رئيس مركز جذب و آزمون قوه قضائيه گفت: ضرايب آزمون دانشگاهيان و حوزوي‌ها متفاوت است و اين آزمون به صورت متمرکز نخواهد بود و در شهرهاي مختلف ( تهران، قم، اصفهان، تبريز و مشهد) و احتمالا شهرهاي ديگر نيز برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، عليرضا عالي پناه، رئيس مرکز جذب و آزمون قوه قضاييه در نشست خبري با موضوع ثبت نام آزمون تصدي امر قضا در رابطه با نحوه پذيرش و کيفيت سوالات براي برگزاري آزمون قضات طي 25 آبان ماه  جاري اظهار داشت: ثبت نام داوطلبان جذب اختصاصي آغاز و در مجموع 4 هزار و 500 نفر ثبت نام كرده اند و حدود هزار نفر آنها فاقد شرايط تشخيص داده شدند که اطلاع رساني‌هاي لازم نيز به اين اشخاص صورت گرفته است.

وي ادامه داد: تعدادي از اين متقاضيان آقا و تعدادي نيز خانم‌هاي دانشگاهي بودند که در موجموع حدود 2 هزار و 876 نفر با تحصيلات دانشگاهي و 586 نفر نيز از فارغ التحصيلان حوزوي بوده‌اند.

عالي پناه با اشاره به تفکيک جنسيتي صورت گرفته در آزمون قضا، گفت: 55 درصد آقايان و 45 درصد خانم‌ها بوده‌اند و حدود 500 نفر نيز مصاحبه شوندگان را تشکيل مي‌دادند.

وي با بيان اينکه بالاترين آمار ثبت نام مربوط به روز دوم بوده است، تصريح کرد: در روز دوم ثبت نام حدود 283 نفر پذيرش و دو هزار و 230 نفر نيز زمان مصاحبه را دريافت کرده بودند که تمامي اين اطلاع رساني‌ها با ارسال پيامک به متقاضيان صورت گرفته بود.

رئيس مركز جذب و آزمون قوه قضاييه در ادامه افزود: از آغاز ثبت نام جذب عمومي در تاريخ سوم مهرماه تا کنون حدود 13 هزار نفر متقاضي داشته‌ايم و روند ثبت نام آزمون کتبي در روند ثبت نام آزمون اختصاصي تاثير بسزايي داشته که حدود 600 نفر تا به امروز جذب آزمون اختصاصي شده‌اند.

وي با اشاره به تعداد جذب متقاضيان اعم از عمومي و خصوصي، تصريح كرد: قبول شدگان و همچنين مصاحبه شوندگان در اين فاصله زماني يعني از تابستان سال گذشته که روند جذب متقاضيان اعم از عمومي و  خصوصي در حال پيگيري بوده حدود چهار هزار نفر بوده اند كه مصاحبه در مورد آنها صورت گرفته که 1500 نفر نيز موفق به احراز نمره قبولي شده‌اند.

عالي پناه با بيان اينکه روند آزمون ثبت نام عمومي روبه اتمام است خاطر نشان کرد: از سوم تا دهم مهرماه پيش بيني شده بود که در ساعت 24 فردا يعني 10مهرماه  اتمام ثبت نام صورت بگيرد و  تمديد مجدد آن بستگي به پاسخگو نبودن سيستم ثبت نام براي متقاضيان دارد، به اين معنا که اگر مطلع شويم متقاضيان موفق به ثبت نام در اين آزمون نشده‌اند قطعا زمان ثبت نام را تمديد خواهيم کرد.

وي ادامه داد: قوه قضاييه براي جذب نخبگان ذدر اين دوره تمام تلاش خود را معطوف كرده و روند ثبت نام و آزمون‌ها را براي متقاضيان شفاف سازي كرده‌ايم و کل روند ثبت نام و آزمون در يک اتاق شيشه‌اي برگزار مي‌شود.

رئيس مرکز جذب آزمون قوه قضاييه با تاکيد بر اينکه تمام تلاش خود را بر روي تخصصي شدن آزمون‌ها داشته‌ايم افزود: کيفيت سوالات و آزمون‌ها براي ما حائز اهميت بوده و سعي کرده‌ايم که نظارت دقيقي را بر اين سيستم داشته باشيم.

وي با اشاره به همکاري سازمان سنجش در نحوه ثبت نام و برگزاري آزمون قضات خاطر نشان کرد: سازمان سنجش‌همواره در اين زمينه با قوه قضاييه همراهي كرده و اولين تجربه محسوب مي‌شود اميدواريم که مقرون به صرفه برگزار شود.

عالي پناه ادامه داد: طبق همان روند عمومي در سازمان سنجش سوالات طراحي و بايد گفته شود که پخش اين سوالات متوسط و روبه بالا در نظر گرفته و مواد امتحان فقط تخصصي است و شامل دروسي چون: حقوق مدني، آيين دادرسي  کيفري، حقوق جزاي اختصاصي- عمومي، حقوق اساسي، فقه و اصول خواهد بود.

وي با بيان اينکه ضرايب آزمون دانشگاهيان و حوزوي‌ها متفاوت است افزود: اين آزمون به صورت متمرکز نخواهد بود و در شهرهاي مختلف ( تهران، قم، اصفهان، تبريز و مشهد) و احتمالا شهرهاي ديگر نيز برگزار خواهد شد.

عالي پناه با اشاره به علت اينکه چرا شرايط سني کارکنان دستگاه قضايي روبه کاهش است، تصريح کرد: کاهش شرايط سني تنها مربوط به کارکنان دستگاه قضايي نمي‌شود و کساني که ثبت نام مي‌کنند بايد 36 سال تمام که البته براي فارغ التحصيلان ارشد دو سال و براي فارغ التحصيلان در زمينه دکترا چهار سال اضافه مي‌شود و هيچ گاه عددي که به سن 36 سال اضافه مي‌شود بيشتر از چهار سال نخواهد بود.

رئيس مركز جذب و آزمون قوه قضاييه خاطرنشان كرد: آزمون براي متقاضيان فعاليت در شوراي حل اختلاف در تاريخ 24 شهريورماه جاري برگزار شد که قرار است 500 نفر از اين متقاضيان جذب شوند که البته خانم و آقا بودن آنها مشخص نيست.

"انتهاي پيام"/پ3

برچسب ها: قوه ، قضاییه ، آزمون ، ثبت نام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار