رئيس‌جمهور در نشست خبري خود با خبرنگاران به سوالات آنان درباره موضوعاتي از قبيل بازاز ارز، رابطه با آمريكا، توقيف روزنامه شرق، بازداشت جوانفكر،نقش رسانه‌ها در نوسانات ارز، استيضاح وزير ورزش و جوانان و... پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت باشگاه خبرنگاران محمود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور در نشست خبري امروز(سه‌شنبه) خود با خبرنگاران رسانه‌هاي داخلي و خارجي گفت:‌ خداي بزرگ را سپاسگزارم كه با يك فاصله زماني  فرصت شد مسائل مهمي و بين‌المللي را در گفتگو با خبرنگاران مطرح كنيم.

*** همه مناسبات سياسي و اجتماعي جهان دستخوش تحول اساسي است

وي در ادامه افزود: جهان امروز شاهد تحولات بزرگي است؛ همه مناسبات سياسي و اجتماعي به سرعت دستخوش تحولات اساسي است و ما به سمت نظم جديدي در حال حركت هستيم.

رئيس قوه مجريه اضافه كرد: نقش ملت بزرگ ايران در برقراري نظم انساني آينده، نقشي موثر و ارزشمند است؛ راه ملت ايران راه پاكي عشق،‌ محبت،‌ دوستي ميان انسان‌ها بوده و ملت‌ ما همواره بر اين اصول تاكيد داشته است و براي رسيدن به آن آرزوهاي بزرگ گام‌هاي بزرگ برمي‌دارد.

رئيس‌جمهور با بيان اينكه وقتي عدالت محقق شود، فضايل انساني به كمال خواهد رسيد،‌ تصريح كرد: ما براي پيشرفت بايد بر ارزش‌هاي انساني تكيه كنيم. سرعت رسيدن ملت ايران به قله‌هاي رفيع، بسيار بالاست و اخبار پيشرفت و فناوري ايران هر روز در سراسر جهان منتشر مي‌شود.

*** اجلاس تهران و مجمع عمومي سازمان ملل دو اتفاق مهم اخير

احمدي‌نژاد گفت: اخيرا شاهد وقوع دو اتفاق مهم در عرصه جهاني بوديم كه اولي برگزاري اجلاس غيرمتعهدها در تهران بود كه طي آن 120  كشور براي تغيير نظم جهاني به نظم انساني تلاش كردند و ادبيات جديدي توليد شد.

رئيس قوه مجريه ادامه داد: اتفاق دوم برگزاري نشست مجمع  عمومي سازمان ملل بود كه نمايندگان ملت ايران با هوشمندي در اين اجلاس حضور پيدا كرده و پيام ملت را به گوش جهانيان رساندند و به تغيير روند جهاني در جهت نظم انساني كمك كردند و تعريف جديدي از انسان،‌ نظم انساني و ارتباطات بين‌المللي ارائه شد.

وي اظهار داشت: بدخواهان و شیاطین نه تنها امروز بلکه قریب به 60 سال است که به طور مستقیم در برابر ملت ایران قرار گرفته‌اند و در هر مقطعی از زمان فشارهایی را به ملت ایران وارد می‌کنند آنها می‌خواهند علاوه بر تسلط بر ملت ایران از پیشرفت سریع این ملت جلو گیری کنند كه البته اين حوادث مقطعي است و ملت از اين چالش‌ها عبور كرده و مسير خود را با هوشمندي ادامه خواهد داد.

*** تحريم نفت و جنگ رواني؛ دو عامل اصلي نوسانات ارز

احمدي نژاد در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه نوسانات قيمت ارز در روزهاي اخير بسيار شديد بوده و با وجود اقدامات دولت در اين زمينه اين نوسانات همچنان ادامه دارد و آخرين اقدامات دولت براي كنترل بازار  چيست، گفت: نوسانات ارز متعلق به امروز نيست،‌ مدتي است كه بازار دچار نوسان شده كه اين روزها بر شدت آن افزوده شده است؛ مسئله از كجاست؟ چرا سال گذشته از اين خبرها نبود؟ روشن است دو عامل دست به دست هم دادند تا به ملت فشار آورند؛ يك عامل از بيرون و ديگري از درون؛ اول اينكه غرب و هم‌پيمانانش خريد نفت ايران را تحريم كردند و بخشي از درآمد ايران ناشي از فروش نفت است. عامل دوم اين است كه غرب دست به تحريم مبادلات بانكي كشورمان زد كه در نتيجه آن انجام ساير مبادلات اقتصادي ايران با مشكل مواجه شد.

وي در ادامه افزود: آنها تمام توان خود را براي اين امر بسيج كردند كه  يك جنگ جهاني و سنگين عليه ما به راه بياندازند. مسئولان بانك مركزي و نهادهاي مربوطه راه‌هايي پيدا كردند كه البته دشمن با اين راه‌ها هم مقابله مي‌كرد، اين يك نبرد  است كه تا حدودي موفق شدند فروش نفت ما را محدود كنند ، دشمن تصور مي‌كند مي‌تواند در اين نبرد ملت ايران را شكست دهد.

*** بزودي درباره ابعاد نبرد  اقتصادي دشمن با مردم سخن خواهم گفت

رئيس قوه مجريه اضافه كرد: البته من پس از مساعد شدن شرايط درباره ابعاد نبرد  اقتصادي دشمن و همچنين درباره اينكه از چه شرايطي عبور كرديم، با مردم سخن خواهم گفت.

رئيس جمهور ادامه داد: دومين عامل مسائل اخير در بازار اقداماتي است كه برخي در داخل انجام مي‌دهند و آن ابعاد جنگ رواني است كه عليه ملت سازماندهي شده است؛ همه مي‌دانند سهم تجارت خارجي در اقتصاد ايران زياد نيست اما آثار رواني ايجاد شده توسط آنها بسيار بالاست.

وي افزود:‌ در اقتصاد هزار ميلياردي ايران، 100 ميليارد مبادلات ارزي مبلغ زيادي نيست، اما عده‌اي بازار داخلي را به بازار خارجي گره مي‌زنند؛ آيا واقعا امسال ارزي را كه بانك مركزي به بازار تزريق كرده كفاف نياز داخلي را نمي‌دهد؟

*** عليرغم تحريم‌ها حجم واردات افزايش يافته است

احمدي‌نژاد با بيان اينكه مقدار جزئي از حجم واردات به كشور كم شده است، اظهار داشت: در 6 ماه اول سال گذشته ميزان واردات كشور 17 ميليون و 840 هزار تن بوده كه در مدت زمان مشابه در سال جاري به 19 ميليون و 121 هزار تن رسيده است، از سال گذشته تا کنون 22.5 میلیارد کالا وارد شده بود الان 26.5 میلیارد که همان حول و حوش 10 تا 12 درصد می‌شود که نیمه دوم جبران خواهد شد.

وي ادامه داد: بانك مركزي ارز اينها را تامين كرده است، البته بايد در نظر بگيريم كه اين بانك در حال نبرد است. حال اين سوال پيش مي‌آيد كه آيا اين نوسانات به  خاطر مشكلات  اقتصادي است؟ خير؛ آيا به خاطر سياست اقتصادي دولت است كه دولت را زير سوال مي‌برند؟ هرگز اينطور نيست.

رئيس‌جمهور گفت:‌در يك صبح تا بعد از ظهر چه اتفاق مي‌افتد كه عده اي 500 تومان به قيمت‌ها مي‌افزايند.

احمدي‌نژاد ادامه داد: بانك مركزي نياز كشور را به 10 اولويت تقسيم كرده است كه اولويت اول غذا و دارو است و با ارز 1226 تومان تامين شد، همچنين مركز مبادلات ارزي ايجاد شد كه هر كس براي صادرات و واردات به ارز نياز دارد به آن مراجعه كند و گروه آخر كه مسافران هستند كه بانك مركزي براي آن نيز برنامه‌ريزي كرده است.

*** كار برخي رسانه‌ها صرفا جنگ رواني است

وي تصريح كرد: در اينجا مسئله جنگ رواني است كه توسط رسانه‌هاي داخلي و خارجي به راه افتاده است و من شنيده‌ام كه برخي از آنها كار خود را تعطيل كرده‌اند و تنها به اين موضوع مي‌پردازند.

***ملت ايران بر فشارها غلبه خواهند كرد

رئيس‌جمهور در ادامه گفت: جنگ رواني معنايش اين نيست که مشکلي نداريم، ولي وزارت نفت و وزارت اقتصاد دارد اين مشکلات را تحمل مي‌کنند، اما آن‌ها به دولت حمله کرده و تمام برنامه‌هاي ما را زير سوال مي‌برند. چطور مسئله‌اي پيش مي‌آيد همه از هم جلو مي‌زنند اما وقتي مشکلي پيدا مي‌شود حمله به دولت آغاز مي‌شود. اينجا جاي تصفيه حساب سياسي نيست، من فکر مي‌کنم ملت ايران بر اين فشارها غلبه خواهد کرد، دشمن هم مي‌خواهد  از ملت انتقام بگيرد.

*** تحريم فشار به ملت‌هاست نه دولت‌ها

وي همچنين خاطرنشان كرد: تحريم ، فشار بر ملت‌هاست نه دولت‌ها، بانک مرکزي ارز را تامين مي‌کند و هيچ فشار اقتصادي وجود ندارد، اميدوارم که شرايط بهتر شده و از مردم نيز مي‌خواهم که با پرهيز از مراجعه بي‌مورد به بازار، فشار در بازار ارز را کاهش دهند. دشمن سنگي را انداخته و بايد آن سنگ را به طرف خودش پرتاب کنيم، معلوم است که چه کسي وارد و خارج‌کننده ارز است چرا كه فشار رواني دشمن باعث افزايش قيمت ارز شده است و اين موضوع در ميان سران سه قوه اين موضوع در حال بررسي است.

***سياست آمريكا در مورد ايران تكراري و شكست‌خورده است

احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه آمريکايي‌ها ادعا کرده‌اند که فشارهاي خود را بر ملت ايران بيشتر مي‌کنند واکنش شما به اين اظهارات چيست؟ گفت: ما از همه حقوق ملت ايران دفاع مي‌کنيم، روش آمريکا تکراري و شکست خورده است و اين قبلا هم تکرار شده و اگر آمريكايي‌ها مي‌خواهند آن را دوباره امتحان کنند موردي ندارد.

رئيس‌جمهور در بخش ديگري از اظهارات خود و در پاسخ به سوال خبرنگار چيني مبني بر اينكه با توجه به تهديدات نتانياهو آيا ايران خود را در معرض حمله آمريکا و اسرائيل مي‌بيند؟ گفت: نظمی که فعلا در جهان قرار دارد به این ترتیب است که سگ‌ها را رها کرده‌اند و سنگ‌ها را بسته‌اند؛ ‬به صهیونیست‌ها اجازه می‌دهند که هر ملتی را که می‌خواهند تهدید کنند؛ يک مشت صهيونيست ديگران را تهديد مي‌کنند، مهمتر از تهديدها مديريتي است که اجازه‌ چنين كاري به آن‌ها مي‌دهد و تا وقتي چنين مديريتي بر دنيا حاكم باشد وضعيت اين گونه خواهد بود. ملت ايران هيچگاه مهاجر نبوده ولي مدافع خيلي خوبي بوده است و پاسخ‌هاي دفاعي ايران در مقابل تهديدات رژيم صهيونيستي پشيمان‌کننده خواهد بود.

وي در ادامه بيان داشت: شما ببينيد که امروز صدام کجاست و ملت ايران کجاست؟ ايران کشوري نيست که با ترقه و تير و ترکش بخواهد آسيب ببيند، ايران داراي ريشه عظيم و تاريخي است. ما آمده‌ايم اين مديريت را ترسيم کرده‌ايم و امروز آن‌ها آمده اند با حرفهاي خودشان سخنان ما را مستند مي‌کنند ، دشمنان هنوز در مرحله جنگ روانی هستند و برخي نيز جنگ رواني دشمن را رله مي کنند.

احمدي‌نژاد تصريح كرد: دولت اشتباه دارد، ضعف و اشکال نيز داريم اما ايران عظيم چيزي نيست که با کساني که در آستانه فروپاشي هستند به هم بريزد. آمريکا امروز به اين نتيجه رسيده است که بايد رژيم صهيونيستي را جمع و مهار کند و رژيم صهيونيستي نيز قصد دارد فرصت ايجاد کند و خيال مي‌کند تهديد ايران به آن‌ها فرصت مي‌دهد و اين در حاليست كه هر چه ماجراجويي کنند آينده خود را بدتر خواهند کرد.

*** 22 نفر سرحلقه التهابات بازار ارز هستند

رئيس قوه مجريه در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري مبني بر اينكه برخي دستگاههاي داخلي در التهاب بازار ارز دخيل هستند،دولت اين التهاب را  چگونه مي‌تواند کنترل کند؟ اظهار داشت: اولا دستگاهها بايد با تصميمات دولت و مسئولان همراهي کنند و همه کمک کنند تا بتوانيم اين التهابات را کاهش دهيم. امروز مشخص شده است که 22 نفر سرحلقه التهابات هستند و تمام آشفتگي‌ها را آنها ايجاد مي‌کنند، برخي افراد سودجو نيز با هم در تماس بوده و بازار ارز را ملتهب مي‌کنند و برخي نيز عجله کرده مي‌خواهند پول هايشان را به طلا تبديل کنند و اين باعث آشفتگي بازار ارز شده است.

رئيس جمهور در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه رئيس مجلس شوراي اسلامي اظهار داشته بود كه تحريم در اقتصاد ايران چندان مهم نيست و نظر شما در اين مورد چيست، گفت: حتما حرفهاي ايشان تاثير دارد، ايشان که مي‌دانند نفت چقدر فروش مي‌رود. مصاحبه ايشان موجود است که متاسفانه در تمام آن عليه دولت صحبت مي‌کنند. روزي رئيس بانک مرکزي به من گفتند در يک روز تعطيل عمومي ما در مراسمي نشسته بوديم که پيامکي براي من فرستاده شد به نقل از همان خبرگزاري که قيمت سکه و ارز اين است، ما به بازار سري زده و ديديم که آن جا تعطيل است امروز هم همين خبرگزاري همان حرفها را تکرار مي‌کند. سياست‌هاي دولت هميشه به نفع مردم بوده و دليلي ندارد در مقابل مردم بايستيم. برخي دولت را متهم به دخالت کرده که دولت خود را براي انتخابات آماده مي‌کند و با دستکاري در قيمت ارز قصد دارند که نامزد مورد علاقه خود را وارد انتخابات کنند.

وي در ادامه افزود: 50 سال است كه 10 درصد جمعيت كشور 70-80 درصد يارانه را به خود اختصاص داده‌اند، حالا بگذاريد بقيه از آن استفاده کنند. برخي فکر مي‌کنند با هدفمند شدن يارانه‌ها پول جديدي وارد بازار مي‌شود اما اينگونه نيست؛ در برنامه سوم توسعه نقدينگي ما 8 برابر بوده است در حالي که در اين دولت نقدينگي به 4 برابر رسيده است. نقدينگي نسبت است نه مطلق؛ اين درصد است که در اقتصاد تاثير دارد.

*** بگذاريد بقيه هم از يارانه استفاده كنند

احمدي نژاد بيان داشت: امروز نيز برخي فرياد مي‌زنند که هدفمندي يارانه‌ها باعث نقدينگي شده است، اين افراد خود سيستم بانکي را دچار رکورد کرده اند و معوقات بانکي به وجود آورده‌ و پول را از مديريت بانک خارج کرده‌اند اما همين افراد اين کار را به دولت نسبت مي‌دهند و  نقدينگي يعني همين، بيايد کمي هم به دولت کمک کنيم و همراه دولت باشيم.

*** ملت ايران با فشار از موضع خود عقب‌نشيني نمي‌كند

احمدي‌نژاد در ادامه نشست خبري و در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر ادعاهاي سخنگوي كاخ سفيد در مورد اينكه نوسانات و تحريم‌ها آثار خود را بر اقتصاد ايران گذاشته و آيا كاهش ارزش پول ملي در برنامه هسته‌اي ايران بازنگري بوجود خواهد آورد؟ گفت:‌ مذاكره با 1+5 در حال صورت گرفتن است و مذاكره مستقيم با آمريكا نيز ممكن است ولي در اين شرايط من فكر نمي‌كنم ولي در بين‌الملل اصل در رابطه با گفتگو و تفاهم است و اين گفتگو و تفاهم بايد در شرايط عادلانه انجام شود.

وي ادامه  داد: اگر كسي فكر مي‌كند با فشار مي‌تواند ملت ايران را به پاي ميز مذاكره بياورد اشتباه مي‌كند و ملت ايران از مواضع خود عقب‌نشيني نمي‌كنند.

رئيس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري مبني بر اينكه واكنش شما نسبت خارج‌كردن گروهك تروريستي منافقين از ليست تروريست‌ها توسط دولت آمريكا چيست؟ اظهار داشت:‌ احمدي نژاد دروغ نمي‌گويد،‌ ما خوشحاليم چرا كه اگر قرار بود ما تبليغات كنيم و به دنيا بگوييم كه آمريكا حامي تروريست در  جهان است بايد 500 تا 600 ميليون دلار خرج مي‌كرديم و رسما اطلاعيه مي‌داديم اما الآن این کار را خودتان مفت و مجانی برای ما کردید، فکر می‌کنم دامنه حلقه‌های طراحی آنها وسیع‌تر از این حرفهایی است که راجع به دلار و ارز و اینها می‌زنند. آنها دنبال یک کارهای دیگری هم هستند از همین رو این گروه را از لیست تروریسم خارج کردند.

احمدی نژاد گفت: این کار را رسماً و حتماً محکوم می کنیم و اطلاعیه می‌دهیم اما اینکه تصور کنید با ابزار این گروهی که منفور ملت ایران است و محبوبترین رئیس جمهور و نخست وزیر تاریخ کشور ایران را در این ساختمان به آتش کشید، اشتباه می‌کنید، از تنور اینها آبی گرم نمی شود، یعنی از این کار به جز ضرر چیزی گیرتان نمی‌آید .

*** آمريكا بدون ادعاي زورگويي پاي ميز مذاكره بنشيند

رئيس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري مبني بر اينكه پيشنهاد شما در رابطه با مذاكره با آمريكا كه با واكنش‌هاي مختلفي روبرو شد و چه شرايطي اتفاق افتاد كه اين موضوع را مطرح كرديد؟ گفت:آیا آدم عاقلی در عرصه بین‌الملل می‌تواند بگوید من اهل گفتگو نیستم؟ اصل بر رابطه است مگر اینکه استثنایی وجود داشته باشد، بله ما گفتگو می‌کنیم اما در شرایط عادلانه و احترام آمیز، مگر اينكه استثنايي اتفاق بيافتد؛ ما در شرايط عادلانه و با پذيرش حقوق ملت ايران و از موضعي كه دارند پايين بيايند و حرف بزنند گفتگو مي‌كنيم،‌ گفتگو مهم است اما آنها بايد رفتارشان را اصلاح كنند.

رئيس جمهور ادامه داد: تاريخ روابط ما معلوم است و اين هم معلوم است كه كه چه كسي بايد روابطش را اصلاح كند. آنها بايد بدون توسعه‌طلبي و زورگويي به پاي ميز مذاكره بيايند. ملت ايران هزاران سال است كه هستند ولي آنها نبوده‌اند، ملت ايران صاحب گفتگو است نه قطع گفتگو و  نه درگيري، در جهان اصالت دارد مگر استثنائاتي مثل رژيم جعلي صهيونيستي كه ما اصلا اين رژيم را به رسميت نمي‌شناسيم.

وی ادامه داد: بالاخره معلوم است یک چماقی بالاسر ملت ایران بلند کرده و می گوید داوطلبانه بیا گفتگو کنیم این اقدامی بسیار زشت است و اگر به هر ملتی بگویند زشت است بویژه به ملت ایران.

*** كار وزير ارشاد درست نبود

احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال ديگري درباره اينكه شما قبلا اعلام كرديد كه اقدامات قوه قضاييه مستقل است و ربطي به ما ندارد، ولي زماني كه شما نبوديد سه تن از وزراي شما به شدت عليه روزنامه شرق موضع گرفتند، بيان داشت: مشي دولت، مشي روشني است و دولت حداكثر تحمل ممكن را گذاشته است، كار وزير ارشاد قطعا اشتباه بود منتها با يك توضيحاتي، ارزش‌هاي دفاع مقدس براي همه مهم است و همه بايد احترام بگذارند حالا اتهامي به روزنامه‌اي وارد شده بايد به دادگاه صالحه برود و كسي نمي‌تواند برداشت  شخصي خود را تحميل كند. بالاخره در آنجا يك هيات نظارتي وجود دارد و هيات نظارت تركيب متنوعي دارد، قطعا اشتباه كردند. دستگاه قضايي بايد رسيدگي كند و بايد من دستور نيست و در غياب ما اين تصميم را گرفتند.

*** پيگير بازداشت جوانفكر هستيم

رئيس قوه مجريه در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه اتهامات اخير به روزنامه ايران و اتهام توهين جوانفكر به ولايت فقيه و اينكه با چه هدفي تهمت توهين به ولايت فقيه را به شما و دوستان شما مي‌زنند، اظهار داشت: متاسفيم كه اين اتفاق افتاد، مثل اينكه اين خيلي ضرورت داشت كه در 10 دقيقه سخنراني بنده در مجمع عمومي سازمان ملل صورت گرفت و به نظرم اقدام خوبي نبود و خبر اول شد و به جاي اينكه جنايات رژيم صهيونيستي و مستكبران را بيان مي‌كرديم بايد مي‌گفتيم در ايران چه خبر است آنها بايد حوصله مي‌كردند و اين اتهامات به جوانفكر نمي‌چسبد و اين روش درستي نيست و اگر اين موضوع باب شود خيلي‌ها بده مي‌شوند و روش اتهام توهين به رهبري را كسي نمي‌پذيرد.

احمدي‌نژاد خاطرنشان كرد:‌ من پيگير اين موضوع هستم و در آينده نيز در خصوص اين موضوع صحبت‌هايي هم خواهم كرد. 

*** مردم از خريد كالاهاي غيرضروري خودداري كنند

رئيس جمهور در پاسخ به اين سوال که بالا رفتن قيمت کالاهاي اساسي فشار زيادي را به مردم و به ويژه اقشار کم درآمد وارد مي‌کند و برنامه دولت براي حل اين مشکل چيست؟ گفت: دولت با تمام توان درگير اين مسئله است، اما بايد توجه داشته باشيم اين يک جنگ است هم اقتصادي و هم رواني همه بايد دولت را کمک کنند، صدا و سيما بايد کمک کند. انگشت اتهام را به سوي دولت نگيريم، ملت با موفقيت از اين مشکلات عبور خواهد کرد چرا که از حوادث از اين سنگين‌تر نيز عبور کرده است. ما جلسه‌اي با سران قوا گذاشته‌ايم همچنين با مسئولين و کارشناسان اقتصادي، من از تصميمات آن ها حمايت مي‌کنم بقيه هم حمايت کنند دشمن تحرکات خود را انجام مي‌دهد اما مردم هم بايد همکاري کنند.

رئيس قوه مجريه اظهار داشت: مردم بايد کمي دست نگه دارند و از خريد کالاهاي غيرضروري خودداري کنند، ما قطعا به شرايط عادي برمي‌گرديم و خيلي‌ها ضرر مي‌کنند. کمي آرامش داشته باشيد، همه بايد با هم يک جبهه شويم و مقابل اين جنگ اقتصادي و رواني ايستادگي کنيم، دولت، بانک مرکزي، وزير و معاون اول رئيس‌جمهور با همه توان در حال كار هستند منتها فراز و نشيب‌هايي هم در اين مسير وجود دارد .

*** طرح رژيم صهيونيستي، افزايش تنش در منطقه است

وي در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري که پرسيد نخست وزير رژيم صهيونيستي در سازمان ملل خطوط قرمزي را براي جمهوري اسلامي ترسيم کرد و خطوط قرمز ايران در برابر آنها چيست؟ و همچنين وزير خارجه رژيم صهيونيستي گفته است ديري نمي‌پايد که انقلابي همانند بهار عربي در جمهوري اسلامي ايران به وقوع مي‌پيوندد، گفت: نخست وزير رژيم صهيونيستي نقاشي ابتدايي کشيد که در واقع توهين به مخاطبان بود. آنها خود را بالا و ساير ملت‌ها را هيچ مي‌دانند. اينها طراحي کرده بودند که ما را در سفر به نيويورک وارد يک دام کنند طرح آنها افزايش تنش در منطقه است؛ آنها نقشه کشيده بودند فضا را شعله‌ور کنند و فکر مي‌کردند ما هم به آنها دامن مي‌زنيم. آنها مي‌خواستند به ما فشار بياورند و  ما را مسئول فشار معرفي کنند اما هيئت ايراني با هوشمندي دقيق در اين اجلاس حاضر شد و علت اين تنش‌ها را تبيين کرد. آنها تصور مي کردند احمدي‌نژاد سخن از ريشه‌کن‌کردن خواهد گفت و ادبيات آنها را تکرار خواهد کرد اما پشت جنگ رواني آنها خالي شد.


وي در ادامه افزود: خط قرمز و سياه و سفيد براي بچه ها خوب است و آن نقاشي در حد همان آقاست. ما ايراني هستيم و 33 سال است از سوي مدعيان حقوق بشر و دموکراسي در تحريم هستيم، خيلي از گروههايي که با آنها ديدار کرديم نگران جنگ بودند. اين که عده‌اي مي‌گويند جو آمريکا جنگي است معني آن اين نيست که مردم خواهان جنگ هستند در واقع آنها طوري جلوه مي‌دهند که مردم وجود جنگ را باور مي‌کنند نه اين که با جنگ موافقت کنند. دولت آمريکا از خشن‌ترين ديکتاتور ايران حمايت کرد ما انتخابات، آزادي و حيثيت نداشتيم. 6 ميليون بشکه نفت فروخته مي‌شد اما مردم فقير بودند، نمي‌گوييم الان مشکل نيست، مشکل هست و بايد حل شود و بايد اصلاحات صورت گيرد.

*** كساني كه در داخل حرف مي‌زنند، مواظب باشند خواسته دشمن تامين نشود

احمدي‌نژاد اظهار داشت:  از وقتي آزاد شده‌ايم آمريکا مقابل ملت ايران ايستاده است؛ ما در آنجا موضوعي را مطرح کرده‌ايم مبني بر اينکه نفهميديم اسرائيل به دولت آمريکا دستور مي‌دهد يا دولت آمريکا به اسرائيل؟ اين حرفها همه نقشه را در آن جا افشا کرد. کساني که در داخل حرف مي‌زنند مواظب باشند خواسته دشمن را تامين نکنند. بعضي مي‌گويند جنگ قطعي است اما ما مي‌گوييم آماده‌ايم و اين مهم است، نه اينکه نگران باشيم. بعضي پيش‌بيني مي‌کنند و البته عقلايي هستند که به آنها بگويند اين پيش‌بيني‌ها غلط است.

*** مهممترين مسئله حوزه فرهنگ، نوع نگاه به آن است

رئيس قوه مجريه در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري که پرسيد رهبر انقلاب در آخرين ديدار با هيئت دولت انتقاداتي از وضعيت فرهنگي کشور داشتند و نسخه فرهنگي از سوي ايشان به شما سپرده شد، اين نسخه چيست و برنامه دولت براي پاسخگويي به اين دغدغه رهبر معظم انقلاب کدام است؟ گفت: انقلاب ما فرهنگي است، دغدغه ما هم فرهنگ است حتي اهميت آن از مشكلات اقتصادي هم بيشتر است. يادداشتي که رهبري دادند همان است که در کارگروه‌هاي فرهنگي استانها پياده شده است. فکر مي‌کنم در بحث فرهنگي مهمترين مسئله "رويکرد فرهنگي" و نوع نگاه به فرهنگ است. تاريخ ايران ثبت کرده است که ملت ايران بافرهنگ‌ترين ملتها است، ملت ايران فرهنگ خود را حفظ کرده، ملت ايران اسلام ، توحيد و انسانيت را پذيرفته و تا الان هم حفظ کرده و پاي آن ايستاده است.

وي در ادامه افزود: بعضي چنان مي‌گويند"فرهنگ" که انگار ملت مقصر اصلي است در حالي که ملت مدعي است ما اگر قصور در امر فرهنگ مي‌بينيم بايد از نهاد مربوطه مثل ارشاد وزارت فرهنگ ، صدا و سيما، دانشگاه‌ها و... سوال کنيم آنچه براي دولت مهم است اين است که رويکرد صحيح فرهنگي را معرفي کنند.

رئيس جمهور تصريح كرد: بُعد ديگر، حمايت از نهادهاي فرهنگي است که عملکرد دولت در اين زمينه بهترين عملکرد نسبت به ساير دولت‌هاست. خلاصه‌کردن فرهنگ به يک امر کوچک، ظلم به فرهنگ است گاهي نهادهاي فرهنگي حرف نزنند و اقدام نکنند بهتر است چرا که متوجه نيستند با چه مردمي صحبت مي‌کنند. هيچ‌کس در طول تاريخ نتوانسته چيزي را به ملت ايران تحميل کند و ملت ايران همواره ايستادگي کرده است.

*** نگاه در حوزه فرهنگ بايد بر اساس اعتماد به جوانان باشد

وي در ادامه افزود: مهمترين کار فرهنگي اعتماد به ملت و باور کردن عزت ايران است مشي مقام معظم رهبري و حضرت امام(ره) اين است كه همواره همان مشي است كه دولت نيز دنبال مي‌كند البته اين را بگويم كه دولت عامل مستقيم در حوزه فرهنگ نيست ، من هم مي‌گويم كه همه در حوزه فرهنگ نگاه‌شان بايد بر اساس اعتماد به جوانان باشد؛ چرا كه اين جوانان بودند كه كشور را نجات دادند، الان هم به نظر من جوانان ما بهترين و پاك‌ترين هستند، زنان ما بهترين‌ها هستند. شايد عده قليل هستند كه سازمان يافته عمل مي‌كنند كه حساب‌شان جداست.

رئيس‌جمهور در پاسخ به اين سوال كه مقام معظم رهبري چه انتقاداتي داشتند و در برابر انتقادات مقام معظم رهبري و ديگران چه كاري انجام داديد؟ گفت: البته انتقادات برخي افراد شخصي است انتقادات رهبري همان انتقاداتي است كه ما هم داريم به صداوسيما و سازمان تبليغات و ساير نهادهايي كه در حوزه فرهنگ فعال هستند. ما 150 ميليارد تومان به سازمان تبليغات داده‌ايم، سوال اين است كه اين پول چگونه خرج شده است؟ بودجه‌هاي فرهنگي كه به نهادها داده‌ايم و 10 برابر شده چه شده است؟ بحث ما تقابل و درگيري نيست، بلكه انتقاداتي از سر دلسوزي و براي تعالي است.

وي تصريح كرد: انتقادات من و مقام معظم رهبري براي تعالي است و نه تكفير، دلسوزانه و از سر محبت است. اشكالات را بايد بگوييم و معناي آن حمله به افراد نيست.

احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه انتخابات آتي آمريكا و روابط دو كشور ايران و آمريكا بعد از اين انتخابات چگونه خواهد بود؟ گفت: من اظهارنظر نكردم و نمي‌خواهم حرفي در اين مورد بزنم كه تلاش براي تاثيرگذاري در انتخابات آمريكا باشد اما حتما اين شرايط به سود ما و آمريكا نخواهد بود و اين شرايط نيز ادامه پيدا نخواهد كرد، بايد تجديد نظر شود.

وي افزود: دعواي ما با آمريكا هيچ سودي ندارد، ما خواهان پيشرفت هستيم اما در اين بين كسي كه بيشتر ضرر كرده آمريكا بوده است. ‌33 سال عليه ملت ايران بودند چه چيزي نصيب آنها شد؟

*** حق جوانفكر نيست كه در زندان باشد

رئيس جمهور در پاسخ به خبرنگار روزنامه ژاپني در خصوص اينكه با توجه انتخابات سال آينده رياست جمهوري و بازداشت مشاور مطبوعاتي شما آيا اين اتفاقات سنگ‌اندازي و فشار به دولت شما نيست؟ اظهار داشت: ما 7 سال است تحت فشار هستيم،‌ما عادت كرده‌ايم در هوا،‌ زمين و دريا تحت فشار باشيم. من غير از برداشت شما فكر مي‌كنم حق آقاي جوانفكر نيست كه در زندان باشد، دستگيري ايشان به نفع نظام نيست. مجله خاتون مجله خلاف شرع نبود،‌ب الاخره ما هم كشوري هستيم كه اين مسائل در آن بوجود مي‌آيد.

احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري مبني براينكه به دليل وجود مشكلات اقتصادي برخي از كارخانجات تعطيل شده و كارگران بيكار شده‌اند، راهكار دولت در اين مورد چيست؟ تصريح كرد: در اين فشار و تلاطم‌ها بخش‌هاي واقعي اقتصاد تحت فشار قرار مي‌گيرند بعضي در تهيه مواد اوليه و برخي در برگرداندن بدهي‌هاي اوليه خود دچار مشكل هستند اما دولت تلاش كرده است صنايعي كه دچار مشكل هستند را كمك كند كه در اين زمينه كارهاي خوبي صورت گرفته كه آنها بتوانند به فعاليت خود ادامه دهند، اگر حل نشد به كارگروه ملي مراجعه كرده تا در آنجا مشكل حل شود.

*** استيضاح وزير ورزش نظر تمام نمايندگان نيست

رئيس جمهور‌ در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري درباره اينكه نتايج خوبي در المپيك لندن كسب كرديم اما بعد از آن با نامه‌نگاري‌هاي نهادهاي بين‌المللي با تعليق ورزش ايران مواجه شديم و امروز نيز خبر از استيضاح وزير ورزش به گوش مي‌رسد، تحليل شما در اين باره چيست؟ گفت: استيضاح حق مجلس است و اين قانون كشور ماست و اكثر نمايندگان نيز دلسوز هستند و فكر نمي‌كنم استيضاح وزير ورزش نظر تمامي نمايندگان باشد.

احمدي‌نژاد ادامه داد: پيروزي‌هايي را در المپيك داشتيم اما برخي مي خواهند ورزش كشور را به حاشيه ببرند، ورزش كشور بايد پشتيباني شود ما به عنوان حكومت نمي‌گوييم چه كسي بايد مربي، دستيار و يا سرمربي باشد.

*** ورزش كشور از حاشيه‌هاي ساختگي رنج مي‌برد

وي افزود: تيم فوتبال ما بازي هاي سختي پيش رو دارد و بايد كمك كنيم و امروز يك جو سنگين عليه فوتبال ما درست شده است. اين جوان مي‌خواهد تلاش كند و همه بايد به او كمك كنيم. در اقتصاد نيز بايد همينطور باشد بايد همه با هم كشور را اداره كنيم. ورزش ما بيشتر از حاشيه‌هاي ساختگي رنج مي‌برد و در برخي برنامه‌ها دنبال مشكلات ورزش مي‌گرديم. من از وزير ورزش حمايت مي‌كنم اي كاش به جاي استيضاح، همگي به همراه روزنامه‌ها و رسانه‌ها به وزير كمك كنند تا جوانان ما از قله‌هاي افتخار بالا بروند.

*** تنها كسي هستم كه مورد انتقاد قرار مي‌گيرم

رئيس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري مبني بر اينكه شما در صحبت‌هايتان به اين موضوع اشاره كرديد كه در روز تعطيل پيامكي در مورد قيمت ارز ارسال شد، اما اينگونه نيست و بر فرض مثال هم اگر پيامكي بوده اين چه اقتصادي است كه با يك پيامك زير و رو مي‌شود؟ الان در برخي خيابان‌ها قيمت ارز در حدود 4 هزار تومان به فروش مي‌رسد به اين مسئله به درستي پاسخ دهيد، بيان كرد: اولا اقتصاد با يك پيامك زير و رو نمي‌شود، 6 ماه است كه شما جنگ رواني راه انداخته‌ايد و اين انتقاد من به شما دلسوزانه است نه از روي دلسوزي. كسي نبايد روي شاخه بنشيند و شاخه را قطع كند جنگ رواني همين است كه شما ا علام مي‌كنيد كه قيمت ارز 4 هزار تومان شده است.

وي در ادامه افزود:‌ رفتار برخي رسانه‌ها در رابطه با دولت معلوم است. من تنها كسي هستم كه شما مي‌توانيد اينگونه با وي صحبت كنيد. جاهاي ديگر اشكالي ندارند؟ قوه قضاييه انتقاد ندارد؟ قوه قضاييه نقشش در كشور كم است؟ مجلس هيچ نقشي در كشور ندارد؟ شهرداري تهران هيچ مشكلي ندارد؟

رئيس جمهور ادامه داد: در زمان مديريت من در شهرداري ‌ در خياباني يك چاله پيدا مي‌شد صدها مقاله در مورد آن مي‌نوشتند. در يك قضيه‌اي قاضي حكمي داده بود در مقابل قلع و قمع درختان كه در آنجا برجي مي‌خواست ساخته شود و حكم قاضي گرفته و اجرا شد و در آن وقت خيلي‌ها عزاي عمومي گرفتند كه شهردار چه كرده است. معلوم است اين قضيه يك طرفه است هيچكس ايرادي ندارد. كدام قانون گفته كه صداو سيما ناظر دولت است؟ كساني مي‌گويند آقاي وزير بايد پاسخگو باشي ، من بايد بگويم تنها پاسخگو دولت بوده است. در اين كشور همه چيز مرتب است و فقط دولت ضعف دارد؟ من تنها مسئولي هستم كه نگراني ندارم پيش مردم بروم و يك سرسوزن هم نمي‌ترسم، اما شما ببينيد به عنوان يك مسلمان آيا شده است كه نقدي داشته باشند نسبت به ديگران. 5 كيلومتر بزرگراه در تهران افتتاح كرده‌اند اين خبر به عنوان تيتر اخبار سراسري مي شود؛‌ بالاخره همه در اين كشور كار كرده‌اند و اين كار درست نيست.

وي ادامه داد: دشمن فشار آورده و مي‌خواهد با بازي عدد وضعيت را تغيير دهد و بگويد دولت اشتباه كرده است، هر سياستي كه دولت مي‌گذارد شما نقض مي‌كنيد. برخي مي‌گويند دولت كشور را رها كرده و كاري نمي‌كند اما بايد تلاش كنيم تا از اين مشكلات عبور كنيم. 

*** با يك امضا خداحافظي مي‌كنم

احمدي نژاد افزود: 6 ما ه بازار را به هم ريختند و مي‌گويند چرا دولت كاري نمي‌كند، بايد بگويم كه بخشي جنگ است و بخشي تحميل به مردم است. كشور در حال آسيب‌ديدن است، همه بايد كمك كنيم؛ ما با يك سوم اين ارز هم مي‌توانيم كشور را اداره كنيم و اين اتفاق خواهد  افتاد، الان وقت تسويه حساب نيست ما كوچكتر از شماييم اگر حضورمان برايتان سخت است با يك امضا خداحافظي مي‌كنم.

رئيس جمهور ادامه داد: ما از حقوق ملت كم نمي‌گذاريم، آيا با متهم‌كردن مسئله حل مي‌شود؟ بايد كمك  و برخي اظهارنظرهاي سطحي را رها كنيم. در اين هفت سال در زمينه توليد اساسي،  معادل تاريخ كشور توليد شده است. ‌در بخش نفت، 170 ميليارد دلار و در بخش نيرو 80 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري داشته‌ايم.

*** 40 ميليارد دلار ذخيره ارزي داريم

وي افزود:‌بعد از انقلاب تمام دولت‌ها ارز را خرج كردند اما در حال حاضر ما 40 ميليارد دلار ذخيره ارزي داريم، دشمن آشكار تهديد مي‌كند اما بايد با هم باشيم. بياييد در عمل به هم كمك كنيم الان ما در حال نبرد تمام عيار هستيم در آينده نيز مي‌توانيم ارز را تامين كنيم و دشمن را پشيمان كنيم اما اگر بخواهند افرادي در اين زمينه كمك نكنند راهي جز ايستادگي نداريم.

احمدي‌نژاد تصريح كرد: در جنگ اقتصادي همه بايد كمك كنند. همكاران من در حال حاضر در شرايط سختي به سر مي‌برند. بياييد كمك كنيم تا اين مشكلات را از روي دوش مردم برداريم.

*** اصل 44 فرصتي براي بخش خصوصي است

در ادامه اين نشست خبري احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره اظهاراتي در مورد اينکه مسکن مهر توسط دولت ساخته شده و کارايي ندارد و ارزيابي شما از عملکرد اتاق بازرگاني و بخش خصوصي در اين دوران چيست؟ گفت: مسکن مهر براي ملت ايران شناخته‌شده  است و اگر به سال 86 برگرديم و اگر مسکن مهر نبود وضع مسکن در کشور چگونه خواهد بود؟ من نمي‌گويم جايزه بدهيم ولي کارهاي خوبي صورت گرفته و نيازهاي مردم را پاسخ داده است که البته هنوز حلقه‌هايش کامل نشده و در مورد نهادها نيز اظهار نظر نمي‌کنم و اگر به 8 ماه پيش برگرديم مي‌بينيم که خيلي‌ها در کشور ما به دنبال کاهش ارزش پول ملي بودند و نامه‌اي به بانک مرکزي نوشتند و سوال کردند که چرا قيمت ارز بالا نمي‌رود؟

وي تصريح كرد: همه کساني که در عرصه اقتصادي فعالند بايد به بخش خصوصي کمک کنند ما فرصت را به آنان داده‌ايم و در اصل 44 فرصت به بخش خصوصي داده شود و فرصتي ايجاد شده که تمام کارها به بخش خصوصي واگذار شود .

احمدي نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري مبني بر معضلات شهرنشيني شهروندان گفت: در اين 7 سال دولت چندين برابر سي سال گذشته کار کرده و به طور مستقيم نيز براي تونل 10 کيليومتري سرمايه‌گذاري کرده است و اين تونل ان‌شالله به زودي افتتاح مي‌شود چرا كه مردم تهران حق زيادي بر گردن انقلاب و دفاع مقدس دارند و هر چه قدر بر مديريت شهري کمک کنيم کم است.

وي در پاسخ به سوال ديگري در مورد شاخص‌هاي نرخ ارزي، تورم، بيکاري، برنامه پنجم توسعه، سند چشم‌انداز و کمک هزينه‌ها و يارانه‌ها گفت: 4 برنامه انجام شده که متوسط تحقق اهداف برنامه زير 60 درصد بوده و هيچ‌کدام از اين سه برنامه به طور کامل محقق نشده است و برنامه چهارم بيش از 80 درصد صورت گرفته است. تمام تلاش ما اين است که برنامه پنجم اجرا شود و بالاخره همه برنامه منطبق بر برنامه دولت نيست، در سال اول برنامه، رشد بالاي 6 درصد را داشتيم، اصلاح ساختارها صورت گرفته و اگر فشار ارزي را کنار بگذاريم روند، روند خوبي است.

*** قرار است ساختار سازمان ملل را اصلاح كنيم

احمدي نژاد در پاسخ به سوال خبرنگاري در مورد اين که شما نماينده 75 ميليوني ايراني و رئيس جنبش عدم تعهد هستيد، وجه تمايز مديريت جهاني مد نظر و مديريت کنوني را در چه مي‌بينيد؟ افزود: راه حل اصلي، تلاش براي استقرار و تلاش مديريت عدالت جهاني است و من نيز با دبير کل صحبت کردم که قرار شد اصلاح ساختار سازمان ملل را انجام دهيم اما براي پيشبرد برنامه‌هاي جنبش نم نيازمند ساختاريم که با گفتگويي که با اعضاي نم در نيويورک انجام داديم براي اين کار بايد حداكثرفضا را ايجاد کنيم.

رئيس جمهور در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه با توجه به پيشنهاد غرب مبني بر اينکه اگر ايران غني‌سازي 20 درصد را متوقف کند کشورها به ايران در اين زمينه کمک خواهند کرد گفت: توليد 20 درصد براي ساخت راديو داروهاست و به هيچ کار ديگري نمي‌آيد. ما طبق مقررات آژانس درخواست کرديم که سوخت مورد نظر را در اختيار ما قرار دهيد اما آنها حاضر نشدند، ما گفتيم سوخت 3 و نيم درصد را ما مي‌دهيم آن‌ها تبديل کنند به 20 درصد، آنها باز هم انجام ندادند و ما مجبور شديم خودمان اين کار را انجام دهيم و تا الان کسي حاضرنشده سوخت را به ما بدهد و هر وقت سوخت را به ما دادند ما هم به اين توليد پر هزينه نيازي نخواهيم داشت .

در ادامه خبرنگاري از احمدي‌نژاد درباره بودجه در نظر گرفته شده با توجه به درآمد نفتي‌ كشور سوال كرد كه وي در پاسخ گفت: ما با همين در آمد فعلي كار را جلو مي‌بريم و انشاءالله بدون كسري بودجه كار را جلو مي‌بريم و از جهت بودجه مشكلي پيش نمي‌آيد و اميدواريم فضاي عمومي بازار ارز را كنترل كنيم تا در نهايت شاهد مشكلي نباشيم.

***نفت بايد از سلطه سياسي خارج شود

وي افزود: قيمت نفت بحث پيچيده‌اي است؛ فرض کنيد قيمت نفت 200 دلار باشد معلوم نيست چه کسي از اين موضوع سود مي‌برد ما درآمد نفتي را براي خريد از بازار بين‌الملل به کار مي‌بريم به حسب ظاهر دوست داريم قيمت بالا برود ولي لزوما به نفع اقتصاد ما نيست. نفت بايد از سلطه سياسي خارج شود و قيمت آن واقعي تعيين شود و هيچکس قيمت نفت را به نفع خودش تغيير ندهد.


كالاهاي اصلي مردم با ارز پايه داده مي‌شود

رئيس قوه مجريه در پاسخ به سوال خبرنگاري که از "بي‌ثباتي بازار براي فعالان اقتصادي" و "گراني " که مردم را بسيار اذيت مي‌کند به عنوان مهمترين چالش‌هاي اقتصادي کشور نام برد و پرسيد چه برنامه‌اي براي حل اين مشکلات داريد گفت: کاري که بايد در بودجه انجام مي‌شد انجام شده است و اين کار ، کار بزرگي بود که وقتی که یک بودجه 125 میلیارد تومانی با 95 میلیارد تومان بسته شود کار بسیار بزرگی صورت گرفته است و این زمانی اتفاق می‌افتد که تمامی هزینه‌های آموزش، دفاع و درمان پرداخته می‌شود.

وي در ادامه افزود: گراني اقتصادي نداريم، اين تبعات قيمت ارز است البته تورم خارجي هم داريم که جاي خود را دارد. خيلي از کالاها ارزبري ندارد اما خودش را با کالاهاي ارزبر مقايسه مي‌کند و قيمتش افزايش مي‌يابد؛ لازم به ذکر است کالاهاي اساسي مردم با ارز پايه داده مي‌شود.

***دولت پشتيبان آموزش و پزوزش است

در ادامه اين نشست خبري، خبرنگاري از سند بنادين تحول آموزش و پرورش پرسيد و اينکه پيشنهاد شما براي بهتر اجرا شدن اين مسئله چيست؟ كه رئيس جمهور گفت: اين سند، سند بسيار مهمي است و دولت از آن پشتيباني مي‌کند البته اصل موضوع به خانواده‌هاي فرهنگيان بر مي‌گردد چرا که آنها توانايي پشتيباني از اين سند را دارند همه بايد همکاري کنيم اين سند به خوبي اجرا شود و همه در دولت پشتيبان آموزش و پرورش هستيم .

***مذاكره با آمريكا را هم امام(ره) و هم رهبري قول دارند

احمدي‌نژاد در پاسخ به خبرنگاري که گفت آقاي ولايتي درباره مواضع شما مبني بر مذاکره با آمريکا در سازمان ملل گفته‌اند اين موضوع بايد با نظر رهبري صورت گيرد، نظر شما چيست؟ گفت: به نظرم اين نظر را هم امام(ره) و هم رهبري قبول دارند؛ بگذاريم همه حرف بزنند.

رئيس جمهور در ادامه درباره مناسبات ميان ايران و آرژانتين و اين که قرار است کشور سومي براي بررسي اين پرونده وارد شود، تصريح كرد: وزراي خارجه دو کشور با يکديگر ديدارهايي داشته‌اند كه بررسي آن بايد به شفافيت و کشف حقيقت بيانجامد ، وقتي شفافيت صورت گرفت روابط دوستانه بين دو کشور برقرار خواهد شد.

***مشكل كاغذ حل مي‌شود

رئيس قوه مجريه در پاسخ به خبرنگاري که از وضعيت نامطلوب بازار کاغذ براي نشر مطبوعات انتقاد داشت، گفت: دولت متعلق به مردم است و هر بخشي از کشور که مشکل پيدا کند دولت در برابر آن مسئول است، عده‌اي به دنبال تهيه کاغذ هستند که ان‌شاالله کاغذها به بازار وارد و مشکل حل مي‌شود .


***روابط ايران و مصر گسترده و تاريخي است

احمدي‌نژاد درباره روابط ايران و مصر و اينکه بسياري از کارشناسان مصري بر اين باورند که دولت و رئيس‌جمهور مصر درباره رابطه با ايران افراطي‌تر از حسني مبارک رفتار مي‌کنند، اظهار داشت: در ارزيابي دولتي که در مصر روي کار آمده است نبايد عجله کرد؛ در آن کشور تحولاتي اتفاق افتاده که بايد به ثبات تصميمات برسند؛ روابط ايران و مصر گسترده و تاريخي است.


***دولت، قطره‌اي از اقيانوس ملت است

رئيس قوه مجريه در پاسخ به سوال خبرنگاري که از وي خواست درباره مهمترين دستاوردهاي دوران رياست جمهوري‌اش سخن بگويد، بيان داشت: دستاوردها متعلق به ملت ايران است و دولت قطره‌اي از اين اقيانوس است، در گزارش اخيري که خدمت رهبري ارائه کرديم دستاوردها مطرح شد؛ ايران در حال پيشرفت است و الان دوره‌اي کوتاهي است که فشارهايي وارد شده که اين موضوع حل خواهد شد.


***انتخابات آزاد راه حل سوريه/ جنگ را قبول نداريم

در ادامه اين نشست خبري خبرنگاري درباره موضوع سوريه و کنگره حزب عدالت که در ترکيه برگزار شد سخن گفت و پرسيد: نخست‌وزير ترکيه و رئيس‌جمهور مصر از چين و ايران خواستند که در مواضع خود درباره سوريه تجديد نظر کنند، ايران چه تلاش براي حل بحران سوريه به کار مي‌گيرد كه احمدي‌نژاد در پاسخ وي گفت: مسئله سوريه مسئله بسيار مهمي است که بافت طايفه‌اي اين کشور به اين مشکل مي‌افزايد. بارها گفته‌ايم عدالت، آزادي و احترام و چگونگي اداره کشور، حق همه ملت است؛ عده‌اي معتقدند از طريق جنگ اين مشکل حل مي‌شود و عده‌اي معتقدند از طريق وحدت ملي. ما جنگ را قبول نداريم چون به ضرر سوريه است اصل، انتخابات آزاد است که بايد با تفاهم ملي اتفاق بيافتد. افرادي که در آن کنگره بودند به دنبال جنگند و فکر مي‌کنيم راه جنگ راه خوبي نيست چرا سوريه بايد خراب شود؟ دو طرف سرمايه سوريه هستند اين جنگ حاصلي جز خسارت براي سوريه ندارد ما نمي‌گوييم چه کار کنند و نبايد تعيين و تکليف کنيم قطعا بايد با تفاهم انتخابات آزاد برگزار شود؛ حق ملت است که بايد انتخاب کنند ما دخالت نمي‌کنيم .

***شرايط اقتصاد ما واقعي نيست

احمدي نژاد در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاري که از وي خواست قيمت واقعي دلار را اعلام کند گفت: شرايط اقتصاد ما واقعي نيست بنابراين قيمت ها هم غير واقعي است در شرايط واقعي با يک تحليل درست مي توانيم قيمت ارز را مشخص کنيم که در اين صورت همان قيمتي که من مدتها پيش اعلام کرده بودم قيمت واقعي خواهد بود.


احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه برنامه دولت براي پايين‌آوردن قيمت ارز چيست؟ اظهار داشت: من فكر مي‌كنم براي تمام نيازهاي واقعي برنامه ريخته شده است؛ براي مسافرت‌ها و خدمات نيز ارز مورد نياز را مي‌دهيم منتها همه بايد مراعات كنيم.

وي افزود: تقاضاي كاذب بايد كنار برود و به جاي آن تقاضاي واقعي ايجاد شود و همه رسانه‌ها بايد كمك كنند و بايد بدانيم همه دارند با سختي زياد تقاضاي ارز را تامين مي‌كنند. البته بعضي‌ها هم كارهاي خوبي نكردند مثل اينكه برخي از بانك مركزي ارز گرفته و در آمريكا اوراق خريداري كردند اين كارها درست نيست و همه بايد به بانك مركزي كمك كنند.

***نمره بانوان در كابين 20 است

رئيس جمهور در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه عملكرد بانوان در كابينه را چگونه ارزيابي مي‌كنيد، اظهار داشت: اگر بخواهم به بانوان در كابينه نمره بدهم نمره‌شان 20 است و با شرايط و محدوديت‌هايي كه خانم‌ها دارند خيلي خوب كار كرده‌اند؛ خانم‌ها نشان دادند كه به صورت جدي تلاش مي‌كنند.

احمدي‌نژاد در پايان از ملت ايران تشكر كرده و گفت: در اين جلسه اگر گلايه‌اي مطرح شد به بزرگي خودتان عفو كنيد چرا كه ما با هم هستيم و به لطف خدا ملت ايران تمامي مشكلات را پشت سر خواهد گذاشت.
انتهاي پيام/س2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار