به گزارش
گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران، با توجه به افزایش ترافیک به خصوص در هفته اول بازگشایی مدارس، و جهت اطمینان خاطر والدین و دانش آموزان و امكان دسترسي سريعتر و سرعت عمل بيشتر نيروهاي اورژانس براي ارايه خدمات به حوادث احتمالي، برنامه ریزی ها و سیاستگذاری هایی در این زمینه صورت گرفته است. در این راستا ابلاغیه ای به تمامی مراکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور ارسال گردید که بر اساس این ابلاغیه مقرر شده است طبق روال هر سال طرح استقبال از بازگشایی مدارس در سراسر کشور با استقرار بیش از800آمبولانس، 10 موتورلانس و10 اتوبوس آمبولانس در سراسر کشور به نحو مطلوب انجام پذیرد.
در این راستا، جهت کاهش زمان حضور بر بالین مددجویان، بیش از 2000 پرسنل اورژانس 115 و نیروی امدادی در میادین و خیابانهای اصلی شهر مستقر خواهند بود.
در صورت بروز مشكلات پزشكی، شهروندان می توانند به یكی از واحدهای مستقر مراجعه و خدمات اولیه لازم را تا رسیدن به مركز درمانی دریافت كنند.
شایان ذکر است، جهت تسریع در پذیرش مراجعین به اورژانس بیمارستان ها بالاخص دانش آموزان و دانشجویان هماهنگی و برنامه ریزی های لازم صورت گرفته است.
علاوه بر استقرار واحدهای سیار، تمامی پایگاه های شهری اورژانس نیز در آماده باش کامل خواهند بود.
تعداد ماموريت هاي اورژانس كشور در هفته اول مهر سال 90 در مقايسه با مهر 89 حدود 7.9 درصد افزايش يافت و تعداد كل ماموريت هاي مربوط به تصادف هاي رانندگي در مهر 90 حدود 9 درصد بیشتر از مدت مشابه درسال 89 بود.
اين در حاليست كه علي رغم افزايش حوادث، با حضور حياتي، موثر و به موقع تيم هاي امدادي تعداد درمان در محل در مهر 90 نسبت مهر 89 ،5 درصد افزايش يافته است.
شایان ذکر است، در راستای اجرای طرح "بسیج همگانی آموزش کمک های اولیه در فوریتهای پزشکی" بیش از 250 هزار نفر از دانش آموزان دوره آموزشی 6 ساعته کمک های اولیه را به صورت رایگان گذرانده اند که برگزاری این کلاس ها به عهده مراکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی سراسر کشور بوده است.
در همین راستا و با توجه به اهمیت فرهنگ سازی دانشی و بینشی، مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی آمادگی خود را جهت ادامه آموزش کمک های اولیه در مدارس و مهد کودک ها اعلام می دارد.
امید است که با برگزاری این دوره های آموزشی علاوه بر آشناسازی نسل آینده با اورژانس 115 و کمک های اولیه، بار مالی و جانی ناشی از حوادث کاهش یابد./عط