حاشيه برنامه سينمايي "هفت"؛

اكبر نبوي: اثر فرهنگي را زنداني زمان نكنيم

اثر فرهنگي و آثار خوب دفاع مقدس را نبايد در يك زمان محدود زنداني،وبه چرتكه هاي اقتصادي كوچه و بازار آلوده كنيم بلكه اثر آن در طول زمان خودش را نشان مي دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه راديو تلويزيون باشگاه خبرنگاران، ويژه برنامه سينمايي "هفت" كه در هفته دفاع مقدس و به مناسبت دوازدهمين جشنواره فيلم مقاومت در كرمان از روز سه شنبه به مدت چهار شب به بررسي مسائل سينماي دفاع مقدس مي پردازد، بامداد روز جمعه 7مهر با اجراي محمود گبرلو به روي آنتن رفت.
در بخش اول سعيد راد(بازيگر)، دكتر كريمي (فيلمنامه نويس) و قاضي نظام (فيلمنامه نويس) از مهمانان برنامه "هفت" بودند.
در بخش دوم مسعود فراستي(منتقد)، اكبر نبوي(منتقد و كارشناس سينمايي) و پرويز شيخ طادي(كارگردان) از مهمانان اين بخش از برنامه هفت بودند.
موضوع بحث مهمانان در اين بخش در خصوص اين بود كه سينماي دفاع مقدس تا چه ميزان حق ورود به مرزهاي مميزي را دارد.
اكبرنبوي منتقد و كارشناس سينمايي در اين خصوص گفت: ما به طور حتم به هر نوع مقاومت و كشوري كه در برابر تجاوز مي ايستد احترام مي گذاريم اما جنس مقاومت مردم ايران متفاوت از مقاومت ساير كشورهاست.

وي افزود: دفاع مردم از يك سرزمين، تاريخ، فرهنگ، آيين و تركيب اينهاست كه آن دفاع را مقدس مي كند و ساير آثاري كه درباره آن ساخته مي شود را سينماي مقاومت نامگذاري مي كنيم.
شيخ طادي در اين خصوص در ادامه افزود: مميزي در سينماي دفاع مقدس وجود ندارد بلكه سليقه اي است من درگير تعدد سليقه ام و اگر مميزي وجود داشت تكليف ما فيلمسازان مشخص بود.
نبوي در ادامه عنوان كرد: مميزي وجود دارد اما اين سليقه ها هستند كه به ميدان آمده و مميزي مي كنند، مميزي ها بايد در چهارچوب مشخصي باشد و تا زماني كه سينماي دفاع مقدس چهارچوب نداشته باشد اين مشكلات وجود دارد.
وي بيان كرد: سينما قانون ندارد به همين دليل با تغيير مديريت سليقه اعمال مي شود مدعيان سينماي دفاع مقدس بيشتر از سينماي عادي هستند كه وجود اين مسئله از آسيب هاي اين سينماست.
فراستي در ادامه اظهار داشت: ما مميزي مشخص و روشني نداريم فيلمسازان هيچ زماني تماميت ارضي اين ملت را خدشه دار نمي كنند واقعيت اين است كه به ما حمله شد و در اين حمله ناجوانمردانه در مورد زنان ما هر كار غير اخلاقي انجام دادند و حال چرا با گذشت بيست سال نبايد اين موضوع را در فيلم هايمان نشان دهيم اين مطلب بوي ضد جنگ نمي دهد و عملا ضد دفاع نيست.
شيخ طادي در ادامه تصريح كرد: در شوراها مجموعه سليقه ها حاكم است نه قوانين و در صورت وجود قانون ،سليقه نمي تواند حاكم شود.
وي ادامه داد: نظام سرمايه بر اساس سليقه، مميزي نرم را حاكم مي كند و زماني كه نظام سرمايه حاكم و محوري شود كرامت دفاع مقدس را پايين مي آورند و بدترين زمان اكران را به آن اثر مي دهند.
وي عنوان كرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بايد قانون مميزي داشته باشد و هر فيلم سازي براساس آن چهارچوب ها و خط قرمزي ها، در زمينه دفاع ملت و هشت سال دفاع مقدس فيلم  بسازد.
نبوي اظهار داشت: خطر بزرگي است كه ما، حوزه فرهنگ را به چرتكه هاي اقتصادي كوچه و بازار آلوده مي كنيم ارزش افزوده در حوزه فرهنگ و هنر با كميت هاي ادبي قابل مقايسه نيست و بايد آن را از دل خود فرهنگ بيرون بكشيد.
وي تصريح كرد: وقتي زندگي بزرگان تاريخ اين سرزمين را مطالعه مي كنيم به فردوسي نويسنده شاهنامه مي رسيم كه يك اثر فرهنگي برجاي گذاشت ارزش افزوده شاهنامه قابل محاسبه نيست فيلم هاي خوب دفاع مقدس در اين زمان فروش نمي كند و اين گونه آثار در طول زمان خودش را نشان مي دهد.
وي خاطر نشان كرد: نبايداثر فرهنگي را در يك زمان محدود، زنداني كنيم و بر اساس آن حكم زنداني شدن در زمان محدود، چرتكه بيندازيم./ي2
برچسب ها: نبوی ، برنامه ، سینمایی ، هفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار