معاون وزير نفت در برنامه ريزي و منابع هيدروکربوري از امضا قرارداد توسعه 3 ميدان مشترک نفت و گاز در خليج فارس به ارزش تقريبي 7 ميليارد دلار در آينده‌اي نزديك خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، محسن خجسته مهر در نشست خبري امروز با بيان اين مطلب گفت: تکليف رشد 8 درصدي جز برنامه‌هاي وزارت نفت است که در طي 5 سال در دهه عدالت و پيشرفت به توليد ثروت منجر مي‌شود.

وي تصريح کرد: براساس سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري و قانون برنامه پنجم توسعه و سند چشم انداز قرار است که يک وظيفه سنگين بر دوش وزارت نفت قرار گيرد که اين کار بزرگ بايستي مطابق با دانش و علم روز عملي شود تا بتوانيم به موفقيت‌هايي در اين حوزه دست پيدا کنيم.

خجسته مهر اظهار داشت: در شرايط سخت و دشوار استکبار جهاني تلاش مي‌کند فرآيند رشد کار ما را بگيرد که اين سخت‌گيري، محدوديتي براي ما ايجاد نمي‌کند چرا که با تلاش مستمر ما در اين صنعت روند صعودي را در پيش گرفتيم.

معاون وزير تاکيد کرد: در وزارت نفت ما نقشه راه را طراحي کرديم و براساس آن به جلو حرکت مي‌کنيم، طبق برنامه پنجم توسعه در سال 90 براساس برنامه کار غني سازي و بازنگري را در احکام برنامه‌ها انجام داديم و در اين راستا تحول عظيمي را در صنعت نفت به وجود آورديم که يکي از اهداف کلان و راهبردي در صنعت نفت است که کليه طرح‌ها در بالا دست در توليد انجام گيرد تا جايگاه خود را در اوپک ارتقا دهيم.

**اولويت 251 طرح در ميادين مشترک

وي از اجراي 251 طرح در ميادين مشترک خبر داد و گفت:‌ اين طرح‌ها در اطراف ميادين مشترک نفتي اجرا مي‌شود که براي دستيابي به اهداف توسعه به دانش فني نياز داريم.

وي اضافه کرد: ظرفيت نصب شده از طرح‌هاي پتروشيمي طبق برنامه پنجم توسعه 100 ميليون تن است تاکنون این ظرفیت به 54 میلیون تن رسیده است.

وي با بيان اينکه ظرفيت توليد نفت خام را بايد به 5.6 ميليون بشکه برسانيم افزود:‌ طبق برنامه پنجم توسعه بايد بازنگري در اين زمينه صورت گيرد تا حداکثر از ميادين مشترک استفاده بهينه داشته باشيم تا بتوانيم ظرفيت توليد نفت خام را 5.6 ميليون بشکه برسانيم.

معاون وزير گفت: ‌توليد يک میلیارد و 480 ميليون مترمکعب که چيزي حدود 2 برابر ظرفيت فعلي تمام فازهاي پارس جنوبي و همچنين ميعانات گازي از 400 هزار به 1 ميليون و 200 هزار بشکه از برنامه‌هاي آتي است که به اين رقم برسيم به طوري که توليد از ميادين مشترک 4 تا 5 برابر شده است و توليد گاز از ميادين مشترک 3.5 برابر وضعيت فعلي است که همچنين گازي که مي‌سوزاند بايد يک پنجم فعلي کاهش يابد.

**سرمايه گذاري 200 ميليارد دلاري
وی سرمایه مورد نیاز برای تحقق برنامه های تولید در صنعت نفت در برنامه پنجم توسعه را 200 میلیارد دلار اعلام و تصریح کرد: تولید نفت از میدان های مشترک باید به 4 تا 5 برابر رقم کنونی و تولید گاز باید به 3.5 برابر افزایش یابد.

معاون وزیر نفت با بیان این که تا پایان برنامه پنجم توسعه باید 500 هزار بشکه به ظرفیت پالایش میعانات گازی کشور افزوده شود، گفت: بر اساس اهداف این برنامه، ظرفیت پالایشی پالایشگاه های کشور باید به 2.5 میلیون بشکه و ظرفیت پالایشی پالایشگاه های گاز نیز به 1 میلیارد و 211 میلیون مترمکعب (2.3 برابر وضعیت کنونی) افزایش یابد.

وی از ساخت دو پالایشگاه بزرگ میعانات گازی با سرمایه گذاری 5 میلیارد یورویی از سوی صنعت نفت خبر داد و گفت: با توجه به استراتژیک بودن ساخت این پالایشگاه ها، بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، اجازه سرمایه گذاری 5 میلیارد یورویی به وزارت نفت در این دو پالایشگاه داده شده است.

طبق ماده 27 دارندگان سرمايه گذاري ظرفيت پالايش گاز 1 ميليون و 211 هزار مترمکعب که دو برابر ظرفيت فعلي است صورت مي‌گيرد، همچنين 210 ميليون مترمکعب صادرات است که ظرفيت نصب بايد به 100 ميليون تن در سال برسد.

خجسته مهر ساخت خط لوله 9 و 11 اینچ سراسری گاز به طول 1800 کیلومتر همچنین خط لوله صادرات گاز به عراق را از دیگر برنامه های وزارت نفت بر اساس برنامه پنجم توسعه اعلام کرد.

معاون وزیر نفت، برای اجرای طرح های شرکت ملی پالایش و پخش به 22 هزار میلیارد تومان، طرح های پتروشیمی به 48 هزار میلیارد تومان و طرح های گاز به 43 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

خجسته مهر اضافه کرد: در بحث اکتشاف راهبردهاي اساسي را در پيش گرفتيم به طوري که اکتشافات را در نواحي مرزي اولويت کاري خود قرار داديم که در حال حاضر اکتشافاتي در ميادين گازي يادآوران و آزادگان انجام مي‌گيرد.

همچنين صد در صد اکتشاف در بخش دريايي، 67 درصد در بخش خشکي و نيز ساخت 10 دکل در نواحي مرزي صورت مي‌گيرد، به طوري که در سال 90، 12 مخزن نفتي و گازي را کشف کرديم و نفت و گاز 3 ميادين مشترک معادل 9 ميليارد بشکه نفت خام  در جای بوده است در صورتی که میزان کشفیات نفت و گاز را با واحد بشکه محاسبه کنیم، سال گذشته  9 میلیارد بشکه معادل نفت خام درجا در کشور نفت و گاز کشف شده است.

وي اظهار داشت: در ميدان سردار جنگل براساس برآورد اوليه 2 ميليارد بشکه نفت کشف کرديم که يک ميليارد دلار هزينه داشته و در حال حاضر 52 ساختار اکتشافي را شناسايي کرديم که در حال اجراي مراحل چاه توصيفي، لرزه نگاري،‌ اقدامات اکتشافي و مراحل تست را طي مي‌کنند که اين عزم موفقيت‌هاي کشورمان در عرصه اکتشافات است.

معاون وزير تاکيد کرد: در ميدان سردار جنگل سکو در حال جابجا شدن است که براي استقرار در موقعيت چاه بعدي با هدف توصيف و اکتشاف انجام مي‌گيرد، گاز توليدي حداکثر مقدار توليد در سال 90 با احتساب تزريق مخازن نفتي 112 ميليون صرف تزريق به مخازن نفتي 600 هزار بشکه آب به ميادين نفتي در خليج فارس بوده است.

وي ادامه داد: در سال 89 دکل حفاري در ميادين مشترک 26 دستگاه بود که در سال 90 اين تعداد به 53 دستگاه رسيد به طوري که يک انقلاب در اين صنعت صورت گرفت و فعاليت در اين زمينه 2 برابر شده است.

خجسته مهر در پايان خاطرنشان کرد: به زودي قرارداد 3 ميدان نفتي مشترک به ارزش تقريبي 7 ميليارد دلار در خليج فارس امضا مي‌شود./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار