"قيدار" و ديگر آثار رضا اميرخاني به دليل داشتن ويژگي هاي رمان و داستان كمكي به تنه رنجور ادبيات داستاني ايران مي‌كند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران در نشست نقد و بررسي رمان "قيدار" اثر رضا اميرخاني كه عصر ديروز با حضور حجت الاسلام و المسلمين زائري كارشناس مذهبي، محمدرضا بايرامي منتقد، ابراهيم زاهدي مطلق منتقد و سيد احمد نادمي منتقد ادبي و رضا اميرخاني نويسنده كتاب در فرهنگسراي ارسباران برگزار شد، محمدرضا بايرامي در خصوص "قيدار" گفت: قيدار رماني است كه توانسته مخاطب عام و خاص را به خور جذب كند و در حقيقت هر كتابي كه از رضا اميرخاني چاپ مي شود به نوعي به تنه رنجور و خسته ادبيات ما اميد مي‌دهد و تيراژ بالاي كتاب هاي وي اميدوار كننده از جهت ترغيب مردم به مطالعه است.
وي ادامه داد: پيش از اميرخاني، محمود دولت آبادي با "كليدر" توانست حلقه اتصال مردم و منتقدان را برقرار كند يعني "كليدر" به گونه اي است كه مخاطب عام و خاص را جذب خود كند.
بايرامي گفت: رويكرد نوشتاري رضا اميرخاني هميشه مخاطب را به سمت خود كشيده و اين اتفاق در ادبيات ما و در وانفساي جامعه ادبي كشور كه كتاب به شي تزييني مبدل شده بسيار خوشايند است.
در ادامه نشست نقد و بررسي رمان "قيدار" حجت الاسلام و  المسلمين زائري، كارشناس مذهبي در خصوص توجه بحث جوانمردي در "قيدار" گفت: در جامعه كنوني كه در خيابان براي سلام بايد به دنبال كسي بگردي رمان "قيدار" اين داغ را تازه تر مي‌كند و در واقع ما در زمانه اي زندگي مي‌كنيم كه مردانگي را بايد در كتاب پيدا كنيم.
وي ادامه داد: علي رغم همه اين تلخي ها، وجود كساني مانند رضا اميرخاني كه توانسته اين جوانمردي ها را در رمان "قيدار" نشان دهد اتفاق اميدوار كننده اي است.
ابراهيم زاهدي مطلق در ادامه نشست افزود: داستان هاي رضا اميرخاني مانند پازلي است كه مخاطب را بر خود جذب مي‌كند و به دنبال تكه ديگر پازل مي كشاند و گويي داستان هاي وي با هم مرتبط هستند.
اين منتقد گفت: جوانمردي هاي "قيدار " هنوز هم هستند ولي شايد ما آن ها را نمي بينيم اما ما در دوره اي به سر مي‌بريم كه رفيق فروشي رايج شده و رضا اميرخاني اين ضرورت را به دليل ذات جوانمردي خود حس كرد و به نوشتن "قيدار" كه جرقه آن 4 سال پيش در ذهن وي خورد پرداخت.
سيد احمد نادمي در نشست نقد و بررسي رمان "قيدار" گفت: رمان "قيدار" روز آمدي از اشكال ادبي خودمان مانند فتوت نامه نويسي با درون مايه مدارا، كه مغفول مانده را به خوبي به تصوير كشيده است و در واقع ما به رضا اميرخاني نياز داريم تا با انتشار كتاب هايي در زمان خود پيامش را طوري بيان كند كه مردم به آن به عنوان آموزه نگاه در رفتارهاي اجتماعي خود استفاده كنند مانند "هامون" داريوش مهرجويي كه آموزه هايي ماندگار در خود داشت.
وي ادامه داد: اميرخاني تمام كاري كه مي‌شد براي جوانمردي كرد را انجام داد و "قيدار" در زماني كه زندگي ها ماشيني شده به احياي فتوت نامه نويسي پرداخته و به ما هشدار هايي كمك كننده براي رفتارهاي اجتماعي داده است.
اميرخاني در آخر گفت: هيچ كس به من نگفت بنويس و من آن گوش سميع را براي دريافت نداشتم آن چيزي كه جامعه فرهنگي و مسئولان فرهنگي مي‌خواستند اين كتاب نبود بلكه نابودي كلمه جوانمردي بود اما من بيش از 4 سال درگير اين كتاب بودم تا فتوت و جوانمردي را نشان دهم.
اميرخاني در خصوص واژه هاي ادبيات كوچه بازاري گفت: من بابت اين قسمت زحمت بسيار كشيدم و تحقيقات ميداني انجام دادم و همين موضوع كمك كرد تا اصطلاحات مهجور يا تكراري را بشناسم و به اصطلاحات خود ساخته رجوع كنم و اين پژوهش ها بسيار لازم است اما نه براي استفاده بلكه براي عدم استفاده./ي2

برچسب ها: قیدار ، امیرخانی ، نقد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار