برخی کارشناسان در تهران می گویند کنترل سیر صعودی قیمت ارز ربط چندانی به تصمیم گیری های سیاست خارجی بویژه در حوزه برنامه هسته ای ندارد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، به دنبال افزایش شدید قیمت ارز در تهران، یک کارشناس به «ایران هسته ای» گفت: اقدامات جدیدی برای کنترل جنبه امنیتی موضوع در حال آغاز شدن است.

این کارشناس تاکید کرد: «یک جنبه از موضوع این است که گروهی از دلالان هر روز در بازار تهران ارز را به قیمتی می خرند و ساعتی بعد به قیمتی بالاتر می فروشند و به این ترتیب تا پایان روز قیمت ارز به میزان قابل توجه و البته غیر منطقی رشد می کند».

وی با اشاره به اینکه این موضوعی کاملا امنیتی است، گفت: «واضح است که اراده ای برای بالا بردن روزانه نرخ ارز از طریق دلالی وجود دارد که برخورد جدی با آن آغاز خواهد شد».

این کارشناس که با جزئیات موضوع آشناست، در عین حال این مسئله را بسیار پیچیده تر ازآن دانشت که بتوان آن را در یک موضوع خاص خلاصه کرد و گفت: «مسئله دوم این است که سال گذشته چیزی حدود 20 میلیارد دلار ارز از جانب بانک مرکزی وارد بازار شده است و این موضوع دقیقامشخص نیست که این ارز دقیقا در دست چه کسانی است».

این کارشناس ادامه داد: «به نظر می رسد که این ارز در اختیار افراد خاصی قراردارد و اکنون در حال فروختن آن در بازار به صورت قطره چکانی و به 3 برابر قیمت است. این افراد باید شناسایی شوند و روند عرضه کنترل شده از جانب آنها مدیریت شود».

این کارشناس در اداه با اشاره به اینکه «جنبه امنیتی اصلی ترین جنبه موضوع ارز نیست»، گفت: «موضوع دیگر این است که سیاست های ارزی دولت دقیقا چیست؟ بانک مرکزی و برخی نهادهای دیگر بزرگترین دارندگان ارز در کشور هستند و این مسئله در حال بررسی است که بهترین سیاست ارزی در حال حاضر که هم زمان با افزایش درآمدهای دولت منجر به افزایش لجام گسیخته قیمت ها نشود چیست».

این کارشناس سپس در این باره هشدار دارد که سیاستی از جانب آمریکا برای خالی کردن ذخیره ارزی ایران وجود دارد. وی گفت: «ارزیابی ما این است که یک طراحی جدی برای مجبور کردن نظام به خالی کردن ذخیره ارزی اش و ریختن آن در بازار وجود دارد. اگر دولت این کار را بکند عملا موجودی خود را که جایگرین کردن آن به سادگی گذشته نیست از دست می دهد و روزی که موجودی ارزی ایران از حدی پایین تر بیاید آغاز دور جدید فتنه های داخلی از سوی دشمن خواهد بود».

این کارشناس امنیتی در ادامه اظهارات داشت جنبه دیگر پروژه دشمن متقاعد کردن مردم به این است که ارزش ریال روز به روز در حال کاهش است و در نتیجه باید موجودی خود را به دلار یا چیز دیگری تبدیل کنند که ارزش آن از دست نرود».

وی نتیجه گرفت: «اگر دشمن بتواند این ذهنیت را در بین مردم تثبیت کند آن وقت شاهد رفتارهای هیجانی جدیدی از جانب مردم مانند هجوم به بانک ها و در خواست برای بیرون کشیدن موجودی خود با هدف تبدیل آن به دلار خواهیم بود که هم بانک ها را ورشکسته می کند و هم با فربه کردن شدید طرف تقاضا قیمت ارز را از این هم بالاتر می برد».

وی در پایان تاکید کرد: «اکنون آرامش مهم ترین نکته است. فضای ساخته شده یک فضای روانی است که بالاخره روزی تمام خواهد شد. مردم باید هر چه بیشتر از بازار ارز فاصله بگیرند و زندگی خود را به هیچ وجه به نوسانات آن گره نزنند».

این کارشناس گفت که تا کنون دشمن در هیجانی کردن رفتار مردم ناموفق بوده و اکثریت قریب به اتفاق ملت ایران به زندگی خود مشغولند.

منبع: ایران هسته ای

انتهای پیام/

پ2

برچسب ها: ارز ، آمریکا ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار