با اینكه خیلی كوچك است ولی سریعتر از حد معمول نفس می كشد، بعضی وقت ها موقع شیر خوردن لب هایش آبی می شود، این تغییر سرعت تنفس می تواند نشانه این باشد كه ریه ها بخاطر یك نقص قلبی دچار احتقان شده اند

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران سمنان بیماری‌های قلبی - عروقی نخستین علت مرگ در دنیا هستند. طبق پیش‌بینی سازمان جهانی بهداشت سالانه بیش از 17 میلیون نفر در دنیا به علت بیماری قلبی عروقی می میرند و این تعداد 30 درصد كل مرگ ها را شامل می شود.

با توجه به رشد فزاینده بیماری های قلبی این رقم تا سال 2030 به 23 میلیون نفر خواهد رسید.

تعدادی از كودكان از بدو تولد به ناراحتی‏های دریچه‏ و نقص مادرزادی قلب مبتلا هستند، شیوع این نوع ناراحتی های قلبی هشت مورد در هر هزار تولد است. این نقایص ممكن است از یك نقص ساده در دیواره دهلیزی تا یك نقص پیچیده شریانی باشد.

گاهی هم پس از گلودردهای مربوط به میكروب‏هایی چون استرپتوكوك، كودك دچار ضایعاتی در دریچه‏های قلب می‏شود كه به آن رماتیسم قلبی می‏گویند.

به هر حال باید توجه داشت معمولا تشخیص بیماری های قلبی عروقی در كودكان دشوارتر از بزرگسالان است. زیرا بزرگسالان به راحتی از تنگی نفس یا درد در قفسه سینه شكایت می كنند ولی نوزاد باید منتظر بماند تا والدین یا پزشكش وجود این مشكل را تشخیص دهند.

دكتر 'آزاده علیفر' متخصص اطفال با بیان اینكه تنگی تنفس سریع گاهی از بدو تولد با نوزاد وجود دارد و گاهی بین یك تا سه ماهگی بروز می كند گفت: اگر نوزاد دارای علائمی مثل تنگی نفس به خصوص موقع شیر خوردن و گریه كردن، خستگی و تعرق زیاد در زمان شیر خوردن، سیانوز (آبی شدن) لب ها و ناخن ها و رشد ضعیف بخصوص كند شدن افزایش وزن باشد خانواده باید با متخصص كودك مشورت و روند درمانی نوزاد را آغاز كنند.

این پزشك افزود: با این همه والدین نباید با هر مساله ای كه موقع شیر دادن و تغذیه به نوزاد پیش آمد فكر كنند این مشكل بخاطر بیماری قلبی پدید آمده ولی باید در این باره كاملا دقت كنند و نشانه ها را در صورت تكرار به پزشك متخصص اطلاع دهند.

علیفر درباره بیماری های قلبی در سایر كودكان نیز گفت: در كودكان بزرگتر درد قفسه سینه یا تنگی نفس پس از ورزش یا شروع ناگهانی تپش قلب باید جدی گرفته شود و این مشكل با متخصصان در میان گذاشته شود.

وی با تاكید بر اینكه نحوه تغذیه از كودكی بر سلامت قلب تاثیر می گذارد گفت: والدین باید به كودكان خود خوردن غذای متعادل را بیاموزند و از پر خوری آنها جلوگیری كنند.

هر چند مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی، بیشتر در مردان مشاهده می‌شود اما همه زنان و مردان بزرگسال در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. با توجه به اینكه یكی از تاكیدات روز جهانی قلب در سال 2012، سلامت قلب زنان است، دانشمندان یكی از عوامل مهم بروز بیماری های قلبی در زنان را شغل های پر استرس اعلام كردند.

نتیجه این تحقیق كه توسط محققان دانماركی انجام شده و مورد تائید سازمان جهانی بهداشت نیز قرار گرفت نشان داد: زنانی كه در مشاغل با استرس زیاد مشغول به كارند با احتمال 25 درصد بیش‌ از سایرین به بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند.

علاوه بر مساله تغذیه، اضافه وزن و فشارهای روانی، سایر عواملی كه سبب بیماری قلبی می‌شوند شامل فشار خون بالا، كلسترول خون بالا، قند خون بالا، مصرف سیگار، كم تحركی و مصرف كم میوه و سبزی است.

به عنوان مثال احتمال بروز حمله قلبی در یك فرد سیگاری 70 درصد بیشتر از یك فرد غیر سیگاری است یا 22 درصد علت بیماری های قلبی به دلیل كم تحركی است و یا 21 درصد حمله های قلبی به علت اضافه وزن اتفاق می افتد.

پزشكان بر این عقیده اند كه با كنترل عوامل خطر اصلی كه شامل مصرف دخانیات، رژیم غذایی ناسالم و كم تحركی است، می‌توان از 80 درصد این مرگ‌های زودرس جلوگیری كرد.

'محمود محمدی' كارشناس بهداشت با بیان اینكه كاهش مصرف كربو هیدرات ها از احتمال حمله قلبی می كاهد افزود: اختصاص روزانه 20 تا 30 دقیقه به اجرای ورزش های سبك، انجام معاینه های دوره ای و مهمتر از همه اینها كاهش استرس خطر بروز حمله قلبی را كاهش می دهد زیرا قلب هم مثل سایر اعضای بدن احتیاج به استراحت دارد. خسته كردن قلب با كار زیاد، استرس و ناراحتی‏های عصبی، فعالیت‏های جسمی و فكری و حتی ورزش ‏های سنگین و طولانی، قلب را به طرف بیماری سوق می‏دهد.

آخرین یك شنبه ماه سپتامبر هر سال به عنوان روز جهانی قلب نامگذاری شده و شعار امسال این روز، 'قلبی سالم، خانه ای سالم، دنیایی سالم' با تاكید بر سلامت قلب زنان و كودكان است./س
برچسب ها: قلب ، ناارام ، عضو بدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.