با توجه به اينکه در روزهاي اخير اسپانيا چهره شکننده‌تري از خود ارائه کرده است و فشار بازارها همچنان ادامه دارد، بعيد نيست اين کشور چهارمين کشور اتحاديه اروپا باشد که بزودي مشمول طرح نجات شود.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران  ؛ تظاهرات بر ضد تدابير رياضتي، کسر بودجه بيشتر از پيش بيني به رغم بودجه‌اي رياضتي  واعلام انتخابات زودهنگام در کاتالونيا که ممکن است به استقلال منجر شود،وضعيت اين کشور را شکننده‌تر کرده است.افزون بر اين اسپانيا با خطر سقوط  اعتبار اقتصادي توسط موسسه موديز رو به روست که بزودي در باره آن تصميم‌گيري خواهد شد.

با توجه به اين که اوضاع اسپانيا در دستور جلسه نشست هشتم اکتبر کشورهاي عضو ناحيه يورو و نشست هجدهم و نوزدهم سران اتحاديه اروپا قرار دارد، اين روند شکنندگي تشديد هم مي‌شود.

پس از ايرلند،يونان و پرتغال، اسپانيا چهارمين اقتصاد ناحيه يورو هم ديگر نمي‌تواند به تنهايي خود را تامين مالي کند و سرمايه گذاران به توان اقتصادي اين کشور بشدت ترديد دارند.اين کشور روز پنجشنبه با آزمومي ديگر رو‌به‌رو خواهد شد. اسپانيا در اين روز تلاش خواهد کرد اوراق قرضه دو ساله، سه ساله و پنج ساله بفروشد در همين حال بانک مرکزي اروپا که موسسه‌اي کليدي در حل مشکل اسپانيا است، نشست ماهانه خود را در اسلوني برگزار خواهد کرد.

بانک مرکزي اروپا اوايل سپتامبر با اعلام تدابير حمايتي از کشورهاي درگير بحران بدهي منطقه، از طريق خريد اوراق قرضه، بازارها را آرام کرد اما اکنون تنش به بازارها بازگشته و اسپانيا با بالا رفتن هزينه استقراض، هزينه آن را مي‌پردازد. سرمايه گذاران در باره توسل اسپانيا به صندوق‌هاي کمک اروپايي ترديد دارند و بي صبرانه منتظر تصميم دولت اسپانيا در اين خصوص هستند.

به نظر مي‌رسد دولت اسپانيا بالاخره چنين احتمالي را پذيرفته است اما هنوز در باره شرايط سختي که در ازاي دريافت کمک برايش تحميل خواهد شد، شک دارد.بازار اميدوار است بانک مرکزي اروپا درنشست روز پنجشنبه بطور شفاف برنامه حمايتي خود را ارائه کند.

مادريد اين هفته با ارائه بودجه‌اي رياضتي براي صرفه‌جويي سي و نه ميليارد يورويي و طرحي با چهل و سه مورد اصلاح براي  مذاکره با بروکسل، احتمال درخواست کمک از اروپا را تقويت کرد.
اسپانيا روز جمعه با اعلام اين که بانک‌هايش فقط به حدود چهل ميليارد يورو کمک ناحيه يورو نياز دارند يک مرحله ديگر به درخواست کمک نزديک‌تر شد. اين مبلغ بسيار کمتر از يکصد ميلياردي است که ماه ژوئن وعده داده شده بود و به همين علت اعلام اين ميزان نياز موجب خرسندي گروه کشورهاي ناحيه يورو و صندوق بين المللي پول شد.

ماريانو راخوي نخست وزير اسپانيا روز دوشنبه در مادريد با اولي رن کميسر امور اقتصادي اتحاديه اروپا ديدار مي‌کند.

واکنش بازار در اين روز، نشان خواهد داد آيا اين کشور اطمينان سرمايه گذاران را جلب کرده است يا نه. اما اين سرمايه گذاران به جاهاي ديگر هم چشم دارند.كريگ ارلام ،يكي از تحليگران اقتصادي مي‌گويد مرحله بعد درخواست نجات اسپانيا است که به نظر مي‌رسد اجتناب ناپذير شده است.

به اعتقاد شرکت ماني کورپ ،از نظر سرمايه گذاران بودجه اسپانيا و اصلاحاتي که در آن آمده گامي ديگر به سوي درخواست طرح نجات است طرحي که به گفته آنها مشکلات اسپانيا و ناحيه يورو را حل خواهد کرد. 

بر اساس تازه‌ترين آمارهايي که انتشار يافته و به آشوب‌ها دراين کشور دامن زده است، وضعيت بانک‌ها که تاکنون ميلياردها يورو از خزانه دولتي کمک دريافت کرده‌اند در سال دوهزار و دوازده بدتر شده و بدهي دولتي اسپانيا به هشتاد و پنج  و سه دهم درصد توليد ناخالص داخلي و کسري بودجه به هفت و چهار دهم توليد ناخالص داخلي رسيده که فراتر از شش و سه دهم وعده داده شده به اروپا است.بر اساس اعلام بانک مرکزي اسپانيا  توليد ناخالص داخلي درسه ماهه سوم امسال با روندي قابل ملاحظه بازهم کاهش يافته است.

معترضان اسپانيايي به ادامه تظاهرات در مادريد عليه سياستهاي رياضت اقتصادي دولت اين کشور اصرار دارند. در سومين تظاهرات در يک هفته گذشته در مادريد هزاران نفر در تظاهرات جديد در پايتخت اسپانيا براي درخواست استعفاي دولت و توقف سياستهاي رياضت اقتصادي تظاهرات کردند.


برچسب ها: بحران ، اسپانیا ، وخامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار