مدیرباغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت : تعویض تاج مناسبترین راهکار و تنهاراه حل اصلاح باغهاي گردوی ناهمگن محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، اسکندری بابیان اینکه به علت مشکلات تولید نهال گردوی پیوندی درسالهای گذشته بیش از90درصد باغها بااستفاده از نهالهای بذری احداث شده اند افزود: در نتیجه اینکار ، محصول تولید شده تعداد زیادی از درختان علاوه بر پائین بودن عملکرد از نظر کیفیت چندان مطلوب نبوده ونیز به علت اختلاط ارقام گوناگون یکدست نمی باشد و عرضه محصول را با مشکل مواجه ساخته است.

وی با بیان اینکه دیر بار دهی ، موجب ازدست رفتن فرصت تولید براتی باغداران می شود افزود : در اصلاح باغات گردو،حذف درختان موجود و جایگزینی نهال های پیوندی از نظراقتصادی مقرون به صرفه نیست و از طرف دیگر محدودیت منابع آب و خاک و افزایش هزینه ها و لزوم تولید محصول اقتصادی ، اصلاح باغات گردوی موجود را انکار ناپذیر ساخته است .

اسکندری با بیان اینکه به علت کمبود نهال های پیوندی می توان از این روش برای احداث باغات جدید نیز استفاده کرد افزود: شناسائی ژنوتیپ های برتر از بین درختان گردوی استان دارای خصوصیات مطلوب میوه دهی در مناطق مختلف و سازگار با شرائط محلی به منظور تهیه پیوندک به عنوان پایه های مادری از اقدامات صورت گرفته در سالهای اخیر بوده است.

وی نیروی انسانی لازم همچون کارشناسان توانمند درسطح استان وشهرستانها، افراد پیوند زن ماهر در بعضی شهرستانها ، وجود کشاورزان علاقمندومتقاضی اجرای طرح را از جمله پتانسیلهای آذربایجان شرقی عنوان نموده و افزود: متاسفانه عموم گردوکاران باروش تعویض تاج درختان گردو آشنائی ندارندوبه دلیل پائین بودن درصد گیرائی درگردو و لزوم بکارگیری افرادپیوند زن ماهرونیزعدم توانائی مالی باغداران داوطلب اجرای طرح استقبال چندانی ازآن نمی شود.

اسکندری با بیان اینکه تعویض تاج باغات نابالغ بایستی نسبت به بالغ از اولویت بیشتری برخوردار باشد افزود: درختان كه در مرحله نابالغ به بار دهی نرسیده اند حذف یا کاهش محصول ناشی از تعویض تاج ناچیز است و با توجه به اینکه حجم تاج درخت کم بوده و نیز قطر شاخه ها کوچک می باشد لذا هزینه های اجرائی آن نیز کمتر است .

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان هزینه های تعویض تاج در سطح یک هکتار از باغات موجود با تعداد 140 اصله درخت را قبل از دوره باردهی معادل 17 میلیون و 920 هزار ریال و در دوره باردهی51 میلیون و 800 هزار ریال اعلام  كرد  و گفت: با اجرای این طرح ضمن بهره مندی از مزایای ارقام پر محصول ، بهبود کیفیت میوه و مغز گردو ، افزایش توان تولید بعد از وقوع سرمای بهاره ، تعدیل تراکم و انبوهی مضر باغات ، کاهش هزینه های داشت به سبب تحمل به آفات و بیماریها و سازگار با شرایط اقلیمی و اصلاح وضعیت نورگیری فضای عمومی باغ و رشد متناسب درختان ، شاهد تسهیل برداشت و کاهش خطرات جانی وامکان برداشت مکانیزه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه با تعویض تاج درختان گردو شاهد افزایش عملکرد حداقل 35 درصد بوده و کیفیت محصول در حد استانداردهای ارقام اصلاح شده ارتقاء می یابد افزود: کلیه سرمایه گذاری های انجام یافته در سال های پنجم و ششم از تاریخ تعویض تاج از محل مابه التفاوت درآمد نسبت به محصول قبلی قابل برگشت بوده است.

وی با بیان اینکه ، سرعت در اجرای این طرح ضروری و انکار ناپذیر است به وجود هزاران هکتار باغات گردوی جوان که به سن باردهی نرسیده اند اشاره كرد و افزود: تعویض تاج در این باغات به لحاظ اینکه تا رسیدن به سن باردهی تاج درختان کامل شده و در این مدت حذف محصول نخواهیم داشت بسیار توجیه پذیر و کاملاً اقتصادی است./ب

برچسب ها: تعویض ، راهکار ، گردو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.