همزمان با روز جهاني کودک 16 مهر سند ملي رشد و تکامل همه جانبه کودکان با حضور وزير بهداشت، آموزش و پرورش و مسئولين بهزيستي رونمايي مي شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛  دکتر محمد اسماعيل مطلق، مدير کل سلامت، خانواده و جمعيت وزارت بهداشت امروز 4 مهر در نشست خبري هفته ملي و روز جهاني کودک که در آمفي تئاتر ساختمان مرکزي دانشگاه علوم پزشکي تهران برگزار شده بود، افزود: در سال 59 دو هزار کودک در اثر بيماري‌هاي تنفسي و اسهال در کشور از بين رفتند ولي از آن سال تا سال 90 به دليل ارتقاي خدمات بهداشتي در کشور تعداد کودکاني که در اثر اسهال و بيماري‌هاي تنفسي در اين دوره جان خود را از دست داده‌اند 150 نفر بيشتر نبوده است.

وي گفت: در برنامه ريزي و مراقبت کودکان سيري منطقي داريم که تمام کشورهاي داراي برنامه  توجه به بقاي کودک، توجه به رشد فيزيکي کودک و توجه به تکامل کودکان را نظام مند دنبال مي‌کنند.

وي ادامه داد: کشور ما هم با توجه به برنامه‌هاي غني که در زمينه کاهش مرگ و مير و نيز ارتقا سطح سلامت و شاخص‌هاي رشدي در طول سال‌هاي پس از انقلاب اسلامي داشته‌ايم توجه بيش از پيش به ارتقا تکاملي کودکان را مي‌طلبد به طوري  که مرگ کودکان زير 5 سال قبل از انقلاب و قبل از سال 61 صد و 40 در هر هزار تولد زنده بوده و در سال 69 به 68 در هر هزار تولد زنده و در سال 90 به خاطر ارتقا بهداشت و خدمات درماني به 20 در هر هزار تولد زنده رسيده است.

وي ادامه داد: مرگ کودکان زير يک سال 110 در هر هزار تولد بوده که در سال 69 به 59 در هزار تولد و در سال 90 به زير 18 در هر هزار تولد زنده رسيده است.
همچنين شاخص کم وزني در سال 74 نوزده درصد در سال 77 سيزده درصد در سال 89 به 5 درصد رسيده است.

مطلق عنوان کرد: شاخص کوتاه قدي در سال 74 بيست و پنج درصد در سال 77 بيست و يک درصد و در سال 89 به نه درصد رسيده است.
همچنين شاخص لاغري در سال 74 هشت درصد، در سال 77 شش درصد و در سال 89 به چهار درصد رسيده است.

وي در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت:‌تکامل موضوعي همه جانبه است و  در برگيرنده ابعادي است که ارتباط دروني با يکديگر دارند و لذا تنها به متغيرهاي سلامت تغذيه، آموزش،‌ اجتماع،‌ عواطف و روحي رواني محدود نمي‌شود.
در واقع همه اينها در زندگي کودک به هم وابسته شده و پيشرفت در يک حيطه پيشرفت ساير حيطه‌ها را تحت تاثير قرار مي‌دهد لذا مداخلات بايد در برگيرنده توجه به تکامل فيزيکي، تکامل ذهني و تکامل هيجاني اجتماعي و تکامل روحي و معنوي باشد.

وي تصريح کرد: اصول برنامه رشد و تکامل همه جانبه کودکان خردسال  عدالت، توانمند سازي جامعه و مشارکت همگاني و همکاري بين بخشي و ادغام خدمات و مراقبت‌هاي تکاملي کودکان است.

*برنامه جامع اجراي رشد و تکامل همه جانبه کودکان در مراحل تصويب

مطلق در بخش ديگري از سخنان خود ادامه داد: تئوري تکامل مبتني بر تکامل مغز است به طوري که رشد مغزي کودک محور تکامل و آينده او و جامعه است، مغز نوزاد انسان در بدو تولد به طور متوسط داراي صد ميليارد سلول عصبي است در واقع مغز در اين زمان توانمندي بالفعل کم و بالقوه بسيار بالايي دارد.

وي گفت: سلول‌هاي عصبي براي افزايش توانمندي مغز ناگزير از ارتباط با يکديگر هستند که اين ارتباطات هستند که مي‌توانند سبب توانمندي آتي کودک در حال رشد شوند بايد توجه داشت که 60 درصد رشد مغزي در سال اول، 70 تا 80 درصد تا سه سالگي بيش از 90 درصد در هشت سالگي انجام مي‌گيرد .

مطلق با بيان اينکه يکي از مهمترين اصول براي تکامل کودکان همکاري بين بخشي است افزود: روز جهاني و هفته ملي کودک در ايران و حضور اغلب بخش‌هاي موثر در حوزه کودک نشانه شروع چنين رويکردي است که به تکامل کودکان از سن کم پرداخته شود.

وي ادامه داد: از جمله اقدامات اين دبيرخانه تدوين پيش نويس سند ملي رشد و تکامل همه جانبه کودکان است که ان شالله روز 16 مهر با حضور مقامات وزارت بهداشت، بهزيستي و آمورزش و پرورش رونمايي خواهد شد.

وي خاطر نشان کرد: از طرف ديگر پيش نويس برنامه جامع اجراي رشد و تکامل همه جانبه کودکان نيز در انتهاي سال 90 تصويب شد که براي سير مراحل تصويب در شوراي عالي سلامت به دبير خانه اين شورا ارسال گرديده است.

بايد توجه داشت بايد شرايطي را در کشور فراهم کنيم تا کودکانمان کودکي کنند و در آينده بزرگاني باشند که به معناي واقعي کلمه بتوانند بزرگي کنند./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.