود: علاوه بر موارد ذکر شده، در انتظار برگزاري نخستين اجلاس عاليرتبه درباره حاکميت قانون در سازمان ملل هستيم که به زودي برگزار خواهد شد.
بان کي مون در ادامه به اهداف توسعه هزاره اشاره کرد و گفت: مهلت رسيدن به اين اهداف سال 2015 ميلادي است و هفته آينده گام هاي مهمي را در اين رابطه اعلام خواهم کرد.
وي افزود: پنجشنبه بار ديگر در همين مکان تازه ترين گزارش درباره هشت هدف توسعه هزاره و همکاري جهاني براي توسعه را ارائه خواهم کرد.
دبيرکل سازمان ملل درباره روند مذاکرات صلح خاورميانه ميان فلسطيني ها و رژيم صهيونيستي نيز گفت: به شدت نگران نبود پيشرفت در روند مذاکرات صلح هستم زيرا اين مسئله در منطقه از اهميت ويژه اي برخوردار است.
بان کي مون درباره عضويت فلسطيني ها در سازمان ملل گفت: اين موضوع سال گذشته توسط محمود عباس در مجمع عمومي سازمان ملل مطرح شد و معتقدم که نتيجه مطلوب پس از مذاکرات توافق شده و ايجاد دو کشور مستقل حاصل خواهد شد.
بان کي مون درباره اختلافات اخير بين چين و ژاپن نيز گفت: از نزديک وضع آسيا به ويژه جريانات بين چين و ژاپن و اختلافات آنها بر سر برخي از نواحي را زير نظر دارم.
وي افزود: از دو طرف درخواست دارم اختلاف را با گفتگو حل کنند و با ايجاد اطمينان، از بروز تنش در منطقه جلوگيري کنند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار