معاون اول رئيس جمهور با بيان اينكه مشکل سوريه راه حل نظامي ندارد و با رفتار مسالمت آميز مي‌توان کليه مسائل و مشکلات اين کشور را سروسامان داد، گفت: کمکهايي که از بيرون مرزها به درون سوريه براي معترضين ارسال مي‌شود همانند ريختن بنزين بر روي آتش است.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري، محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس‌جمهور بعدازظهر روز گذشته(جمعه) پيش از ترک آنکارا در مصاحبه با شبکه NTV ترکيه در پاسخ به سؤالي مبني بر اينکه آيا در اين سفر به اهداف مورد نظر دست پيدا کرديد و چرا قراردادهايي که بنا بود ميان دو کشور امضاء شود، نهايي نشد، گفت: نه تنها در اين سفر به اهداف مورد نظر دست پيدا کرديم بلکه نتايج به دست‌آمده از مذاکرات فراتر از پيش‌بيني‌ها و انتظارات دو کشور بود.

وي در ادامه افزود: قرارداد امضانشده‌اي ميان دو کشور وجود ندارد. تفاهمنامه‌هايي آماده امضا است که به دليل سفر نخست‌وزير ترکيه به استانبول قرار شد وزراي مربوطه از دو کشور اين تفاهمنامه‌ها را امضا کنند و سپس رسانه‌اي شود.

رحيمي در پاسخ به سؤال ديگر خبرنگار شبکه NTV ترکيه در خصوص اختلاف نظر ايران و ترکيه بر سر موضوع سوريه و ديدگاه ايران در مورد درگيري اين دو کشور، خاطرنشان کرد: ايران و ترکيه اختلاف نظر اساسي ندارند، در مورد مسائل دوجانبه، چندجانبه و مواضعي که در سازمانهاي بين‌المللي داريم با ترکيه همکاري صميمانه داشته و مواضعمان با يکديگر هماهنگ است.

معاون اول رئيس‌جمهور افزود: ايران و ترکيه هر دو به آسايش، امنيت و ترقي مردم سوريه توجه دارند اما راه‌حل‌ها را متفاوت مي‌دانند.

رحيمي با بيان اينکه معتقد هستيم که با رفتار مسالمت‌آميز مي‌توان کليه مسائل و مشکلات سوريه را سروسامان داد، اظهار داشت: اعتقادمان اين است که مسأله سوريه، راه حل نظامي ندارد و در هيچ جاي عالم با نزاع و درگيري نمي‌توان به نتيجه رسيد. اما با گفتگوي مسالمت‌آميز مي‌توان بدون خونريزي اصلاحاتي را از طريق دوستانه و به شکل مترقيانه ايجاد کرد.

رحيمي با بيان اينكه ما به مسئولين ترکيه پيشنهاد کرديم ارسال اسلحه به سوريه و کمک به معترضين از بيرون مرزها را متوقف کنند، تصريح کرد: کمکهايي که از بيرون مرزها به درون سوريه براي معترضين ارسال مي‌شود همانند ريختن بنزين بر روي آتش است .

وي افزود: ما چند کشور مسلمان در منطقه هستيم که با داوري و گفتگو مي‌توانيم مشکلات سوريه را حل و فصل کنيم.

معاون اول رئيس‌جمهور در ادامه با اشاره به توافق چهارجانبه‌اي که ميان ايران، ترکيه، مصر و عربستان براي حل مسالمت‌آميز مشکلات سوريه شکل گرفته، خاطرنشان کرد: البته پيشنهاداتي براي اضافه‌شدن چند کشور ديگر نيز مطرح شده و ما نيز پيشنهاد داديم که عراق از کشورهاي همسايه و ونزوئلا از آمريکاي لاتين به عنوان يکي از اعضاي گروه "نم" اضافه شوند تا به سرعت از طريق گفتگو بتوانيم مشکلات را حل کنيم.

وي با تأکيد بر اينکه براي يافتن يک راه حل مطلوب و مسالمت‌آميز نياز نيست دست به اسلحه ببريم، خاطرنشان کرد: در موضوع سوريه دو طرف مطرح هستند که يک طرف حکومت و يک طرف مردم هستند و بي‌ترديد با جنگ و خونريزي متضرر اصلي مردم سوريه هستند.

رحيمي در ادامه با تسليت به مردم ترکيه به خاطر حادثه‌اي که در مرز اين کشور و سوريه اتفاق افتاد و يک مادر و چهار فرزند کشته شدند، گفت: شنيده‌ايم که دولت سوريه از بابت اين موضوع عذرخواهي و ابراز تأسف کرده است و ما از مسئولين ترکيه تقاضا داريم خويشتنداري و صبر پيشه کنند چرا که دشمنان اسلام در خارج از مرزها علاقه‌مند هستند ميان ترکيه و سوريه درگيري نظامي رخ دهد که در آن صورت هم ترکيه و هم سوريه متضرر خواهند شد.

وي افزود: مقامات ترکيه، انديشمند و صاحب خرد هستند و ما آنها را به آرامش و خويشتنداري دعوت مي‌کنيم تا از طريق گفتگو بتوانيم مسائل سوريه را حل کنيم.

رحيمي تأکيد کرد: همه بايد از اموري که موجب سوءتفاهم مي‌شود پرهيز کنيم و کاري نکنيم که کشور دوست و همسايه خود را بي‌جهت دچار سوءتفاهم نماييم. اختلاف ميان دولت و مردم سوريه نبايد به ديگر نقاط منطقه کشيده شود.

معاون اول رئيس‌جمهور در پاسخ به سؤال ديگري در خصوص روابط ترکيه و عراق گفت: عراق کشوري است که ديکتاتوري صدام را کنار گذاشته و از نيروهاي متجاوز که سالها در آنجا بودند خلاص شده ، اما امروز با گروه‌هاي تروريست روبروست.

وي با بيان اينکه عراق امروز راه توسعه و ترقي خود را پيدا کرده، تصريح کرد: عراق کشوري ثروتمند با منابع عظيم نفت و گاز و مردماني خوب است و همه بايد به عراق کمک کنيم تا راه توسعه و پيشرفت خود را طي کند.

رحيمي در پايان اضافه کرد: ايران، عراق و ترکيه سه کشور قدرتمند هستند و اميدواريم پس از حل مسائل و مشکلات سوريه، اتفاق و برادري ميان همه ما به شکلي زيبا جلوه‌گر شود.
انتهاي پيام/س2
برچسب ها: رحیمی ، ترکیه ، آنکارا ، سوریه ، بنزین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار