وزرای خارجه کشورهای عضو گروه 1+5 روز پنج شنبه 6 مهر 1391 (27 سپتامبر 2012) در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با یکدیگر دیدار کردند.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، وزرای خارجه کشورهای عضو گروه 1+5 روز پنج شنبه 6 مهر 1391 (27 سپتامبر 2012) در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با یکدیگر دیدار کردند.

کاترین اشتون، مذاکره کننده ارشد کشورهای غربی با ایران پس از پایان این نشست با صدور بیانیه ای اعلام کرد وزرای خارجه خواهان آن شده اند که ایران هر چه سریع تر یک گام فوری برای اعتماد سازی بردارد.

متن اظهارات اشتون چنین است:

«این دیدار به منظور در جریان قرار دادن 1+5 از تماس های اخیری که هفته گذشته با آقای جلیلی مذاکره کننده ارشد ایرانیان در استانبول داشتم، صورت گرفت. همانطوری که می دانید این تماس ها بخشی از مذاکرات رایجی هستند که ما انجام می دهیم. ما به مدت طولانی همزمان با بررسی موضوع هسته ای ایران درباره ضرورت اتخاذ اقدامی فوری از سوی آن کشور گفت وگو کردیم. پس از دیداری که الان صورت گرفت باز هم با ایران تماس می گیرم تا به این روند ادامه دهم».

لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه پس از این نشست اعلام کرد که اضای گروه 1+5 در مقابل ایران متحد هستند.

وی گفته است: «1+5 در زمینه وارد آوردن فشار به ایران برای حل مسئله برنامه اتمی تهران با هم متحد هستند. مهمترین حرف ما اتحاد و اتخاذ سیاست مشترک افزایش فشارها علیه تهران است. گروه 1+5 یک در زمینه افزایش فشار، اتحاد و صراحت کاملا با هم متحد هستند».

یانگ جی چی وزر خارجه چین نیز پس از این نشست خواهان از سر گیری فوری مذاکرات میان ایران و 1+5شده است.

وی گفته است: ««مسئله هسته ای ایران به مرحله ای حیاتی جدید رسیده است. طرف های مربوط باید به (دستیابی به) راه حلی دیپلماتیک متعهد باقی بمانند و هر چه زودتر، دور تازه گفت وگوها را آغاز کنند».

هیلاری کلینتون وزیر خارجه امریکا پس از این نشست اظهارنظری نکرد، اما یک مقام ناشناس امریکایی پس از این دیدار به خبرنگاران گفته است که به زودی مذاکرات بین ایران و 1+5 از سر گرفته خواهد شد.

یک مقام بلندپایه آمریکایی اعلام کرد: «گروه 1+5 یک احتمالا «در مقطعی»، به چهارمین دور گفت وگوها با ایران باز خواهد گشت. فکر می کنم ما نخست باید برخی کارهای دیگر انجام دهیم. به همین علت، من انتظار ندارم این اتفاق فورا بیافتد ولی امیدوار هستم که ما در آینده ای نه چندان دور به این نقطه برسیم. ما باید مطمئن شویم که نمی خواهیم فقط به صرف گفت وگو، گفت وگو کنیم و برخی دلایل است که ما باور داریم آنها به نقطه ای از جدیت خواهند رسید ولی ما قدم به قدم، این (جدی بودن ایران) را امتحان خواهیم کرد».

اظهارات اشتون درباره ضرورت برداشته شدن یک گام فوری از سوی ایران، اشاره به درخواست همیشگی گروه 1+5 از ایران از مذاکرات استانبول 2 به این سو است، که خواهان برداشتن یک گام اعتماد ساز از سوی ایران به طور فوری می شود تا زمینه لازم برای تدام مذاکرات در چارچوب یک الگوی گام به گام و مبتنی برعمل متقابل فراهم شود.

گروه 1+5 در بغداد از ایران خواست بست های از اقدامات شامل توقف، تعطیلی و انتقال (توقف غنی سازی 20 درصد، تعطیلی فردو و انتقال مواد 20 درصد به خارج از کشور) را به عنوان گام اعتماد ساز اولیه بپذیرد.

این گروه در مسکو اعلام کرد، آماده است نظر خود را تعطیل کرده و به جای 3 درخواست، یکی از آنها –به انتخاب ایران- را به عنوان گام اعتماد ساز لازم برای شروع فرآیند بپذیرد.

متقابلا ایران در بسته ای که در مسکو اارائه شد گام هایی را که می تواند بردارد به همراه ما به ازای درخواستی مشخص کرد.

در عین حال به نظر می رسد، پس از بن بست در مذاکرات مسکو اکنون گروه 1+5 خواهان گشودن این بن بست است.

منبع: پایگاه مطالعات استراتژیک برنامه هسته‌ای ایران


انتهاي پيام/

برچسب ها: اشتون ، ایران ، هسته ای
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
دلشاد
۲۱:۰۷ ۰۷ مهر ۱۳۹۱
برنامه ی خوبی است
آخرین اخبار