دیپلمات‌ها در تهران ارائه هرگونه چارچوب پیشنهادی جدید به گروه 1+5 را رد می‌کنند.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، دیپلمات‌ها در تهران ارائه هرگونه چارچوب پیشنهادی جدید به گروه 1+5 را رد می‌کنند.

این در حالی است که روزنامه نیویورک تایمز مدعی شده است که ایران اخیرا و در اثر فشار تحریم‌ها طرحی جدید به گروه 1+5 ارائه کرده است.

علی باقری، روز شنبه 15 مهر(6 اکتبر) طی مصاحبه‌ای در توضیح این مطلب اعلام کرد که ایران در انتظار پاسخ سازنده گروه 1+5  به پیشنهادهای تفصیلی است که طی مذاکرات مسکو ارائه شده است.

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی طی گفتگویی با اشاره به برخی مطالب منتشر شده از سوی منابع غربی گفت: «ایران چارچوب مدنظر خود را در مسکو ارائه و پس از مذاکرات مسکو هم با تفصیل و جزئیات بیشتری پیشنهادهای خود را برای گروه 1+5 شرح داده است».

وی ادامه داد: «پاسخ سازنده گروه 1+5 به این پیشنهادها می‌تواند زمینه ساز آغاز دور جدید مذاکرات میان ایران و 1+5 باشد».

باقری تاکید کرد: «چارچوب پیشنهادهای ایران نسبت به آنچه در مسکو ارائه شد تغییری نکرده است».

روزنامه نیویورک تایمز روز جمعه 14 مهر (5 اکتبر) در مقاله‌ای به قلم دیوید سانجر ادعا کرده بود: «با توجه به تحریم‌های سخت اقتصادی که به اولین اعتراض بزرگ در ایران در سه سال گذشته کمک کرد، مقامات ایران برای خنثی کردن بحران هسته‌ای با غرب یک برنامه 9 مرحله‌ای را ارائه کرده‌اند. این برنامه به دادن امتیازاتی از جانب غرب از جمله لغو همه تحریم‌هایی که فروش نفت ایران را متوقف کرده و موجب سقوط ارزش پول ایران شده است، نیاز دارد اما مقامات آمریکایی اجرای آن را غیرممکن خواندند».

نیویورک تایمز همچنین خبر داده است که هیئت مذاکره کننده ایران در سازمان ملل هم برای اجرایی شدن این طرح رایزنی کرده است.

این در حالی است که مصاحبه باقری نشان می‌دهد ایران پس از مذاکرات مسکو و از جمله در نشست اخیر سازمان ملل، هیچ طرحی که چارچوب آن متفاوت از طرح مسکو باشد، ارائه نکرده است.

انتهاي پيام/ش3
برچسب ها: هسته ای ، تحریم ، رایزنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار