روز جهانی جهانگردی و هفته گردشگری با شعار گردشگری و انرژی پایدار، تقویت توسعه پایدار از ششم تا دوازدهم مهر ماه در سراسر کشور برگزار می شود و رونمایی از پایگاه اینترنتی tourizemiran.ir به 12 زبان دنیا در روز آخر هفته گردشگری در برج میلاد انجام می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، منوچهر جهانیان  در نشست خبری که امروز به مناسبت هفته گردشگری تشکیل شد با بیان این مطلب گفت:  ششم مهر ماه - روز جهانی جهانگردی است و کشورهای مختلف با برگزاری جشنواره ها و همایش ها این روز را گرامی می دارند؛ سازمان جهانی جهانگردی امسال شعار ˈگردشگری و انرژی پایدار، تقویت توسعه پایدارˈ را به عنوان شعار این روز انتخاب کرده است.

وی  تصریح کرد: ششم مهر ماه روز جهانی جهانگردی است که با عنوان ˈگردشگری؛ میراث طبیعی و انر‍ژی پایدارˈ گرامی داشته می شود؛ در این روز آیین آغاز رسمی هفته گردشگری در مراسمی در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد آغاز می شود.

جهانیان اضافه کرد: تلاش  در جهت تحقق اهداف شعار روز جهانی جهانگردی تحت عنوان ˈگردشگری و انرژی پایدار، تقویت توسعه پایدارˈ و رویکرد بهره برداری از انرژهای نو و تجدید پذیر در صنعت گردشگری به عنوا ن صنعت سبز و پاک و بهره برداری مسئولانه از منابع طبیعی  و توجه ویژه به اکوتوریسم  است. 

وی ادامه داد: در این روز نمایشگاه اقوام ایرانی در مجموعه سعدآباد افتتاح می شود، ضمن آنکه با آغاز هفته گردشگری، تورهای رایگان استانگردی در هر استان برپا و شرکت های خدمات مسافرتی نیز تخفیف های 10 تا 15 درصدی در تورهای خود اعمال می کنند.
 
جهانیان یادآور شد: با توجه به نامگذاری روز جهانی جهانگردی امسال به نام ˈگردشگری و انرژی پایدار، تقویت توسعه پایدارˈ از سوی سازمان جهانی جهانگردی، در نخستین روز این هفته تلاش می شود تا بهره برداری از انرژی های نو و تجدیدپذیر در صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت سبز و بهره برداری مسوولانه از منابع طبیعی مورد توجه قرار گیرد.
 
وی با بیان آنکه دومین روز این هفته به نام روز ˈگردشگری؛ میراث معنوی؛ تمدن ایرانی اسلامیˈ نامگذاری شده، افزود: این امر در راستای تویت گردشگری و ارتقای سلامت ، ایجاد شور و نشاط اجتماعی با ترویج فرهنگ گردشگری و توجه ویژه به میراث معنوی و تمدن اسلامی ایرانی به منظور تویت احساس اتحاد ملی و انسجام ملی را به همراه دارد.

جهانیان اظهار داشت: بازدید رایگان از موزه ها و حضور فعالان صنعت گردشگری در نمازهای حمعه از جمله برنامه های روز دوم است.
 
وی، اعمال تخفیف 50 درصدی برای بازدید دانش آموزان از موزه ها، برگزاری نشست عامی راهنمایان گردشگری، تجلیل از رسانه های برتر در حوزه گردشگری را از برنامه های روز سوم هفته گردشگری نام برد که ˈگردشگری، رسانه و آموزشˈ نامگذاری شده است.
 
معاون گردشگری کشور همچنین گفت که در چهارمین روز هفته گردشگری که ˈگردشگری؛ سرمایه ملی جایگزین درآمدهای نفتˈ نام گرفته است، همایشی به همین عنوان در سالن های همایش های صدا وسیما و با حضور استادان و کارشناسان صنعت گردشگری برگزار می شود.

وی ادامه داد: با توجه به شعار سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی و نگاه ویژه و علمی به صنعت گردشگری در جهت افزایش تولید ناخالص به عنوان یک سرمایه ملی که می تواند جایگزین درآمدهای نفتی باشد.

جهانیان از پنجمین روز این هفته با شعار ˈگردشگری، سرمایه گذاری، رونق و شکوفایی اقتصادیˈ نام برد که با هدف شناسایی و معرفی فرصت های سرمایه گذاری در این صنعت و رفع موانع و محدودیت های مووجود در تامین منابلع مالی اعتباری نامگذاری شده و قرار است همایش روستاهای هدف گردشگری در این روز برگزار شود.

معاون گردشگری تصریح کرد: شناسایی و معرفی فرصت های سرمایه گذاری در صنعت گردشگری و شناسایی و رفع موانع و محدودیت های موجود و تامین منابع مالی و اعتباری داخلی و خارجی و بهره مندی جوامع میزبان محلی از مزایای توسعه گردشگری است.

وی از شناسایی و انتخاب 120 روستای هدف گردشگری خبر داد و افزود: پیش از این 31 روستای هدف گردشگری انتخاب و با همکاری نهادهای مرتبط از جمله بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، دفتر توسعه مناطق محروم ریاست جمهوری و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور اقدامات لازم برای توسعه زیرساخت های گردشگری در این روستاها انجام شده است.
 
جهانیان تاکید کرد: در گام جدید، از میان 465 روستایی که قابلیت تبدیل شدن به روستاهای هدف گردشگری را دارند، 120 روستا که در شورای گردشگری استان های مختلف تایید شده بودند، انتخاب شد و قرار است اقدامات لازم برای ایجاد و توسعه زیرساخت ها در این روستاها انجام شود.
 
معاون گردشگری کشور گفت که در پنجمین روز از هفته گردشگری قرار است تفاهمنامه ای بین این معاونت و سازمان شهرداری ها و دهیاری ها برای توسعه زیرساخت ها و ایجاد یکهزار مجتمع اقامتی بین راهی در مبادی ورودی شهرهای کشور به امضا برسد.
 
وی با بیان آنکه روز ششم هفته گردشگری به افتتاح پروژه های گردشگری اختصاص دارد، افزود: ˈگردشگری، استانداردسازی، ارتقای کیفیت خدماتˈ عنوان این روز است تا اهمیت استانداردسازی مراکز اقامتی و دفاتر خدمات مسافرتی گوشزد شود.
 
جهانیان از آغاز ساماندهی آژانس ها و دفاتر خدمات مسافرتی خبر داد و افزود: تا پایان امسال همه هتل های کشور استانداردسازی می شوند.
 
وی همچنین گفت: روز پایانی این هفته ˈگردشگری؛ هنر ماندگار، مفاخر ایرانیˈ نام دارد و قرار است همایش علمی طبیعت گردی در پارک ملی پردیسان و تجلیل از پیشکسوتان و فعالان صنعت گردشگری در این روز انجام شود.
 
جهانیان، رونمایی از پایگاه اینترنتی tourizemiran.ir به 12زبانی که بازارهای هدف گردشگری ایران را تشکیل می دهند خبر داد که در آخرین روز هفته گردشگری در برج میلاد انجام می شود.
 
وی با یادآوری آنکه هر یک از استان ها نیز با برپایی تورهای گردشگری و نمایشگاه های مختلف، هفته گردشگری را گرامی می دارند، افزود: در این هفته 200 پروژه عمرانی اعم از اقامتی - پذیرایی و مجموعه های فرهنگی گردشگری افتتاح می شود.
 
معاون گردشگری کشور از برنامه ریزی برای معرفی مسیر گردشگری ˈولایتˈ مسیر ورود حضرت امام رضا(ع) به ایران خبر داد و گفت: این مسیر گردشگری جدیدی است که در حوزه گردشگری مذهبی تعریف می شود و گردشگران می توانند از استان های مختلفی از جمله خوزستان، سمنان، خراسان های جنوبی و رضوی را بازدید کنند.
 
جهانیان درباره سیاست این سازمان برای شرکت در نمایشگاه های بین المللی گردشگری نیز گفت: با توجه به آنکه بودجه ای برای حضور در نمایشگاه های خارجی در نظر گرفته نشده است، اقدامات لازم برای حضور بخش خصوصی در نمایشگاه هایی که بازار هدف ایران را تشکیل می دهند انجام می شود و نمایشگاه هایی که از کشورهای آنان گردشگری به ایران نمی آید، در اولویت این سازمان قرار ندارند.
 
وی با برشمردن دستاوردهای دولت های نهم و دهم در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی گفت: گردشگری در دولت های نهم و دهم بین مردم و مسوولان به عنوان دغدغه ای برای اشتغال و درآمد زایی معرفی شد و در این دوره زیرساخت های بسیاری به بهره برداری رسید.
 
معاون گردشگری کشور با ذکر آماری درباره رشد زیرساخت های صنعت گردشگری، افزود: تا سال 1384 کل واحدهای اقامتی کشور دو هزار 387 واحد بود که این آمار در خرداد امسال به سه هزار و 119 واحد رسیده است. ضمن آنکه تعداد اتاق ها نیز از 62 هزار و 456 باب به 82 هزار و 319 باب افزایش یافته است.
 
وی خاطر نشان کرد:  تعداد تخت های اقامتی در کشور نیز تا پیش از دولت نهم برابر 146 هزار و 879 تخت بود که این رقم اکنون به 221 هزار و 616 تخت رسیده است. /ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار