حج تطهیر وجود در اقیانوس هستی است شرک ستیزی و وحدت جویی است ،پالایش وجود و شست و شوی جان و روان در باران رحمت الهی است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، وبلاگ صاعقه نیوز در آخرین یادداشت خود به بررسی برخی نکات در مورد حج پرداخت و نوشت:

حج گردهمائی زائرین خانه خدا با رنگ و زبان ها و فرهنگ های مختلف که در کنار هم با جامه ای سفید و یک رنگ ندای لا اله الا الله را طنین انداز می کنند و مانند دریایی مواج گرد خانه خدا می گردند پس زائر خانه خدا باید تلاش کند بیشترین بهره را از آن نصیب خود کند چون بنا به روایات ثواب زیارت خانه خدا تا زمانی که زائر مرتکب گناه نشود ادامه خواهد داشت و از آن بهره مند خواهد بود و حج بهترین جا برای ارتباط با صاحب خانه است .

حج تطهیر وجود در اقیانوس هستی است شرک ستیزی و وحدت جویی است ،پالایش وجود و شست و شوی جان و روان در باران رحمت الهی است و گسستن زنجیرهای وابستگی ؛اگر به احکام حج خوب توجه کنیم حج پالایش نفس از همه آسیب های روانی و اجتماعی و غلبه بر کشش های نفسانی است و حاجی کسی است که هواهای نفسانی کنار گذاشته و خودنمائی و برتری جویی ندارد و عبدی صالح و آزاده ،حلیم و امین در خانه و اجتماع است .

حاجی مظهر مقاومت در برابر طوفان های سرکش نفس ،تفسیر صداقت ،تجسم گذشت و تجلی صفا و مروت است و مهمترین دست آورد حج شناساندن معارف بلند شیعه به مسلمانان و صدوراسلام به جهان به جای اعمال ظاهری و بدون روح و تزریق این فضای معنوی حاصله از حج به بدنه جامعه خودمان در بازگشت حجاج از مکه است.

نکات قابل توجه حج

طواف : هنگام طواف به اطرافیان خود فشار نیاورید. اگر چیزی از دست‌تان افتاد، برای برداشتن آن به خودتان زحمت ندهید، چون ممکن است سر خودتان هم بلایی بیاید.

سعی صفا و مروه : در سعی صفا و مروه، باید هروله کنید، یعنی چیزی بین راه رفتن و دویدن. پس بی‌خود هُل نزنید. احتیاط باعث می‌شود پایتان در این راهروهای سنگ‌فرش‌شده پیچ نخورد، مشکلی که گاهی تا نزدیک به 200 نفر از حاجیان ایرانی را گرفتار خود کرده است.

پیاده تا جمرات: درست است که گفته‌اند اینجا وادی مقدس است و «فاخلع نعلیک»، اما برای این مرحله که چیزی حدود 6 تا 7 کیلومتر را باید پیاده بروید، دمپایی و کفش مناسبی همراه‌تان باشد که کف صاف نداشته باشد که لیز بخورید و راه رفتن با آن هم راحت باشد. در ضمن طوری نباشد که در آن عرق کنید.
کوهی سر در آسمان

مکه شهر کوه‌ها و صخره‌هاست. به همین خاطر جا به جای آن را می‌بینی که بین دو تا کوچه هم، پله برقی گذاشته‌اند.

به حاجیان مسن یا آنها که عادت به استفاده از این پله‌ها را ندارند،‌ توصیه می‌کنیم موقع استفاده حواس‌شان را خوب جمع کنند، چون هر سال، تعدادی از حاجیان، موقع استفاده از این پله‌ها دچار سانحه شده اند.

اگر این توفیق نصیب‌تان شد که به زیارت اولین تجلی وحی، یعنی غار حرا بروید، هول نشوید و دست و پای‌تان را گم نکنید. بالا رفتن از این کوه، کار هر کسی نیست. احتمال سقوط از کوه، به هر حال وجود دارد، همان طور که در سال‌های گذشته، هم برای زائران ایرانی و هم برای زائران کشورهای دیگر این اتفاق افتاده است.

کفش مناسب بپوشید تا سُر نخورید و حواستان باشد که پای‌تان را کجا می‌گذارید. مراقب ریزش سنگ هم از زیر پایتان باشید، چون احتمالا روی سر زائر پایین‌دست‌تان خواهد خورد.
سفره‌های آسمانی

چه کسی گفته که اینجا فقط باید به فکر خوراک معنوی بود و دیگر اهمیت ندارد چه خوردی و چه نخوردی؟ در این سفر، به خصوص کسانی که بیماری خاصی دارند، باید مراقب غذا خوردن‌شان باشند. کاروان‌های ایرانی، آشپزخانه‌های مرکزی و خاص خود را دارند و طبق گفته مسئولان بهداشتی حج، همه ساله از متخصصان تغذیه دعوت می‌شود تا برنامه غذایی سالمی را برای حاجیان تهیه کنند.

همچنین آشپزخانه‌ها موظفند برای افرادی که بیماری خاص دارند، طبق دستور پزشک و کارشناس تغذیه، غذای رژیمی خاص تهیه کنند، مثل دیابتی‌ها، کسانی که چربی یا فشار خون بالا یا مشکل کلیوی دارند.

اگر شما هم از این دسته هستید، هم از این امکانات استفاده کنید و هم خودتان مراقب این که چه چیزی باید بخورید و چه چیزی نخورید، باشید، چون بیشتر از این که کسی به فکر برنامه‌ریزی برای تغذیه شما باشد، این خود شما هستید که باید رعایت پرهیزهای غذایی‌تان را بکنید.
حادثه خبر نمی‌کند

حوادث زیادی در سال‌های اخیر در عربستان و در ایام پُرازدحام حج تمتع اتفاق افتاده که بعضی از آنها را همه به یاد داریم، مثلا چند سال پیش، در رمی جمرات، 244 نفر زیر دست و پا ماندند و جان خودشان را از دست دادند.
سنگ کوچک برای رمی جمرات

البته با ساخت و سازهایی که در محدوده منازل شیطان انجام شده، و 2 طبقه شدن آن، احتمال این ازدحام بیش از حد، تا حدود زیادی از بین رفته، اما بیشتر از همه خودتان باید مراقب زیر دست و پا نماندن باشید.

سنگ‌هایی را هم که برای پرتاب کردن به سمت شیطان انتخاب می‌کنید، برای سلامت حاجیان دیگر مهم است؛

مثلا فرض کنید این سنگ احتمال دارد به سر حاجی دیگری بخورد، طوری که گاهی گزارش شده تا 375 سنگ، اشتباهی، فقط به سر حاجیان ایرانی خورده!
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.