قائم مقام بنیاد بازیهای رایانه ای:

نبود سیستم توزیع مناسب بازی های ایرانی را باور نداریم

بسیاری از بازی سازان ایرانی از ضعف های موجود در توزیع بازیهای رایانه ای حتی در شهرهای بزرگ گله مندند اما مسئولان بنیاد زیر بار این حرف نمی روند.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ ساخت بازیهای رایانه ای ایرانی در سالهای اخیر به قدری رشد داشته که کشورهای اروپایی مانند فرانسه و آلمان ضمن اذعان به این پیشرفت، پیش بینی کرده اند که ایران در آینده نه چندان دور با ساخت بازیهای جذاب و باکیفیت می تواند بازار را به تسخیر خود درآورد.

اما بازیهای ایرانی علی رغم داشتن ایده های خلاقانه و کیفیت بالا، چندان هم در بازار داخلی موفق نمی شوند و در برخی از موارد آمار فروش این محصولات حتی هزینه ساخت بازی را نیز برای تولیدکنندگان تأمین نمی کنند.

علی بخشی، مدیر عامل و مدیر پروژه بازی رایانه ای هنر سرعت در این خصوص به خبرنگارفناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران گفت: متأسفانه هنوز در شهرهای بزرگ ایران مانند مشهد سیستم مناسبی برای توزیع محصولات فرهنگی وجود ندارد و بازیهای رایانه ای به موقع به دست مخاطبان نمی رسد.

وی ادامه داد: نبود قانون کپی رایت در کشور از عوامل دیگری است که به صنعت بازی سازی رایانه ای ضربه زده و انگیزه ادامه کار را از تولیدکنندگان می گیرد.

بنابر این گزارش، بازیهای رایانه ای در جهان بر اساس سطوح مختلف کیفیت قیمت گذاری می شوند و علاوه بر بازیهای درجه یک، گیم های کوچک و ساده تر نیز توانایی رقابت در بازار را دارند و فروش این محصولات خود باعث ایجاد انگیزه و نیز سودآوری اقتصادی و پیشرفت شرکت های کوچک بازی سازی می شود.

مدیر پروژه بازی رایانه ای هنر سرعت افزود: در راستای نبود قانون کپی رایت در ایران، بهترین بازی های خارجی به صورت قفل شکسته و با کمترین قیمت در بازار فروخته می شوند و در این شرایط تولیدکننده داخلی هر قدر که قیمت محصول خود را کاهش دهد باز هم توان رقابت با بازیهای خارجی را نداشته و متضرر خواهد شد.

سیاست های تشویقی بنیاد بازیهای رایانه ای برای توزیع بازیهای ایرانی

در ادامه محمد بیطرف، قائم مقام بنیاد ملی بازیهای رایانه ای ضمن رد این مطلب که سیستم توزیع بازیهای رایانه ای در ایران دچار ضعف است، اظهار داشت: ما معتقدیم که توزیع بازیهای رایانه ای در ایران بسیار قوی، پیچیده و مویرگی عمل می کند و بازتاب اندک بازی های رایانه ای ایرانی در بازار ناشی از عوامل دیگری است.

این گزارش حاکیست، مسئولان بنیاد ملی بازیهای رایانه ای نیز مشکل اصلی تولید کنندگان را نبود قانون کپی رایت در کشور می دانند و به همین منظور وزارت ارشاد اخیراً لایحه ای را در حوزه رعایت حق مالکیت فکری کرده و در پی انجام مقدمات اجرایی آن است، اما اینکه این پروژه چه زمانی به مرحله عملیاتی برسد و تا چه حد موفقیت آمیز باشد، مسئله ایست که باید منتظر بود و دید.

بیطرف با بیان اینکه بنیاد ملی بازیهای رایانه ای با استفاده از ابزارهای حمایتی و تطبیقی سعی در افزایش سهم بازیهای ایرانی در بازار دارد، گفت: راهکاری در نظر گرفته شده است تا هر شرکت توزیع کننده که یک بازی ایرانی را منتشر می کند بتواند از حمایت هولوگرامی بنیاد بهره مند شده و مجوز صدور بازیهای خارجی را راحتتر دریافت کند.

وی ادامه داد: اطلاع رسانی و پخش تیزر بازیهای رایانه ای از طریق رسانه ها، برگزاری جشنواره و نمایشگاه های مرتبط و استفاده از سیاست های تشویقی برای توزیع کنندگان از دیگر راهکارهای درنظر گرفته شده برای گسترش بازی های ایرانی در مارکت است.

قائم مقام بنیاد ملی بازیهای رایانه ای یادآور شد: بازی های رایانه ای خارجی فقط در صورت ویرایش، بومی شدن با فرهنگ ایرانی و دوبله شدن به زبان فارسی قادر به دریافت مجوز هستند.

اگرچه در سالهای اخیر حمایت های مالی قابل توجهی از بازی سازان صورت گرفته و برای حل مشکل قانون کپی رایت هم لوایح و قانون های زیادی بررسی و ارائه شده است، اما گویا این راهکارها چندان هم اثربخش نبوده و تولیدکنندگان نرم افزار ایرانی را هر روز بیشتر از گذشته در خطر سقوط و ورشکستگی قرار داده است.

امیدواریم مسئولان شورای عالی انفورماتیک کشور، وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی، سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران و همه سازمان ها و دستگاه های متولی در این حوزه هر چه زودتر با همگرایی و همکاری یکدیگر راه حلی بیاندیشند تا چرخهای این صنعت مهم و پرسود جهانی، در ایران هم به حرکت درآیند./ح

خبرنگار:سپیده خورشاهیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار