ایران در جهت صادرات فناوری های هوا فضا پیشرفت قابل توجهی داشته به طوری که نسبت به سال گذشته 50 درصد صادرات آن افزایش یافته است.

منوچهر منطقی، رئیس سازمان صنایع هوایی فضایی ایران در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران گفت:  نرخ ارز بر روی همه صنایع تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم خود را می گذارد و در حوزه هوا فضا نیز نسبت به سایر محصولات کمی ملموس تر و بیشتر است.

وی افزود: ما فعالان حوزه هوا فضا با تلاش خود قصد داریم صادرات در این زمینه را توسعه داده و با این روند ارز آوری کشور را نیز افزایش دهیم.

منطقی میزان پیشرفت صادرات هوا فضا را نسبت به سال های گذشته دارای 50 درصد افزایش دانست و عنوان کرد: ما ایرانیان باید تامین جهانی را در دست گیریم و محصولات را به بالانس ارزی نزدیکتر کنیم.

وی در خصوص تحریم اظهار  داشت: تحریم ها بر روی روند کار و صادرات ما تاثیر موقت داشته اند و ما از زمان انقلاب تاکنون که با این تحریم ها مواجه بوده ایم آموخته ایم که چگونه از آن در جهت رشد و توسعه فناوری های کشور استفاده کنیم.

**تا امسال صادرات فناوری های فضایی 10 میلیارد دلار بوده است

منطقی افزود: صادرات فناوری های هوا فضایی که مربوط به تعمیرات بال گردها، هواپیماها زیر سامانه ها و محصولات بال گردها است تاکنون و امسال 10 میلیون دلار بوده است.

وی تاکید کرد: این صادرات خیلی نظاممند نیست و ما سعی داریم با نظاممند کردن آن صادرات فناوری هوا فضا را که در حال حاضر 50 میلیون دلار است را به سقف 70 میلیون دلار برسانیم.

**تحریم مهمترین دلیل برای تهیه زیر ساخت ها 
منطقی تاکید کرد: مهمترین علتی که موجب ساخت زیر سامانه ها و زیر محصولات در کشور شد، همین تحریم ها بود و باز هم این تحریم ها بودند که باعث ساخت و اجرای پروژه های کامل در داخل کشور به صورت بومی شده اند.

ایرج ابراهیمی، رئیس اتحادیه صنایع هوا فضایی ایران نیز در ادامه گفت: در حال حاضر 8 شرکت خصوصی در حال فعالیت و مشغول به ساخت هواپیماهای سبک و یکنفره می باشند.

وی اظهار داشت: در شرایط تحریم فعلی کشور، شرکت های خصوصی بهتر می توانند به حرکت خود در راه دستیابی به فناوری فضایی ادامه دهند و تا سال گذشته 36 میلیون دلار صادرات را به خود اختصاص داده اند.

** کار گروه رسانه های تخصصی در اتحادیه هوا فضا راه اندازی می شود

ابراهیمی تصریح کرد: اتحادیه صنایع هوا فضای ایران در حال حاضر دارای 6 کارگروه می باشد که تمامی اعضای آن شرکت های خصوصی فعال در عرصه هوا فضا هستند.

 وی خاطر نشان کرد: علاوه بر اینها قصد داریم یک کارگروه موتور جهت ساخت انواع موتورها با قابلیت های ویژه را در این اتحادیه ایجاد کنیم و تمامی موتورهای هواپیماهای داخلی را خود  طراحی کرده و بسازیم.

ابراهیمی عنوان کرد: کارگروه رسانه های تخصصی نیز یکی از کارگروه هایی است که قصد راه اندازی آن را داریم تا به وسیله آن مجلات و رسانه های تخصصی که در زمینه هوا فضا به صورت مجزا مشغول فعالیت می باشند با هم در ارتباط باشند.

منطقی تصریح کرد: پارک فناوری فضایی و هوایی به صورت حرفه ای در بهمن ماه ایجاد شد و سال گذشته کلنگ زنی آن انجام شد و فاز اول نیز افتتاح گردید.

وی این پارک را یک تحول بزرگ برای سرعت بخشیدن به فناوری دانست و گفت: این پارک می تواند از فناوری هوایی موجود پشتیبانی و قابلیت های مختلف بسیاری را در زمینه هوا فضا، مرکز صنعتی و ساخت نمونه ها و تولید آنها حمایت کنند به طوری که تاکنون توانسته ایم 39 پروژه کلان را تصویب کنیم./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار