به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، معاون گردشگری سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری خراسان رضوی در نشست خبری«گردشگری، فرصتها و تهدیدها»، در خصوص کارهای صورت گرفته به منظور معرفی شهر مشهد بهعنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال2017 اظهار داشت: این موضوع شش ماه پیش به صورت رسمی از طرف هیئت دولت ابلاغ شد و در حال حاضر در حال تدوین طرحی به منظور تعیین وظایف دستگاهها هستیم.
منتجبی خاطرنشان کرد: دستگاههای متولی در حوزه گردشگری استان، بهزودی توسط میراثفرهنگی فراخوان شده تا ضمن همفکری و مشورت، راهکارهای اجرایی را برای معرفی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام بررسی نمایند.
وی به مناطق نمونه گردشگری در استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 32منطقه نمونه گردشگری در استان وجود دارد که طبق یک آییننامه خاص انتخاب شدهاند.
طرح تاسیس وزارت گردشگری در کمیسیون فرهنگی مجلس
حجت الاسلام و المسلمين نصرا... پژمانفر، رئيس مجمع نمايندگان استان نيز در ادامه تصریح کرد: ایجاد زیرساختهای لازم برای توسعه گردشگری امری ضروری و اجتنابناپذیر است، اما نباید در این راه از توجه به معنویات قافل شد و باید در کنار ایجاد اماکن و زیرساختهای لازم، به تامین معنویت نیز توجه داشت.
نماينده مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: در حوزه گردشگری، وظایفی بر عهده سازمانهای مختلف قرار گرفته است و از طرفی که تمام آنها از نظر ساختاری اختیاراتی کمتر از معاونت رئیسجمهور در این حوزه دارند و نمیتوانند موضوعات را پیگیری نمایند، به همین دلیل طرح تاسیس وزارت گردشگری در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مطرح شده است.
مدیرعامل منطقه نمونه گردشگری سپاد نیز در این جلسه گفت: علت توجه ویژه کشورها به موضوع گردشگری به دلیل نقش انکارناپذیر آن در اقتصاد بوده و کشورهای مختلف توانستهاند با ایجاد زیرساختهای لازم برای جذب گردشگر، علاوه بر ایجاد درآمد مناسب، فرصتهای شغلی زیادی را ایجاد نمایند.درهمی نبود آمار و اطلاعات دقیق در حوزه گردشگری، موازیکاری دستگاهها و نبود متولی مشخص را از مهمترین مشکلات پیش روی توسعه گردشگری کشور دانست و تاکید کرد: ساخت هتل و رستوران نمیتواند موجب جذب گردشگر شود و باید برای رونق گردشگری، به دنبال رونق جاذبههای گردشگری باشیم.
سیدجلال فیاضی، مشاور رسانهاي شهردار مشهد نیز در این نشست گفت: پرداختن به موضوع گردشگری، خصوصا گردشگری دینی و مذهبی، یکی از رسالتهای جامعه رسانهای کشور است، تا با واکاوی نقاط ضعف و قوتبخشهای مختلف در این حوزه بتواند گرهگشای مشکلات و ارائهدهنده پیشنهادات سازنده باشد./س