اجراي سياست هاي رياضتي باعث افزايش اختلافات طبقاتي ميان فقرا و ثروتمندان در جوامع اروپايي شده است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  شبکه تلويزيوني راشا تودي ؛ پروفسور رابرت اسکيدلسکي، نويسنده و استاد اقتصاد سياسي در دانشگاه، درباره پيامدهاي سياست هاي رياضتي در منطقه يورو گفت، معمولاً اقشار فقير جامعه از سياست هاي رياضتي که باعث افزايش ماليات ها، گران تر شدن اجناس، کاهش بودجه هاي خدمات عمومي و تشديد بيکاري مي شود، بيشترين زيان را متحمل مي شوند. اين در حالي است که ثروتمندان جامعه در برابر اين ناملايمات اقتصادي به مراتب مصون تر مي مانند و نه تنها مي توانند ثروت هاي خود را حفظ کنند، بلکه بعضاً قادرند از شرايط بوجود آمده در جامعه براي افزايش سرمايه هاي خود بهره برداري کنند. همين مسئله باعث فقيرتر شدن اقشار آسيب پذير و ثروتمندتر شدن صاحبان سرمايه مي شود که در حقيقت منجر به افزايش اختلافات طبقاتي ميان فقرا و متمولان جامعه در کشورهاي اروپايي مي شود.

مردمي که تنها راه درآمدشان دستمزدهاي ماهانه از کارفرمايانشان است به علت افزايش قيمت ها با کاهش قدرت خريد خود مواجه شده اند. اين در حالي است که صاحبان صنايع و شرکت ها با گران تر شدن اجناس، صرفاً قيمت محصولات توليدي يا خدمات خود را بالا مي برند و لذا زيان چنداني نمي بينند و قدرت خريد خود را حفظ مي کنند.

اين اقتصاددان مشهور انگليسي افزود، سياست هاي رياضتي مثلاً در انگليس باعث نقض غرض شده است، زيرا هدف اصلي از اِعمال اينگونه سياست ها کاهش بدهي ها و کسري بودجه دولتي بوده است. اين در حالي است که سياست هاي رياضتي بر اقتصاد کشور فشار آورده و رشد اقتصادي را کند و کشور را وارد رکود اقتصادي مي کند.

در شرايط رکود اقتصادي درآمدهاي دولت کاهش مي يابد و لذا مجبور به استقراض بيشتر مي شود که نتيجه معکوس سياست هاي رياضتي است، زيرا بار ديگر بر بدهي هاي دولت و همچنين کسري بودجه آن افزوده خواهد شد.

وي تصريح کرد من در مقاله اي نوشته ام که يکي از کارهايي که دولت بهتر است انجام دهد، دادن يارانه هاي نقدي به مردم است، اما شرط آن بايد اين باشد که مردم حق نداشته باشند اين يارانه هاي نقدي را صرفاً ذخيره يا پس انداز کنند، بلکه مردم ملزم باشند از اين پول ها براي بازپرداخت بدهي هاي شخصي شان به بانک ها يا کارت هاي اعتباري استفاده کرده يا آن را براي خريد اقلام مورد نياز به مصرف برسانند، زيرا اين کار باعث افزايش تقاضا براي  اقلام مختلف و سرانجام منجر به تحريک فعاليت هاي اقتصادي در جامعه مي شود. مثلاً من پيشنهاد داده ام که دولت انگليس به تمامي خانوارهاي اين کشور يکصد پوند هديه کريسمس بدهد و زمان مصرف آن را محدود کند تا مردم نتوانند آن را پنهان يا ذخيره کنند، بلکه مجبور شوند آن را در بازارهاي انگليس مصرف کنند. همگان از گرفتن هديه کريسمس خوشحال مي شوند، و مردم به ندرت انتظار چنين هديه نقدي از سوي دولت دارند. 

اسکيدلسکي افزود، اگر سياست هاي رياضتي ديويد کامرون، نخست وزير انگليس بر همين منوال کنوني ادامه يابد و شاهد تغييرات اساسي در سياست هاي اقتصادي وي نباشيم، احتمال پيروزي وي در انتخابات بعدي در انگليس که دو سال ديگر برگزار مي شود، بسيار کم خواهد بود.
وي گفت، ما در انگليس و غرب جوامع مصرف گرايي داريم که در مصرف گرايي به حالتي ديوانه وار رسيده اند. لذا مردم بايد بيش از نياز خود کار کنند تا کالاها و اجناسي را بخرند که در حقيقت نيازي به آن ندارند. همين مسئله بسياري از مردم را وارد ورطه خطرناک استقراض، استفاده از کارت هاي اعتباري و بالا آوردن بدهي هاي فراوان کرده است. وي تأکيد کرد ماشين مصرف گرايي غرب با موتور تبليغات و پيام هاي بازرگاني به سرعت تمام به پيش مي رود که البته همين مشکلات را به دنبال داشته است.

وي افزود يکي ديگر از مشکلاتي که ما داريم اين است که برخي از افراد جامعه مشاغل فراوان با اضافه کاري زياد دارند و برخي ديگر اصلاً شغلي براي خود پيدا نمي کنند. لذا ما نياز داريم ساعات کاري را بهتر ميان مردم تقسيم کنيم که اکثريت مردم از شغل تمام وقت برخوردار باشند و مجبور به پذيرش مشاغل نيمه وقت يا بيکاري نشوند. اين تنها راه پيشرفت است، وگرنه ما همچنان به دور خود خواهيم چرخيد و در نتيجه ي آن بحران هاي بيشتري را در آينده شاهد خواهيم بود. 

برچسب ها: غرب ، اقتصاد ، فقیر ، ریاضت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار