دبيركل مجمع جهاني بيداري اسلامي گفت: منافع ملت‌هاي سوريه، عراق، فلسطين و همه ملت‌هاي منطقه و عرب به هم گره خورده است و اگر اختلافي براي پيروان اديان مختلف ايجاد شود از سوي صهيونيسم و عوامل او در منطقه شکل گرفته كه مانع همزيستي مسالمت‌آميز ميان آنها مي‌شود.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، علي اكبر ولايتي در ديدار با هيئت پارلماني سوريه ضمن خوش‌آمدگويي به نمايندگان اين كشور گفت: ما معتقديم كه دولت و مردم سوريه در طي بيش از يك سال در معرض آزمايش بزرگي قرار گرفته‌اند و خوشبختانه با همت مردم سوريه توطئه دشمنان به نتيجه نرسيد و آنها استوارتر از گذشته به حمايت خود ادامه دادند و تماميت ارضي اين كشور همچنان پابرجاست.

وي در ادامه بيان كرد: اگر بخواهيم تحليلي از تحولات سوريه داشته باشيم بايد بگوييم مجموعه‌اي از كشورهاي غربي به سركردگي آمريكا با كمك صهيونيست‌ها و تحريك آنها و حمايت مرتجعين عرب و تعدادي از افرادي كه به اشتباه در اين گروه شركت كرده‌اند را بايد در مسائل سوريه دخيل دانست.

ولايتي همچنين تصريح كرد: اين گروه كه از داخل به مرتجعين عرب پيوسته بودند و با صهيونيست‌ها همكاري مي‌كردند به تدريج به اشتباه خود پي برده و وابستگي به غرب را از دست داده چرا كه آنها مردمي مسلمان و اصيل هستند و نمي‌پذيرند كه در مجموعه‌اي واحد در جهت منافع امپرياليسم گام بردارند.

دبيركل مجمع جهاني بيداري اسلامي در ادامه، موج بيداري اسلامي در آفريقا را با همزماني آغاز تحولات در سوريه يكسان خواند و گفت:‌ بيداري اسلامي در شمال آفريقا براي صهيونيست‌ها ناخوشايند بود و آنها با ناكامي ديگري در عراق كه بيش از 100 ميليارد دلار هزينه كرده بودند و عاقبت به واسطه ايستادگي مردم عراق نتيجه ناخوشايندي براي آنها به همراه داشت رو به كشور سوريه كردند.

وي ادامه داد: صهيونيست‌ها خواهان اين بودند تا بتوانند در سوريه از وضعيت موجود استفاده و ظرف چند هفته مرتجعين عرب را به اسرائيل نزديك كرده و فرد مورد نظر خود را جايگزين حاكم فعلي سوريه کنند.

ولايتي اظهار داشت: مردم سوريه مردمي آگاه هستند و در كنار حكومت خود ايستاده‌اند، در حالي كه آنها مطالبات به حق خود را خواهان شدند و  اميدواريم اصلاحات با شيوه‌اي صحيح ادامه پيدا كند و مردم سوريه خود در مورد سرنوشت‌شان تصميم بگيرند.

دبير كل مجمع جهاني بيداري اسلامي با بيان اينکه هيچ دولت مسلمان و غيرمسلمان منطقه و غيرمنطقه‌اي حق دخالت در امور داخلي سوريه را ندارد، افزود: بايد روشي خاص در اين كشور پياده شود و هيچ قدرتي حق دخالت در امور داخلي سوريه را ندارد.

وي تصريح كرد: القاعده مي‌گويد خواهان دولتي اسلامي افراطي در سوريه است و حال اينكه اين باعث ايجاد كشوري منفك در سوريه مي‌شود و سوريه هنگامي يك كشور است كه تمام سرزمين آن يكجا، يكپارچه و مردم آن متحد در كنار هم باشند. 

ولايتي سوريه را داراي تمدني قديمي خواند و اظهار داشت: ريشه‌هاي عميقي در اين كشور ديده مي‌شود و با آگاهي عميقي كه مردم دارند متوجه شده‌اند كه صهيونيسم خواهان سقوط و تجزيه دولت آنهاست و در عين حال مطالبات خود را بيان كرده‌اند و ما نيز از يكپارچگي سوريه حمايت مي‌كنيم.

دبير كل مجمع جهاني بيداري اسلامي گفت:‌ مطالبات به حق مردم سوريه همچنان ادامه خواهد داشت و اميدواريم بتوانيم روابط دوستانه و منطقه‌اي خود را با سوريه تقويت كنيم.

وي افزود: دخالت بيگانگان مانع از يكپارچگي مردم در سوريه مي‌شود و ادامه مواضع سوريه در كمك به مقاومت در برابر صهيونيست‌ها ارتجاع از اموري است كه خواست جمهوري اسلامي براي رسيدن به آرمان‌هاي بلند منطقه‌اي است و قابل حمايت از سوي جمهوري اسلامي است.

ولايتي در پايان خاطرنشان كرد: منافع ملت‌هاي سوريه، عراق، فلسطين و همه ملت‌هاي منطقه و عرب به هم گره خورده است و اگر اختلافي براي پيروان اديان مختلف ايجاد شود از سوي صهيونيسم و عوامل او در منطقه شکل گرفته كه مانع همزيستي مسالمت‌آميز ميان آنها مي‌شود و در عين حال كشورها بايد اتحاد خود را در برابر اين تهاجم حفظ كنند.

انتهاي پيام/ش3

برچسب ها: ولایتی ، سوریه ، عرب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار